עבור ליאת בלבד
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
היי ליאת חמודה אני הפנה אותך להודעתי הפורןם תחת הכותרת בקשה להגדרה זאת למרות שגם אורנה וגם דרטר ענו לי כבר על השאלה אשמח לשמוע או יותר נכון לקרוא את תשובתך ולדעת את דעתך בעניין. חלילה לא פוסלת אף אחד אך מאד מעווניינת לשמוע את תשובתך בעניין ונהנת באופן אישי בתשובתיין ודרך יתייחסותך לדברים. בתודה מראש ותקווה למנה מהיר שולמית.
שלום שולמית, ההתעקשות שלך לשמוע שלוש דעות, של שלושה פסיכולוגים, יכולה להעיד על כך שאת נושאת עימך את הנושא הזה כמשהו מאד לא פתור, רגיש ומעורר רגשית. בית הספר הוא אחד מסוכני החיברות הבסיסיים בחיינו, ויש הרואים בו מתחרה ממשי לבית ההורים, ככל הנוגע להקניית הערכים, העמדות והאמונות שאנו רוכשים במהלך חיינו. בפועל, ילדים מבלים עם המורים שלהם שעות רבות בהרבה מאלה שהם מבלים עם הוריהם. הם פוגשים בהם יום יום, למשך מספר שעות (מה שלא תמיד קורה עם ההורים). המורה אינו אחראי רק להעברת חומר הלימוד, אלא נושא בתפקידים רבים נוספים, כמו 'הורה', 'פסיכולוג', 'עובד סוציאלי', 'בורר', 'שוטר', 'מדריך', 'חבר', ועוד. בניגוד לכל בעלי התפקידים האלה, המורה אינו עובד בנוהל של "אחד על אחד", אלא מול קבוצה גדולה של ילדים או נערים, השונים מאד אלה מאלה. לעובדה זו יש השפעה מכרעת על אופן התפקוד של המורה. יש כאלה שמצליחים לעמוד במשימתם באופן מעורר הערכה, ויש כאלה שקורסים מעומס עבודתם, מאבדים סבלנות, רגישות, או מוטיבציה. מדברייך, ניתן להבין שאת נושאת פגיעה ישנה, שחרצה בך זיכרונות מרים וצלקות. אינך מפרטת מהן הנסיבות, אך ניכר שהיית רוצה לדעת האם נהגו בך באופן הגון, מקצועי ואתי. כמובן שלא נוכל לדעת זאת מכאן. אני רוצה להאמין שברוב המקרים מורים - כמו הורים - רוצים בטובתם של הילדים, גם אם לפעמים זה יוצא להם עקום ומגושם. מורה טוב הוא, מן הסתם, מי שמאפשר גדילה והתפתחות, מעודד סקרנות, נעדר שיפוטיות וזמין במצבי משבר. מתוך היכרות קרובה עם תנאי עבודתם המאד קשים של המורים בישראל, אני יודעת עד כמה המשימה הזו קשה. יש מורים שכושלים. ככל הנראה, גם בתחום הזה צריך מזל. מקווה שתצליחי להתגבר על הפגיעה, להשתקם, ואולי גם לסלוח. סוף שבוע נעים ליאת