אבחון לילד בן ארבע וחצי

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

23/03/2001 | 20:35 | מאת: אמא של א'

בשעתו פניתי אליכם וקיבלתי תשובה מפורטת לגבי סוגי התמחויות בפסיכולוגיה ועל כך תודה. שאלתי כעת היא ספציפית יותר. בני בן ארבע וחצי. בערך מגיל שנתיים וחצי בעקבות איחור בהתפתחות שפה החלנו טיפול אצל קלינאית תקשורת שאבחנה איחור קל. בערך בגיל שלוש החלנו טיפול בריפוי בעיסוק עקב רגישות יתר וקשיים במוטוריקה עדינה וגסה. בגיל שלוש לערך ערכנו אבחון ראשון אצל פסיכולוגית התפתחותית, לצורך השמה בגן שפתי. ממצאיה היו גבוליים ובהעדר גן מתאים למד בגן קטן רגיל עם סיוע קלינאית בגן ועם התקדמות יפה. לפני גיל ארבע ערכנו אבחון נוסף שהעלה מנת משכל תקינה עם פערים בין יכולת לביצוע, קשיים בקשב, קשיים קלים שפתיים וקשיי מוטוריקה עדינה. לאחר לחץ שלנו הוכנס לגן מקדם של משרד החינוך במסגרתו מסתדר נהדר עם התקדמות. השאלה הגדולה היא לגבי השנה הבאה - לאיזה מסגרת לרשום את הילד. הקושי וכאן השאלה - וסליחה על ההקדמה הארוכה - היכן לערוך את האבחון - מי איש המקצוע שאליו כדאי לפנות? האם פסיכולוג התפתחותי או חינוכי, האם רצוי בכלל מומחה בליקוי למידה (למרות שאין התמחות רשמית כזו וודאי יש בפועל) איפה אפשר לקבל שמות והמלצות? האם אולי כדאי כבר בגיל זה לבדוק הפרעת קשב - ADD (הילד רגוע ולא היפר). אנו די מבולבלים ונשמח לקבל עצה טובה - עוד חשוב לנו שהמאבחן ילווה אותנו ואת הילד במשך השנה ויערוך את התיאום עם אנשי המקצוע המטפלים בו כדי לבחון התקדמות. בעיקרון הרעיון הוא שהילד ישאר עוד שנתיים בגן ואח"כ השאיפה המאד גדול שילך לכיתה א' רגילה (עם סיוע במידת הצורך) נודה מאד להמלצות ונדגיש כי אנו גרים באיזור המרכז (רמת גן, גבעתים, קרית אונו, יהוד, אזור, ת"א, פ"ת - כל אלה והקרובים להם מתטמים)

לקריאה נוספת והעמקה
23/03/2001 | 21:36 | מאת: רוית ניסן

שלום לאמא של א'. כתבת באמת מכתב מפורט- ובו תארת את כל האבחונים שעבר. היה חסר לי בתאורך החלקים הרגשיים- וקצת להבין יותר על אופיו, הקשר עימו והקשרים שהוא יוצר. לגבי שאלותייך- נראה לי חשוב לפנות לפסיכולוגית התפתחותית, בכדי לקבל את התמונה ההתפתחותית, על סמך מבחנים מיוחדים המיועדים לבדיקת הפרמטרים השונים של ההתפתחות, כולל מרכיבים רגשיים כגון סף תסכול, יצירת קשר ואפקט. ניתן לעשות זאת במסגרות ציבוריות, או פרטיות. אם תרצי פרטים נוספים- את מוזמנת לכתוב. בברכה. רוית.

24/03/2001 | 20:42 | מאת: אמא של א'

הנני מודה לך על תשובתך המהירה. אשר לפן הרגשי - אכן לא התייחסתי אליו בהודעתי, אך וודאי גם הוא נבחן בשני האבחונים שעבר הילד בעבר. דווקא מבחינה רגשית הילד אינו סובל קשיים מיוחדים. הוא ילד מאד חברותי, אוהב מאד ילדים ובשל היותו טוב לב בצורה מדהימה, מתחבב עליהם במהירה. אנו די משתדלים להגן עליו ובכך אנו מונעים תסכולים, אשר עולים מידי פעם, וכנגד אנו מעודדים ותומכים. הילד פועל נפלא כאשר מעודדים אותו ונותנים לו חיזוקים. גם במסגרת הגן בו הוא נמצא היום - יש תרפיסטית במוסיקה ש"אחראית" על הפן הרגשי והוא מוצאת שבאופן יחסי - אין לו בעיות רגשיות. כמובן החשש תמיד קיים שאלה תתעוררנה עם הזמן - כאשר הקשיים יגדלו ויהיה פער בין היכולת ובין הביצוע בפועל (במיוחד בקטע של מוטוריקה עדינה שממש "תקוע" אצלו). סה"כ הילד הוא ילד מקסים, אוהב ללא תנאים ונהנה גם מדברים פשוטים של החיים. אם יש הסבלנות המתאימה (לעיתים הקטע השפתי אצלו הולך לאט) - זה ממש כיף להיות איתו. המלצתכם לפנות לפסיכולוגית התפתחותית בהחלט נראית גם לנו - האם נוכל לקבל פרטים נוספים - ובמיוחד חסר לנו הידע לגבי אנשי מקצוע מתאימים. אנו מחפשים כאמור איש מקצוע או אשת מקצוע בעלי נסיון ואשר יוכלו ליתן לנו את התמיכה הראויה במשך השנה ולבצע מעקב אחרי המטפלים בילד והדרכה אישית שלנו. אם אין אפשרות למסור פרטים שמיים דרך האתר נוכל לתת תיבת דואר מתאימה. תודה רבה על תשובתכם בהקדם.

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית