פיענוח בדיקת - PET/CT - האם מעיד על גרורה

דיון מתוך פורום  טיפול בסרטן

03/11/2021 | 12:41 | מאת: גילה

אמא בת 89 - בפברואר 2021 נתגלה גידול ברקטום ללא גרורות. לאחר הקרנות וכימוטרפיה (קסלודה) בוצע שוב בדיקת PET/CT שהעידה על נסיגה בממדי התהליך שהודגם קודם ברקטום עם ירידה ניכרת בעוצמת הקליטה והיקפה. הבלוטות מזורקטליות ולאורך IMA קטנו. כל השאר לא הודגם ואין קליטה. כיוון שאמא מבוגרת וסובלת ממחלות רקע רבות (יל"ד, סכרת, החלפת מסתם בלב+קוצב לב, MDS, השנה גם ארוע מוחי קל) נמנעים כרגע מניתוח. ב-26.10.21 בוצע PET/CT מעקב, להלן ממצאים: צוואר: אין לראות קליטה פתולוגית של FDG. אברי הצוואר שמורים. לא הודגמו בלוטות לימפה מוגדלות. חזה: אין לראות קליטה פתולוגית של FDG. הראות נקיות. המדיאסטינום שמור, שערי הראות חופשיים. בתי שחי ושאר קבוצות דופנות בית החזה שמורים. אין עדות לתפליט פלאורלי או פריקרדיאלי. בטן ואגן: קליטה פתולוגית של FDG בעוצמה גבוהה, בתהליך מואדר באורך כ-10 ס"מ, בשריר הוסטוס משמאל בהחמרה בהשוואה לבדיקה קודמת. (בבדיקה קודמת לא הוזכר כלל התהליך הנ"ל). הכבד בגודל תקין, מרקמו אחיד. טחול, לבלב ואדרנלים תקינים. הכליות במימדים תקינים. אין עדות להידרונפרוזיס. הרקטום ללא קליטה פתולוגית של FDG, עם סטרטיפיקציה שומנית ב-CT. מודגמת הסננה עדינה בשומן המזורקטלי. אין לראות בלוטות מוגדלות ברטרופריטוניאום, באגן או במפשעות. עצמות: אין לראות קליטה פתולוגית של FDG. ללא עדות לתהליך הרסני. סיכום: קליטה פתולוגית של FDG בשריר הוסטוס משמאל, לקורלציה עם MRI. האם הקליטה הפתולוגית בשריר מעידה על גרורה סרטנית?

03/11/2021 | 13:13 | מאת: ד"ר שירה פלג חסון

קשה לדעת. לא בהכרח. יש להשלים MRI. לעיתים יכולה להיות קליטה משנית לקרינה ותהליך משני של הצטלקות הרקמה. זה תלוי כמה זמן עבר מהקרינה. שמרו על אופטימיות ותשלימו את ה-MRI כמומלץ.

03/11/2021 | 13:37 | מאת: גילה

אמא לא יכולה לבצע mri - בגלל קוצב לב. סיימה הקרנות ב-11/5. pet/ct קודם היה ב-24/6.

03/11/2021 | 14:04 | מאת: גילה

אמא לא יכולה לבצע mri - בגלל קוצב לב, איזה בדיקה אחרת ניתן לבצע? סיימה הקרנות ב-11/5. pet/ct קודם היה ב-24/6. המליצו על ניתוח, ועקב מחלות רקע וגיל רוצים להימנע ולכן נשלחה ל-PET/CT חוזר למעקב, ב-26/10, 4 חודשים אחרי בדיקה קודמת.

מנהל פורום טיפול בסרטן