טעויות כתיב
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
היי, עד כמה שכיחה תופעת טעויות כתיב בכיתה ב. בהכתבות ומיבדקים התוצאות מרשימות מאד.אולם במהלך שיעורי בית או כתיבה מתוך סיפור,כתיבת חיבור..ישנן טעויות כתיב קשות. מה דעתך
בהכתבות ובמבדקים לרוב התלמדים בגיל היסודי אין טעויות כתיב, היות והם מתכוננים למבדק, כשם שמבוגר מתכונן למבחן מסויים ולאחריו לא בהכרח זוכר את החומר כי לא נעשה בו שימוש. מנסיוני בכתיבה החופשית כפי שהתייחסת מופיעות רוב שגיאות הכתיב, כמו כן בגיל זה אין לילד עדיין מיומנות של קורא מיומן, ולפיכך מופיעות שגיאות הכתיב. בל נשכח שילד בכיתה ב' רק הפנים לא מזמן את יסודות הקריאה והכתיבה ולכן תופעה זו היא טבעית לחלוטין. בארץ כמו בדברים אחרים ישנן חילוקי דיעות בקשר לנושא: האם לתקן לילדים את שגיאות הכתיב או לא לתקנן כדי לא לחסום את הכתיבה, וכן באיזו דרך יש לעשות זאת?! לדעתי, הדרך היעילה ביותר "להילחם" בשגיאות הכתיב היא ע"י מתן כללים ברורים לכתיבה תקנית, כאשר כל פעם מכניסים כלל אחר. למשל: בראש מילה כאשר שומעים את הצליל ח זה תמיד האות חית כי הכף מקבלת דגש וכן כך גם לגביי וו או בית. ניתן ללמד את הכלל " בגד כפת בראש מילה מקבלת דגש. דוגמא אחרת הכללים כגון: מילים רטובות כותבים בטית ולא בתו (מטרייה, טפטוף, נטיפים, אמבטייה...) משפחה כותבים באלף (אבא, אמא, אחים, אחיינים, סבתא, סבא,וכך גם בכינויי שייכות אחי, אחותי..) ישנם כמובן אפשרות למצוא כללים רבים בשפה, וכן ללמד את יוצאי הדופן, הילדים מטבעם הם סקרניים ומסוגלים ללמוד את כללי הלשון! כאשר יש הסבר מלווה או כלל זה הופך את הכתיב ליותר קל. מקווה שעזרתי , בהצלחה.
עוסקים בשגיאות כתיב, ונפלה לי שגיאה בלשון ובהקלדה, אז תיקון טעות :ישנה אפשרות וכן ישנם חילוקיי דיעות. זה רק מראה שגם למבוגר קורות טעויות , אז קל וחומר לילד. כמובן שהרעיון הוא למזער אותן. סליחה, בפעם הבאה אעשה הגהה.
שלום נירה, אני מניחה כי שגיאות כתיב הן תופעה נפוצה בתהליך ההתבססות של המיומנות החדשה, ושהן קשורות ליחסי הגומלין בין למידת כללים וביטוי עצמי חופשי. בבעיות ספציפיות אני מציעה להתייעץ עם המחנכת, יועצת בית הספר, ובמידת הצורך במומחים בתחום האבחון הדידקטי. בהצלחה, אורנה