הטרדה - אונס ומה שבינהם.
דיון מתוך פורום פסיכולוגיה קלינית
פילוסופיה ארוכה, סליחה למי שהשתעמם רק רצת על קצה המזלג..... חייבת להמשיך בעבודה.... נשאלתי על ידי חברה כאן מה ההבדל בין עבירות מין במשפחה ומחוץ למשפחה. אוכל לומר את דעתי, שתלוי אופי העבירות. לדוגמא, אם מדברים על ילדה קטנה, כבת חמש, שאביה הוא שמטריד/אונס אותה, בוודאי שיש כאן אופי אחר לחלוטין. (מה שאביב תארה כאן) ילדה קטנה שמקבלת את כל החינוך שלה בבית, שרואה בהורים שלה מודל לחיקוי, בתוך משפחה כאשר עד לא מזמן האב עוד זה שקלח אותה, ואותה דמות סמכותית הורית שהיא המקור שלה על לימוד של טוב ורע, והיא זאת שפועלת כך, הרי אותה ילדה לא יודעת טוב ורע, ובוטחת באביה שמה שהוא עושה זה ראוי! ייקח לה שנים עד שתבין שלא כך המקובל ומה שעשה זה פשע, יקח לה הרבה מאד זמן אם בכלל לצאת מהטראומה, ולמצא כוחות נפש כדי להפסיק את הפשע, הדבר יכניס אותה לדפוס התנהגות שגם היא תהיה קשה לה לצאת מזה, וארחיב אחר כך בנושא זה. לעומת זאת, נערה, נאמר בת שש עשרה (סיפור אמיתי לחלוטין, שאני מכירה ממקור ראשון, היות והפנו את אותה נערה אלי, ושמעתי את הנרטיב שלה ממנה עצמה!) אינני יודעת מתוך איזה רוח שנפלה עליה, היא החליטה 'למשוך' את אביה, כשהייתה יוצאת מהאמבטיה, עם חלוק רחציה, ואביה היה באיזור הייתה נוהגת לתת לחלוק 'להיפתח,' כך שחלק מהחזה שלה היה חשוף, היא הייתה עושה זאת פעם אחר פעם, אביה נסחף ביחד אתה, והם היו מבלים יחדיו, ולפעמים אפילו היו אנשים בבית, אך הם היו סגורים בחדר, זה לא הגיע למימוש מלא, אלא רק לגיפופים למינהם. אני לא רואה בבחורה הזו קורבן עבירה, אצלי גיל שש עשרה הוא גיל בוגר מספיק שהבחורה תדע מה היא עושה, אני רואה שניים בטנגו הזה, אני רואה את האב כנבלה, אבל הבת לא מציאה הרבה יותר טובה ממנו. היה מקרה נוסף שהגיע אלי, (אני לא פסיכולוגית ולא עובדת סוציאלית, אבל מתוקף תפקידי בקהילה, שולחים אלי 'מקרים'), מדובר בבחור של תשע עשרה, שהייתה לו אחות בת שמונה, והוא התעסק אתה, מדובר היה רק בנגיעות אבל הן לא היו תמימות, אמרתי לו שהוא פושע, ואם לא יפסיק את הדבר, מידית ולחלוטין תוגש נגדו תלונה במשטרה. הוא הבהיר לי שאין לו שליטה, שאינו רוצה לעשות זאת, ופשוט מאבד שליטה. הפניתי אותו מיידית לפסיכיאטר ולפסיכולוג, הוא קבל טיפול תרופתי, פלוס טיפול התנהגותי והדבר הופסק. בודאי שילדה בת שמונה, לא מבינה כלל את המשמעות של אח גדול שנוגע בה בדרך זו, וכל האשמה היא רק של האח, ואסור לתת לילדה להיות קורבן. כל מקרה צריכים לדון לגופו. עכשיו מהי הגדרה של אונס, איך ומתי. ידוע שאשה נשואה שבוגדת בבעלה, היא אסורה גם לבעל וגם למאהב. לעומת זאת אשה שנאנסת לא אסורה על בעלה. מה קורה עם אשה שנאנסת, ואז באמצע המעשה, הצד הרגשי לא פועל, אלא רק הצד הפיזי, והם באמצע האקט, ואז בשלב זה, הייתה לה אפשרות להפסיק את העניין, ולא עשתה זאת, מה דינה??? רואים אותה כנאנסת, כי ההלכה היא שבשלב זה כבר קשה לה פיזית להפסיק, בגלל שהיא נסחפה עם ההנאה הפיזית, ולכן לא יכולה הייתה להפסיק זאת. (ולא, אני לא אומרת שקורבנות אונס נהנות, אני אומרת שישנה סיטואציה שכזו והיא מיושמת כדי להקל על האשה משפטית, כדי לא לאסור אותה על בעלה, לא כדי להאשים, אלא להפך כדי למצא בה נקודת זכות, ולא, זה לא פוטר את האנס, ומגיע לו עונש מוות, אז בבקשה לא לקפוץ!!!) אבל מה ראינו, שישנו שלב פיזי, שבו קשה לעשות סטופ או רוורס, וזה נכון לגברים ונשים כאחד, ולכן תשמנה לב הנשים שמביאות את הגברת לשלב מסוים, שלא תטענה מדוע הוא לא הפסיק אז כשהן לחצות על כפתור הסטופ. מתי זה נחשב לאונס, ומתי לרצון? גם על כך התורה נותנת לנו פרמטרים. מדובר על אשה מאורסה. מאורסת על פי התורה מדובר על אשת איש. ההליך של נשואין נושא בתוכו כמה שלבים, ופעם ההליך החל עם האירוסין עוד לפני הנשואין. ובחורה מאורסה הייתה אסורה כמו אשת איש. ועכשיו אותה אשה קיימה יחסים עם גבר זר, איך נדע אם זה היה אונס או מרצון? אומרת התורה אם זה קרה במקום שלא היה מיושב ואם הייתה קוראת לעזרה לא היו שומעים, רואים אותה כנאנסת, אך אם הייתה במקום שיכולה הייתה להזעיק עזרה ולהימלט ולא עשתה זאת, רואים אותה שעשתה זאת מרצון. וכן, אני מכירה את כל הבבלט הפילוסופי על האימה והטראומה שהבחורה תופסת, ועל השיתוק שאוחז בה ולכן לא מפסיקה את זה, וכן שמעתי את כל השטויות של המתלוננות בתיק קצב, ועל כך שהקורבן חוזרת שוב ושוב לאותו מקום פשע כדי להיות מותקפת על ידי האנס. (ואני מפנה את כולם למה שכתבתי לעיל על מי שמותקפת על ידי קרוב משפחה.... ואת ההבדלים...), כך שיש מצב שהגענו אליו, ואז אי אפשר להאשים את זה שלא הפסיק באותו מקום. ובהערת אגב דין מוות מהתורה כמעט ובלתי ישים גם בימים שהייתה סנהדרין, כדי להרוג אדם הוא צריך עדים ואזה. היינו, שני עדים צריכים להזהיר אותו, וזאת תוך כדי מעשה, ובזמן מעשה, והם צריכם להיות עדים למה שעשה. חשבו על הסיטואציה, שגבר רוצה לאנוס, תופס את הבחורה, שנים מעידים בו על תעשה את זה, ואז הוא אונס אותה לעיניהם, רק בסיטואציה כזו היה מקבל מוות. אבל גם אם לא קבל מוות, קבל עונשים אחרים, מרתיעים מאד. בכל הנוגע להטרדה, אני רוצה שוויון מלא, במה שמוגדר כהטרדה, במה שמביא להטרדה, וביחס להטרדה, דין נשים וגברים כאחד. אגב, נושא מעניין שהתורה רואה עבירה של ניאוף אחרת אצל איש ואשה, היינו הגבר יהיה חיב מוות והאשה לא, אבל זה לא מהטעמים שהיום פוטרים את הנשים, אלא מטעם מפיזי לחלוטין, האשה נחשבת לקרקע עולם היינו היא פאסיבית ולא עושה מאומה, רק הגבר הוא שעושה, ועל מחדל לא מקבלים עונש מוות, כך שהאשה היא תמיד בעמדה של מחדל לא של מעשה, בעניינים אלו ולכן החטא שלה הוא גם אחר, הוא חטא של מחדל, שלא הפסיקה את המעשה של הגבר, ולא על מעשה שהיא עשתה בעצמה, מדובר באקט עצמו, ולא בכל מה שנוגע ללבוש, להתנגות לא ראויה וכו'.