שלום הודיה בקשת עצה ממשהי שיודעת

דיון מתוך פורום  סטומה - תמיכה

12/03/2013 | 23:29 | מאת: מולי

שלום לך הודיה. קראתי שסיפרת על אירוע שבו התפרק לך המגן אחרי 13 ימים. הבנתי מכך ש 10 ימים זה טווח סביר של חיי מגן אצלך. סיפרת גם שאת מעדיפה לשכב בנוחיות על המיטה בבית ולחבר בצורה יסודית את המגן כך שיחזיק יותר זמן על הבטן. אני מנסה להגיע לכך שהמגינים של היורוסטומה והקולוסטומה שלי יחזיקו כ 10 ימים ואני אחליף אותם ביום קבוע בכל שבוע, כך המגינים יהיו כל הזמן בתחום הבטוח שלהם וסדר השבוע שלי יהיה קבוע ונשלט. זה כמובן בהנחה שהטיפול השוטף בסטומות הוא ללא רבב, כלומר ללא תקלות חירום. אני לא מצליח בינתיים להגיע לזה. המגינים מתפרקים לי אחרי 5 - 7 ימים. אם אינני טועה יש לך איליוסטומה. זה אומר שאין לך ניסיון בהתמודדות עם המסת הדבק של המגן על ידי השתן. אבל איך לחבר היטב את האיליוסטומה זה כבר יהיה שיפור גדול מבחינתי. אני מבקש ממך לתאר לי בפרטי פרטים את התהליך שבו את מחברת את האיליוסטומה. כיוון שזו מלאכת יד ברמה גבוהה, אין פרט שהוא מיותר או לא חשוב. כל פרט קטן יכול להיות זה שיעשה את ההבדל. כל דבר שקשור בסוג החומרים ודרך השימוש בהם. אני יודע שזו עבודה קשה לכתוב את כל התהליך אבל בשבילי זו תהיה ממש הצלה ואולי זה יעזור גם לאחרים. אם כבר כתבת את זה אז תעתיקי בבקשה את התהליך לתגובה להודעה הזו כדי שיהיה לי קל למצוא את זה. בתודה רבה רבה מראש מולי

לקריאה נוספת והעמקה
13/03/2013 | 00:24 | מאת: ברק

אני לא יודע אם זה אותו הדבר בין הסטומות אבל בזמנו גם ניסיתי למשוך את הבסיס מה שיותר זמן. לאחר מכן הבנתי שאין טעם. אני מחליף כל 3-4 ימים. (גג, אפילו אם אין באמת צורך) אני לא מחליף בשכיבה מכמה סיבות: א. צריך להיות שפוט של הבטן שלך. להחליף בסיס רק הרבה שעות אחרי ארוחה. או בבוקר לפני. בקיצור, ממש שפוט. ב. אם הסטומה בכל זה עובדת אז זה יכול להיכנס מתחת לבסיס. ג. אם הסטומה עובדת וזה לא נכנס מתחת לבסיס אז צריך כל הזמן לנקות ותהליך החלפת הסטומה יכול להפוך פתאום לעשרות דקות. אם זה מתאפשר לך (ובכללי, אם זה מתאפשר עם הסטומה שלך) אז אני ממליץ לך להנסות להחליף מעל האסלה, בעמידה. אם הסטומה עובדת, אז שתעבוד. כל הצואה תלך ישר לאסלה ולא תיגע בכלל בגוף, אין סכנה שהבסיס יתלכלך בד"כ. אני בדרך כלל מתקלח לפני כל החלפה אבל זה לא משהו שהוא חובה, לפני ההחלפה אני מכין את כל הציוד: פותח את הבסיס וחושף את הצד הדביק שלו, פותח 3 מגיני עור של קולופלסט נדמה לי, מכין מספר מגבונים לחים, חתיכה קטנה של נייר טואלט, טבעת אטימה שאני מרחיב מעט ושקית. לאחר מכן אני שם (לובש?) כפפה על יד אחת. (חבל על שתיהן, בכל מקרה רק אחת מתלכלכת אם בכלל) מוריד את הבסיס עם השקית, מנקה את האיזור טוב טוב עם מגבונים לחים, אם יש לי זמן נותן לזה לנשום. לפחות פעם בחודש אני עומד מעל האסלה רואה איזה סרטון במשך 8-10 דקות ונותן לזה לנשום עם אבקה של הוליסטר או משהו כזה. אח"כ מנגב קצת את האיזור עם חתיכת הנייר טואלט כדי שלא יהיה רטוב. ומנגב טוב את האזור (גם צמוד לסטומה) עם מגבוני ההגנה. שם את טבעת האטימה על הסטומה, מנסה מה שיותר צמוד ואז מדביק את הבסיס. (שאצלי גזור מראש) אחרי שיש את הבסיס אני בד"כ כמה שניות לוחץ עליו כדי שיהיה סגור טוב יותר. (אגב, זה והאפשרות לתת לאזור לנוח מספר דקות אפשריים בעיקר כי אתה עומד וכל היציאות ישר נושרות לאסלה) שם את השקית ושלום על ישראל. (אני גם שם חגורה תמיד) כל התהליך הזה לוקח (אם לא נותנים לעור לנשום) 5-7 דקות. ואם ממש ממהרים אז אפשר גם בהרבה פחות. לפני שהתחלתי להחליף בעמידה אז זה היה סיוט להחליף בסיס. עכשיו זה אפילו זמן כמעט ולא מבזבז ומרגישים מעט טוב יותר לדעתי. (אפילו אם זה רק נפשי) בהצלחה. מקווה שהסברתי סביר.

13/03/2013 | 11:44 | מאת: דין

היי, טוב, לא חושב שיש סוד לאטימה מושלמת, אבל הנה מה שאני עושה: מנקה טוב את האיזור, מייבש היטב ומוודא שאין שאריות סבון ושהעור חלק. לאחר מכן משתמש במגבוני הדבקה (קונווטק, פשוט כי נשארו לי כמויות, למרות שעברתי לבסיסים של קולופלסט ונדמה לי שהמגבונים של קולופלסט, שקיבלתי דוגמית שלהם, מדביקים אותם חזק יותר). מוודא שאני מנגב את כל האזור, החל מגבולות הסטומה וגם את העור שמסביב, בהיקף המתאים לגודל הבסיס. משתמש בשני מגבונים לפחות. לאחר מכן צריך לחכות כמה שניות ואז להדביק. ראיתי באינטרנט לפחות לגבי הבסיסים של קולופלסט שכדאי לחמם אותם במייבש שיער לפני ההדבקה. לאחר ההדבקה - ללחוץ בעדינות את הבסיס כלפי הגוף לחצי דקה בערך כדי לאפשר לדבק לעבוד. מאוד חשוב - פסטה, או לחילופין רצועות או טבעות אטימה. לאחרונה אני משתמש בטבעות האטימה של הוליסטר וטרם גיבשתי עליהן דעה, אבל נדמה לי שהן עמידות יותר מהפסטה ונשארות במקומן גם כששולי הבסיס מתרופפים. חגורה - מאוד חשוב! לעתים קרובות אני מחזק שולי בסיס שהתחילו להתלש באמצעות מגבוני הדבקה.

13/03/2013 | 22:14 | מאת: מולי

שלום לך ברק. אני בן 58 ולמעשה בפנסיה. החיסכון בזמן פחות מהותי בשבילי. בכל אופן ההחלפה מעל האסלה היא אופציה ששווה ללמוד אותה. מה שלא ברור לי זה איך בדיוק אתה עומד מעל האסלה. במה אתה מחזיק, איך אתה מתכופף. ניסיתי לתאר את זה בעצמי ולא הצלחתי להגיע למשהו שנראה מעשי. מעבר לכך השאלה איפה מחליפים וכמה זמן זה לוקח היא במקביל לשאלה איך להחליף ככה שזה יחזיק כמה שיותר זמן. גם מעל השירותים אפשר להחליף ככה שזה יחזיק יותר. אני יודע שגם אם מחברים חזק יהיו תאונות אבל תאונות אפשר לנסות למנוע ובדרך כלל להצליח בכך. אפשר גם ללמוד לזהות בזמן את התאונות כך שיהיה ניתן לטפל אפקטיבית בנזק. אני עדיין חולם על אפשרות להחליף ביום קבוע בשבוע כדי שסדר השבוע יהיה מתוכנן. הבנתי שהשיטה שלך היא להחליף מהר כך שזה לא יפגע בתכנית היום. לא הבנתי על בסיס מה אתה מחליט להחליף , כשזה מתפרק? כי אצלי כל התפרקות זה אסון סביבתי. עוד משהו שלא ברור לי זה ריקון השקית. אני מרוקן את השקית 3 - 4 פעמים ביום. כל ריקון אורך כחמש דקות והוא לא נעים. אבל לא נראה לי שיש אפשרות עדיפה על זה. אשמח להבין את עמדתך בעניין.

אני לא יודעת אם הדרך שלי היא מושלמת, אני פשוט עושה בדיוק מה שאחות הסטומה לימדה אותי בבית החולים. אני כזו שבד"כ מקובעת על מה שמראים לי בפעם הראשונה (כל עוד שזה עובד, כמובן). אמת, פעם הייתי מחזיקה בסיס מעל 10 ימים, וגם הרבה פעמים שבועיים שלמים. ככה הייתי במשך שנה בערך, אך בשלב מסוים זה הפסיק לעבוד והיו לי יותר מדי תאונות של התפרקות הבסיס. אז החלטתי לא לשחק עם זה יותר, לכן עכשיו אני מחליפה פעם בשבוע, שזה טווח זמן בטוח שאני יודעת שהבסיס לא יתפרק. אני מסכימה מאוד עם ברק שהדרך שלו הרבה יותר קלילה ומהירה וגם עוזרת להרגיש פחות משועבד - יותר חופשי ולא כבול :) אבל אני אישית לא מרגישה נוח לנקות רק במגבונים משום שהם גם לא ממש מנקים וגם משאירים שארית מסויימת של סבון שבד"כ מחליש את ההדבקה. חשבתי לנסות בעמידה, אבל לנקות עם מים ולא מגבונים, אבל אז המים נוזלים על כל הגוף והבגדים, לכן מעדיפה להמשיך בדרך שאני רגילה אליה. יש הרבה בעלי סטומה שפשוט מתקלחים בלי הציוד ואחרי מקלחת מדביקים את הבסיס החדש. זו גם יכולה להיות אופציה טובה. אני פשוט לא מרגישה נוח להתקלח בלי ציוד. אני משתמשת בציוד של קולופסט סנסורה. בסיס קעור וטבעות אטימה של הוליסטר. מחליפה בישיבה על כיסא עם משענת שאפשר להשעין קצת אחורה, כמו כיסא של ים. מכינה מראש שתיי קערות - אחת עם מים וסבון ואחת עם מים בלבד. שקית לזבל ואת הציוד. אני לא מחליפה בשכיבה על המיטה, כי אני גם לא רוצה שבטעות המיטה תתלכלך. מפשילה קצת את המכנסיים ומכניסה מטלית בד חד פעמית לתוך המכנסיים ומשאירה את החצי השני שלה בחוץ (כדי שהמכניים לא יירטבו). מסירה הבסיס עם ספריי מסיר דבק של הוליסטר. טובלת מטלית בד חד פעמית במים עם הסבון ושוטפת את הסטומה וכל האזור סביבה. חוזרת על הפעולה שנית. טובלת מטלית נוספת במים בלבד ושוטפת וכנ"ל חוזרת על הפעולה שנית (שלא יישארו שאריות סבון - סבון מחליש דבק. מסירה שאריות דבק שהספריי לא הסיר, במיוחד של טבעת האטימה סביב הסטומה עם מגבון מסיר דבק של קולופלסט. צריך לגרד את השאריות דיי חזק. שוטפת את העור שוב עם מים, משום ששאריות החומר של מסיר הדבק יחלישו את ההדבקה. מייבשת היטב, גוזרת את הבסיס בהתאם לסטומה (היא כל הזמן משתנה לי - פעם מצטמקת ושוקעת פנימה, פעם ממש בחוץ גדולה ונפוחה). מסירה את הפלסטיק של הבסיס, מכינה את טבעת האטימה (הוליסטר 7805), לפני שמניחה את טבעת האטימה, מייבשת שוב את העור היטב, מותחת קצת את הטבעת בהתאם לגודל הסטומה, מלבישה אותה סביב הסטומה בצמוד אליה, מורחת מגבון מחזק דבק של קולופלסט (כמו דין, קצת בעבר למיקום שולי הבסיס) ומיד אחרי מדביקה את הבסיס. אני לא יודעת למה לכם אמרו לחכות לפניי הדבקה. לי אחות הסטומה בבית החולים, וגם אחות של קולופלסט שהייתה אצלי בבית ועוד בעליי סטומה שיצא לי לדבר איתם תמיד אמרו שצריך להדביק את הבסיס מיד אחרי שמורחים את המחזק. משאירה את הידיים על הבסיס לחצי דקה-דקה לחזק את ההדבקה. בד"כ, אם הסטומה לא פעילה, התהליך לוקח לי כעשר דקות. שקית אני מחליפה פעם ביומיים בערך. על הטריק של פסטה בשוליים עוד לא שמעתי, אבל אם זה עוזר, מעולה!

18/03/2013 | 21:41 | מאת: בני

ברוך שובך.למה את מתכונת מטלית בד?

מנהלי פורום סטומה - תמיכה