ממצא קטן בלבלב ובדיקת מרקר CA125 גבוהה

דיון מתוך פורום  גידולי לבלב וכבד

20/03/2024 | 09:06 | מאת: שוש

לפני כשנה וחצי דימום וגינלי שבעקבותיו בדיקת הסמן CA-125 בתוצאה 44. נעשו כל הבדיקות האפשריות- שחלות, רחם, שלפוחית השתן, כליות, טחול, כבד וכו'. הכל תקין. אבל CA125 עלה ל66.6. לפני כחודש עלה שוב ל73. בבדיקת MRI עדכנית נמצאה ציסטה צדדית של 0.3 ס"מ באזור צוואר הלבלב, אינה נראית מחוברת לצינורית. יכול להתאים ל-IPMN מסוג צינורית צדדית. הכבד בגודל תקין. בקצה האונה השמאלית בסגמנט 2 שני מימצאים ציסטיים בגודל עד 0.8 ס"מ מדגימים אות גבוה ב-T2 ללא האדרה. המלצה לבדוק את הלבלב עוד שנה. שאלתי היא האם יכול להיות מצב ש CA125 עולה ללא שום סיבה? ואם ימשיך לעלות בבדיקת הדם הבאה? האם הציסטה יכולה לגרום לכך? מה עוד יכולה לעשות כדי שאירגע ואחזור לחיי מבלי לחשוב על הסמן הגבוה שבגופי? הוסף תגובה

אני מניח שהסמנים האחרים היו תקינים כמו CEA. האם סמן יכול לעלות שלא בהקשר למחלה ממאירה? התשובה היא בהחלט כן. זו הסיבה שלא מומלץ לקחת בדיקת סמנים סתם! ללא סיבה או הקשר רפואי. כי כך אתה נכנס למחול שדים ובדיקות מיותרות. לא רואה את הקשר בין סמן זה והציסטה בלבלב שהיא שפירה ולמעט מעקב אינה דורשת התערבות. הציסטות בכבד לא משמעותיות. הסמן יכול לעלות גם בסרטן שד ולכן צריך גם לברר את השג ע״י ממוגרפיה, US, ובדיקת כירורג. הוא יכול לעלות בציסטות פשוטות של השחלה, בדלקת בחלל הבטן או האגן, דלקות של הכבד והלבלב ואפילו בגידולי מעי גס, וכאן קולונוסקופיה מכסה את עניין המעי הגס.

16/04/2024 | 22:15 | מאת: שוש

תודה על התשובה המפורטת. אוסיף כי ממוגרםיה תקינה מלפני שנה וקולונסקופיה תקינה מלפני שנתיים. שחלות, רחם, שלפוחית השתן וכליות תקינות. ועדיין CA125 עולה. האם תתכן תוצאה גבוהה ללא שום ממצא?

מנהל פורום גידולי לבלב וכבד