לימוד אותיות

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

06/12/2006 | 15:31 | מאת: אירית

שלום אני לא בטוחה שזה המקום לשאול אבל... הייתי רוצה ללמד את הילד שלי (עוד מעט בן ארבע) אותיות על ידי שימוש באותיות מגנטיות על המקרר. אני חושבת שאם זה יהיה לו מול העיניים ותוך כדי משחק הוא ילמד אותן בקלות. האם כדאי לשים את כולן יחד על המקרר או אולי בהדרגה? אנא עזרו לי - הייתי רוצה לעשות זאת בצורה הכי טובה שאפשר

06/12/2006 | 16:30 | מאת: לנה

1. שימי את האותיות בהדרגה. 2. ותרי על הציפיה לעשות זאת בצורה הכי טובה שאפשר (נכון גם בדברים אחרים). בהצלחה. לנה.

06/12/2006 | 23:00 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום אירית, אם ברצונך ללמד את בנך לזהות את האותיות בגיל כה צעיר (למה, בעצם? בשביל מה זה טוב?), מוטב לעשות זאת בהדרגה, ולא בבת אחת. אם ברצונך ליצור אצל בנך סקרנות טבעית, עולם פנימי עשיר, אהבת קריאה ויכולות קוגניטיביות מפותחות, יש דברים מועילים בהרבה שתוכלי לעשות כדי לקדמו. תוכלי לקרוא באזניו סיפורים ושירים, להשמיע לו מוסיקה מגוונת, לשחק איתו במשחקי זיכרון, לטייל איתו בחיק הטבע, ללמד אותו שמות של פרחים, ציפורים, עצים ופרפרים, לקחת אותו למוזיאונים, לסיפריות, למוסך, לנגריה, למאפייה, לחוף הים. כאשר אנו דואגים להעשיר את חייו של הילד, להרחיב את עולם המושגים שלו, להפגיש אותו עם חוויות מגוונות ככל האפשר, יש סיכוי טוב שיגדל להיות אדם מתבונן, עשיר, סקרן, אוהב אדם ועולם. עבור ילד בן שלוש-ארבע אין שום משמעות מיוחדת לאותיות על מקרר. למידת האותיות הופכת רלוונטית כאשר מתקרבים לשנות ביה"ס, ועולה הצורך ברכישת הקריאה. ילד מפותח ונבון ירכוש את הקריאה ללא כל מאמץ בגיל המתאים, ואין צורך לעשות זאת קודם. הניסיון מראה שהפער בין הקוראים המוקדמים לבין מי שרכשו את הקריאה במועדה נעלם תוך חודשים ספורים, ואין לו כל משמעות לגבי המשך התפקוד בביה"ס. בכל מקרה, בהצלחה ליאת

07/12/2006 | 13:44 | מאת: אירית

הרצון ללמד אותו אותיות הוא לא בשביל שיידע לקרוא הכי מהר בכיתה אלא להעשרה. הבן שלי יודע את כל הצבעים גם את המורכבים כגון כתום, סגול, תורכיז ואפור כשרוב חבריו בגן יודעים צבעים בסיסיים בלבד. הוא אוהב ספרים יותר מצעצועים...אני קונה לו כל הזמן ספרים חדשים כי הוא ממש דורש. הוא יודע אותם בע"פ אחרי זמן קצר וזוכר הכל. היתה פעם שהפסקתי אחרי עמוד אחד לספר וכשחזרתי "סיכמתי" מה שכבר עברנו. הוא הזכיר לי פרטים ספציפיים מאותו עמוד ששכחתי לציין בסיכום (וזה היה ספר שקניתי לו באותו יום ורק התחלתי לספר לו) העברית שלו גבוהה מכפי גילו, למשל הוא אומר לי בארוחת הערב: אמא, סיימתי את הכריך. או הוא אמר לאחותי כשהזמינה אותו אליה בטלפון "נתארגן ונבוא אליכם בעוד כשעה". גם הגננת אומרת שהוא היחיד שזוכר כל פרט ופרט ממה שהיא מספרת בגן ויודע לחזור על סיפורי החגים בדיוק רב. האם העברית שלו מושפעת מספרים או טלוויזיה? האם בגלל שהוא זוכר הכל הוא משתמש בזה? מה שאני רוצה להשיג בזה הוא לא שיהיה ראשון בקריאה אלא שיכיר את האותיות ויידע לזהות אותן. להעשיר אותו לא בדרך של ישיבה ליד השולחן ולימוד אלא לראות אותיות צבעוניות על המקרר ולדעת שזו "א" וזו "ב" וכו'. ראיתי את האותיות בחנות צעצועים וחשבתי שיכול להיות טוב בשבילו להכיר אותן.

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית