בעיות קשב ריכוז

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיה קלינית

24/02/2003 | 23:08 | מאת: סביון

יש לי ילדה בת 15 מיוחדת ויצירתית מאד יש לה קליטה מהירה מאד וזכרון טוב וכך היא מצליחה בלימודים, גם אם אינה משקיעה בכל המקצועות בתחילת השנה, הסבו תשומת ליבנו בבית הספר שיתכן ויש לה בעיות קשב-ריכוז שמקשות עליה להתארגן ולעמוד במשימות. כתוצאה מכך היא לא מגיעה למיצוי הפוטנציאל הרב שיש לה, הדימוי העצמי שלה ירוד ביחס למצב האוביקטיבי שלה והיא נמצאת בלחץ. ניסינו טיפול קינסיולוגי, אשר מטעמים שונים הופסק לפני סיום. לטענת המורים היה שיפור בתקופת הטיפול. לאחרונה, חלה החמרה במצב הבאה לידי ביטוי שביתי, שבדרך כלל היא ילדה מאד מתחשבת ואוהבת ותומכת, מתחצפת ונקלעת לעימותים עם כל המורים, האהובים עליה גם כן, ואני יכולה לציין שגם בבית היא לא ממש נותנת לנו לסיים משפט...היא מרגישה צורך להתגונן כל הזמן, גם אם בכלל לא היתה כוונה לפגוע בה. הציעו לי בבית הספר לבדוק טיפול ברטאלין. רציתי לשאול- האם זה אופיני לבעיית קשב ריכוז שהיא מאובחנת רק בגיל 15, בכיתה ט'? מה האבחונים הקיימים ו/או המומלצים שלא דורשים השקעה כספית רבה מדי, ומשאבים נוספים? שמעתי גישה שאומרת, שמאחר וההשפעה של התרופה ניכרת מיד (תוך שבוע אפילו), אפשר פשוט לנסות (כמובן בליווי רופא) ולראות את ההשפעה ולחסוך ים של אבחונים. יחד עם זאת יתכן שבמקרה זה, לא יהיה ברור מה התמיכה הנוספת שיש לתת מעבר לתרופה. אשמח לקבל עצות, כיוון והמלצות אפשריות. תודה

25/02/2003 | 20:17 | מאת: ד"ר אורן קפלן

סביון שלום אתם צריכים לקבל ייעוץ מקצועי רציני הן ברמה הפסיכולוגית והן ברמה הרפואית. אני לא חושב שזה נושא שתוכלי לפתור ע"י פעולה אחת. הפרעת קשב היא אחת הבעיות הרחבות ביותר שיש, כלומר ניתן לראות ילדים שונים מאוד זה מזה שמקבלים את אותה אבחנה. הפרעת הקשב יכולה להיות ראשונית ונובעת גם מבעיה פסיולוגיות, אבל יכולה להיות משנית ונובעת מקשיים רגשיים שגורמים כתופעת לוואי גם להפרעת קשב. אני מציע לך לפנות למומחים רציניים בתחום ולא להסתפק בעצות ובטיפולים לא מקובלים. תוכלו לקבל ייעוץ מהשירות הפסיכולוגי החינוכי של העיריה שבד"כ מכירים את הגורמים המקצועיים בקהילה שמתמחים בתחום לפי אזור מגוריכם. בברכה ד"ר אורן קפלן

26/02/2003 | 11:37 | מאת: הלוחמת

היי סביון, מעב רלמה שכתב ד"ר קפלן, אני חושבת שמה שהכי חשוב הוא לתת לילדה תמיכה רגשית. להראות לה שאתם איתה. תומכים בא ורוצים לעזור לה. קשובים לצרכים שלה. תמיכה היא מאד חשובה עבור ילדים עם קשיי למידה שהינם ילדים מוכשרים עם קשיים מאד מתסכלים.

28/02/2003 | 21:17 | מאת: סביון

ד"ר קפלן שלום וברכה תודה על התיחסותך חידדת את ההתלבטות שלי, האם הבעיה הרגשית נוצרת סביב בעיה פיסיולוגית קיימת, כפי שסבורים בבית הספר, או שמא הבעיה הרגשית מובילה לתופעות של חוסר קשב ורכוז. שאלת הביצה והתרנגולת, מן הסתם. הבעיה היא, שאבחונים מאד מאד יקרים ואין לי מושג איפה להתחיל. השירות הפסיכולוגי ממש לא מסייע בכיוון. אני הייתי סבורה עד עתה שמדובר באופי מסוים של הילדה, שאגב מאד דומה לאבא שלה, בעלי, בדפוסי ההתנהגות, עד כדי כך שהופתעתי לגלות כמה תכונות "עוברות בתורשה". תודה, סביון

מנהל פורום פסיכולוגיה קלינית