תבונה-רגישות ותיקון הנפש
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
השכל-התבונה-האמנות-הרגישות ובריאות הנפש יש לי חסך בהכרת הצד הפילוסופי של מהות השכל בפעולות הנפש. אני יודעת במעורפל שהרמבם דיבר על השימוש בשכל ובתבונה תוך היעזרות בכח המדמה כאמצעים להכרת אלהים. (ישעיהו לייבוביץ) בעוונותי אני אגנוסטי ת ואני מניחה שניתן להחליף את "הכרת אלהים " המובילה ל "ימות המשיח" במונח תיקון הנפש שלצערנו דורש בהרבה מקרים גם טיפול תרופתי. יש לי חוסר בחוויה של טיפול פסיכואנליטי דינמי כל המפגשים שלי עם פסיכולוגים הסתכמו באיתור נקודות החיכוך עם הסביבה שהתולדה שלהם נובעת מפגמים במח. אחרי שהסבירו לי את הנושא במספר פגישות אותם ניתן לספור על אצבעות יד אחת אמר לי המטפל שאין לו סדר יום להמשך טיפול ובכך הופסק הטיפול. אני מניחה שתיקון הנפש יכול להיעשות ב פסיכואנליטיקה דינמית אולם עם מטפל לא מתאים הוא עלול להפוך לחרב פיפיות. אני חושבת שהקשר בין התבוננות באמנות לתיקון הנפש הוא כמו הקשר בין שייקספיר להיסטוריה של דנמרק (ישעיהו לייבוביץ) שני דברים שלא קשורים אחד בשני תודה מריה מגדאלנה
מה את רוצה לתקן?? מה את רוצה לרפא??? תיקון נפש זה דבר מאוד כללי. מאוד לא ברור.
ראשית, אני רוצה לשאול מה זה קינייסולוגית, ושנית, האם את מציעה תיקון שכל בנוסח שפינוזה ?
טוב, אחרי שהבנתי את הלך הרוח באתר - שלום מריה, גם אני שמעתי על הרמבם, שהיה איזושניא נקודת אור חיובית בימי הביניים החשוכים מאי אילו פילוסופיות. מאות שנים צאוחר יותר, הציע ברוך שפינוזה את "המאמר על תיקון השכל". איני מגדיר את עצמי ככופר, אך בפירוש אני לא צדיק גדול. וכדי לא לשעמם אותך אני אסביר לך את תפיסתו : אלוהים הוא הטבע והטבע הוא האלוהים, אנחנו חלק מהטבע, ומכאן חלק מהאלוהים ( שהוא דבר "טוב"). משום שאחד אנחנו - הטבע, אלוהים, אני ואת - פגיעה באחד מאיתנו היא פגיעה בכולנו, דוגמא : איש שמשליך סיגריה באלסקה, פוגע למעשה בזה שגר באוסטרליה, וכמובן בנו. שפינוזה שואל ( ועונה - כמה צפוי ) מהם הדברים שאדם לא יוותר עליהם לפני מותו ? - הרי כסף - תמיד נרצה עוד, לא? תאוות בשרים, לא נתנגד לעוד, נכון? כבוד - אותו דבר ! אך העומד בפני המוות לא יוותר על האושר. האושר גם הוא חלק מהטבע/אלוהים/אנחנו כך שאין טעם לתפוס אותו ןלגרום לו להיעלם מהטבע, יש להתחבר אליו. אני מבטיח לך שאני לא "הוליסטי", ושלא טעמתי כל מיני פטריות בהודו, אבל כדי להמחיש לך את תיקון השכל, להלן דוגמא : אם קוראים לי יובל, אני אוהב להרגיש כמו "יובל" - נחל המסתעף מנהר גדול. אני מחובר אל הנהר ויודע שכדי להגשים את עצמי, אני צריך לסגל תכונות של "יובל " - לעיתים סוער, לעיתים רגוע, מעניק ומקבל, מפתה מסוכן מכיל וחלק ממשהו ועוד. אם אני אזיק לטבע, קרוב לוודאי שאזיק גם לאיזה "יובל". וזהו התיקון - ע"פ שפינוזה לפחות, ואני מסכים עם חלק מדבריו, חלק אני מנסה להבין לבד. כמו שאת אומרת שיש לך חסך בצד הפילוסופי של תיקון הנפש. חכמה - היא זאת שיודעת שהיא לא יודעתת תצאי מכאן למסע של שפינוזה ותגיעי למסקנות שלך. מקווה שקראת עד הסוף ושהייתי ברור, זאת פעם ראשונה שאני כותב למישהו שאני לא מכיר, ואשמח אם תביעי את דעתך. - זו כבר דרך לתיקון השכל או הנפש ( מה זה נפש בכלל אני לא יודע).
קצת פילוסופיה תמיד טוב - הבעיה העיקרית שאני מאבחן כאן היא קושי באירגון החשיבה