הפרעות קשב ?

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

14/06/2000 | 12:32 | מאת: דליה

השאלה נוגעת לבני בן ה 8 , עקב חוסר ארגון סרבול עבר אבחון ונמצא בתחילת שנת הלימודים הראשונה (כיתה א') שיש בעיה במוטריקה העדינה , החזקת עפרון נוקשה, גמישות יתר בפרקי ההאצבעות. בתחילה חשבו שזו הסיבה לכך שיש איטיות ובהשלמת משימות שונות שנתנוולכן הומלץ על ריפוי בעיסוק בו הוא מתמיד זו השנה השניה - אך אין שיפור בכיתה עדיין לא מספיק להשלים משימות הניתנות בכיתה ולעומת זאת בבית בליווי שלי יש לציין ששולט היטב בקריאה מבין החומר אך כדי לישם הוראה לפעולה נדרש זמן והפשטה של ההוראה ואז יש "הארה" אה ! זה מה שצריך לעשות?" ומיד עושה ובדייקנות . ילד שקט חברותי לא מפריע ומגלה ענין נרחב בנושאים שונים מגיע להישגים גבוהים בתחום המעניין אותו במיוחד כמו ספורט מחשבים ומתמטיק בעל כושר ביטוי גבוה בע"פ בכתב לא מצליחנבדק גם ראייה וגם שמיעהיצא תקין. אני על סף ייאוש אנא כוונו אותי

15/06/2000 | 00:22 | מאת: טלי פרידמן-עובדת סוציאלית

דליה שלום, מדבריך עולה כי לפני כשנתיים ערכת איבחון לבנך ונמצאה בעיה במוטוריקה עדינה. הפרעה שכזו אינה נחשבת לליקוי למידה מובהק ככל הידוע לי. האם הומלץ לך לאחר האבחון סוג טיפול נוסף פרט לריפוי בעיסוק? להערכתי יש מקום לבחון סוג של טיפול נוסף שיהווה עבור בנך מקום לפרוק את חויות היומיום של קושי בלימודים, השקעת זמן מרובה יותר בחבריו (אולי) בלימודים וכו'. טיפול כזה עשוי להיות תרפיה באומנות / בדרמה / בתנועה (לפי העדפת הילד ונטיותיו). טיפולים מסוג זה אינם נחוים כ"טיפול" ממשי על ידי הילדים, אלא יותר כחוג. יחד עם זה מהכרותי את תחום התרפיות הנ"ל, יש להן יכולת טובה להכיל את קשייו של הילד, ולעזור לו למצוא פתרונות יעילים למצבו, וכל זאת ללא תחושה מעיקה של "אני הולך לפסיכולוג, משהו לא בסדר איתי". בהצלחה, טלי פרידמן.

18/06/2000 | 11:44 | מאת: דליה

טלי שלום , תודה על ההתייחסות - גם לריפוי בעיסוק כאשר בני הולך אנו מתייחסים כאל "חוג" ובנוסף, הוא מתמיד גם בשחייה ובג'ודו שתי פעילויות שהוא מאוד אוהב חוץ ממחשב וממשחק כדורגל עם חברים ובאמת בליקוי של סירבול בתנועות יש שיפור הודות לכל הפעילויות החברתיות הללו. אך אין התקדמות מבחינת ביצוע המשימות בארגון פעולה שתגיע לכלל ביצוע - המטרה לא להפעיל עליו לחץ ולגרום למתחים בבית אך יחד עם זאת לקבל ממנו תפוקות ומהצוות החינוכי בבית הספר משובים חיוביים . כיצד ניתן ל"תעל" לתפוקות בסיסיות בכיתה ? איני רוצה שיפערו פערים שלא ניתן יהיה לגשר עליהם בחומר הנילמד. כעת הוא עולה לכיתה ג' והדרישות שם עולות.

15/06/2000 | 15:51 | מאת: אמיר זהר - פסיכולוג קליני

לדליה, שלום על פי האבחון שנערך לבנך אכן ריפוי בעסוק היה הדרך הנכונה לפעול. היום לקראת סוף השנה כדאי להפגש עם הצוות בבית הספר (המורה, המרפאה בעיסוק, הפסיכולוגית) כדי להעריך את התקדמותו של בנך ולחשוב יחד על המסגרת הטיפולית הנכונה לו בהמשך. נראה שלבנך בעית למידה כלשהי שחשוב לאבחן אותה. הקושי בהתארגנות, בתכנון ובביצוע משימות אופייני. יתכן שיש משהו שמקשה עליו ולכן הוא דוחה את ההתמודדות וזקוק לליווי צמוד שלך. מטריד אותי שאת מרגישה מיואשת. הליווי של ילד שסובל מקשיי למידה קשה וסוחט. אבל אם את מיואשת אני מניח שאת מתעצבנת עליו וביקורתית כלפיו. קשה להימנע מכעסים, אבל חשוב שתדעי שהם לא תורמים להערכה העצמית שלו. לילדים עם קשיים מהסוג שלו עלולים להיווצר קשיים בדימוי העצמי אם היחס כלפיהם ביקורתי מידיי. חשוב שגם לך תהיה תמיכה בהתמודדות עם הנושא כדי שתהיי פחות מיואשת ולחוצה. בהצלחה, אמיר

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית