התפתחות נפשית
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
שלום ליאת כיצד משפיעים אירועים שקרו לפני גיל שלוש על ההתפתחות הנפשית? פעוט שחווה הזנחה או התעללות, כדוגמת ההתעללות הנוראית בתאומים (התינוקות) ע"י המטפלת שלהם או מקרים קלים יותר, כיצד יושפעו מכך חייהם הבוגרים? הרי אנו זוכרים מגיל 3, אם כך מה קורה עם דברים שהתרחשו לפני? תודה, לארי
http://www.nany.co.il/articles.asp
שלום לארי, כיום - הודות למחקרים וספרות ענפה בתחום - אנו מכירים בחשיבותן המכרעת של השנים המוקדמות והשפעותיהן על התפתחותו הפסיכולוגית של התינוק והילד. כאשר אני, כפסיכולוגית, מראיינת מטופל חדש, כמעט תמיד אשאל אותו גם על נסיבות לידתו, על טיב ההזנה שקיבל (האם ינק וכמה זמן), מתי הלך לגן לראשונה, וכיוב'). אישיותנו הבוגרת נבנית בתהליך מתמשך, שראשיתו ברגע הלידה (המהדרין יחשיבו גם את סביבת הרחם, ואפילו את המידה בה ההריון היה רצוי או לא), והמשכו בקשר עם הדמות המטפלת בנו, עם הדמויות שחינכו אותנו, עם הדמויות שגדלו לצידנו, ועם יתר אירועי חיינו. ילדים שנחשפו בראשית חייהם להתעללות ו/או הזנחה מתמשכת, מהווים קבוצת סיכון לפתולוגיות נפשיות שונות, והשאלה אם יתפתחו בעיות או לא תלויה, בין השאר, באופי הפגיעה, במשך הזמן שלה, בטיב הטיפול שקדם לפגיעה או בזה שבא לאחריה, בחוויות המיטיבות שהיו או לא היו במהלך שנות ההתפתחות, במזג הבסיסי של ילד והוריו, בגורמים פסיכו-סוציאליים, במערכות התמיכה של המשפחה, וכמובן ביחסי הגומלין בין כל אלה. כפי שניתן להבין, קשה מאד לנבא מי יפתח קשיים בהמשך ומי לא, אולם אפשר לשער שככל שיש יותר גורמים חיוביים בחייו של הילד, כך תהא השפעתה המזיקה של הטראומה קטנה וזמנית יותר. אם יהיו שאלות נוספות, אשמח להשיב. לילה טוב ליאת