אורטוסטטיק פרוטאינוריה

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

30/11/2017 | 18:53 | מאת: אדם כהן

שלום רב ד"ר סוטנדורף וד"ר בן בסט :) אני בן 32, בריא בד"כ למעט מופעים נדירים יחסית של אנגיואדמה (כנראה עם מרכיב תורשתי) אידיופטית שלעתים מלווה באורטיקריה - ערכי הקומפלמנטים ותפקודם תקינים. מטופל לעתים נדירות בהקסקפרון במידה ויש בצקת במקום כלשהו בגוף, בד"כ לאחר טראומה. אני עוסק באופן קבוע במספר ענפי ספורט עצימים וניזון מתזונה מאוזנת ועשירה יחסית בחלבון (שוקל כ-90 ק"ג, מסת שריר גבוהה, מסת שומן נמוכה. אוכל כ-180 גרם חלבון ממקורות החי ביום). בגיל 16 אובחנתי כלוקה בפרוטאינוריה אורטוסטטית, כשהערכים בזמנו היו כ-700 מ"ג באיסוף שתן יומי וכ-150 מ"ג במהלך הלילה. בדיקות דימות חזרו תקינות. במעקב שביצעתי במהלך השנים, החלבון הופיע לעתים בשתן ולעתים הבדיקות (שאינן איסוף 24 שעות) חזרו ללא נוכחות חלבון. המרגש תמיד היה טוב ולא היו תוצאות חריגות בבדיקות הדם הרבות שביצעתי בכל שנה. לפני שבועיים ביצעתי בדיקת דם שגרתית שבה בין היתר ביקשתי לבדוק את ה-eGFR. הערך שהתקבל: 106.0 ml/min/1.73m² - ככל הידוע לי מדובר בערך נורמלי לגילי. השבוע ביצעתי איסוף שתן יום ולילה וקיבלתי את התוצאות הבאות: איסוף יום - קריאטינין 1.7g/24h (הנורמה ע"פ אתר מכבי היא בין 1 ל-2 גרם ביממה) חלבון 117.3mg/24h (הנורמה ע"פ אתר מכבי היא בין 0 ל-150 מ"ג ביממה) איסוף לילה: חלבון 16.5mg/24h (בנורמה ע"פ מכבי) קריאטינין 0.7g/24h (מתחת לנורמה ע"פ מכבי) במעמד מסירת מיכלי האיסוף ביצעתי עוד בדיקת שתן עבור יחס חלבון לגרם קריאטינין: 51.28mg/g creatinine (הנורמה ע"פ מכבי הנה בין 0 ל-200) לאור תוצאות הבדיקות (והחריגה של הקריאטינין בבדיקת הלילה כלפי מטה), האם יש סיבה להפנות אותי לבירור נפרולוגי נוסף, או שניתן להסתפק באבחנה המקורית שקיבלתי אי שם לפני 16 שנים? המון תודה וסופ"ש נעים!

לקריאה נוספת והעמקה
30/11/2017 | 19:03 | מאת: אדם כהן

חשוב לציין שבבדיקות הדם (וגם זו האחרונה עם ה-eGFR) אני טורח להכניס את הבדיקות הניתנות לכימיה בדם - אוריאה, קריאטינין, מלחים, סוכרים ותפקודי כבד, חלבון, אלבומין וכד'. כך אני עושה גם עם ספירת הדם, האנדוקרינולוגיה. בכל הבדיקות אין חריגות. בבדיקת השתן שעשיתי עם אותה בדיקת הדם שבה היה eGFR: Albumin/creatinine ratio - 0 Glucose - Negative Urobilinogen - Normal Bilirubin - Negative Leucocytes - Negative Erythrocytes - Negative Nitrit - Negative Ketone -Negative Ph (U) - 5.5 (תקין) גם כאן הכל היה תקין. במקרה הזה לא עסקתי בספורט מספר ימים לפני הבדיקה.

הבדיקות תקינות. ה orthostatic proteinuria חלפה. מהלך "לפי הספר"-תואם אבחנה מקורית. אין לייחס משמעות לכמות הקראטינין באיסוף הלילה. אין צורך בברור נוסף

02/12/2017 | 21:18 | מאת: א כ

תודה רבה על התשובה! שבוע נעים :)

מנהלי פורום נפרולוגיה