הגבלת השימוש בציוד סטומה-- דחוף

דיון מתוך פורום  סטומה - תמיכה

09/02/2012 | 19:04 | מאת: גרשון

היי לכם. מאחר ולא ראיתי משהו כתוב בפורום אז כנראה שאני הראשון שנתקל בבעיה.נודע לי היום שמכבי מגביל בכמויות הציוד הנדרש לבעל סטומה. פניתי לאחות הסטומה ומתברר שאכן היא זו שצריכה לאשר את הכמות שבית המרקחת רשאי לתת. ההנחיה ניתנה בלי הודעה מוקדמת ולפי מה שידוע לי היה מישהו שנשאר בלי ציוד...... נאמר לי שהנושא עלה בכל הקופות וזה מאוד מוזר הרי לפי החוק , מ-1.1.2008 יש לתת למשתמש כל כמות שהוא זקוק לה. האם מישהו נתקל כבר בבעיה דומה ?

לקריאה נוספת והעמקה
09/02/2012 | 22:06 | מאת: קרן

היי, מיום שיש לי סטומה - אני מעבירה את הזמנתי לאחות הסטומה של קופת החולים - היא מאשרת אותה - ומפקססת אותה אל הרוקחת בבית המרקחת של הקופה ('מאוחדת'). מבחינתי אין כל חדש בנוהל הזה. אני שואלת אותה פעמים רבות 'מה יהיה אם יגבילו' והיא תמיד עונה 'זה לא יקרה - כי אני מאשרת'. הייתה פעם אחת שהרימו גבה על הזמנה של 7 קופסאות בסיסים, עדיין הייתה לי איליוסטומי, ולא הסתדרתי עם ההדבקות והשחתתי ציוד :) היא ענתה שזו החלטה שלה, לאחר ביקור בית אצלי, ולנוכח מצבי. אני לא חושבת שאפשר להגביל. זה לא נורמלי שמישהו יהיה חסר אונים בלי ציוד. אני מקווה מאוד שזה מקרה יחיד, נקודתי, אי-הבנה כלשהי - ולא מגמה. מכל מקום, ההליך שתיארת - הוא הדרך הרגילה שבה אני מזמינה ציוד.

הי קרן, הנוהל שאת מתארת לא נשמע כל כך תקין. כעיקרון אחות הסטומה אומרת שלא תדאגי כי היא תמיד תאשר, אבל עצם העובדה שאת צריכה לעבור תהליך של אישור הוא לא נשמע תקין כלל. זה מעין פתח לצרות - יום אחד תתחלף אחות הסטומה ופתאום יתחילו צרות. אני אישית הייתי בודקת עם מידד אם יש משהוא לעשות בנידון כבר עכשיו (אולי איו כל עוד אין ממש הפרה בפועל של החוק אבל שווה לבדוק) כדי למנוע בעיות בעתיד. זה נשמע כאילו הקופה מכינה את הקרקע לעשיית צרות בעתיד.

כתבתי כאן מספר פעמים, בעיקר לידיעת אנשים שהעומדים לפני ניתוח, מספר כללי יסוד חשובים בכל הנוגע להתנהלות הקופות בניפוק ציוד הסטומה לבעל הסטומה: 1. לקופה אסור לגבות כל תשלום עבור ציוד הסטומה. כל (!!!) ציוד הסטומה (שקיות, בסיסים, ספריים, מגבונים, פסטה, טבעות אטימה וכו') ניתן חינם ללא קשר לכמות, ללא שום החרגות ושאר תירוצים. 2. לקופה אסור להגביל את החולה בכמות הציוד ובסוגו, דהיינו, החולה יכול לקבל כל כמות הדרושה לו, מכל סוג לבחירתו (למשל, לא ניתן לאכוף על בעל אילאוסטומי להשתמש בשקיות פתוחות גם אם הוא נאלץ להחליף מספר רב של שקיות סגורות ביום) ומכל חברה לבחירתו. בפרט מרשם לציוד שניתן לחולה (בחלק מהקופות רופא המשפחה נותן את המרשם ובחלק האחיות בסניף) צריך להיות מנופק עבורו בבית המרקחת ללא שום צורך באישור של אחות הסטומה או כל גורם מנהלי אחר. זה הסעיף הרלוונטי לשאלתך, גרשון. 3.אין להגביל את החולה בתדירות הזמנת הציוד ובתאריכי ההזמנה (דהיינו, חולה יכול להזמין כל חודש, כל שבועיים, כל חודשיים לנוחיותו; כמו כן לא ניתן להכריח חולה להזמין ציוד בתאריך מסוים בחודש). 4. אין לאסור על החולה ליצור קשר ישירות עם חברות הציוד ולקבל שירות מטעם אחיות הסטומה שלהן. 5. החולה זכאי לקבל את הציוד בבית המרקחת בסניף אליו הוא שייך, בפרט, לא ניתן להכריח חולה לקבל את הציוד בסניף ספציפי (למשל, לא ניתן לחייב חולה הגר בירושלים לאסוף את הציוד בסניף המרכזי בירושלים בעוד הוא גר באחת השכונות המרוחקות יותר דבר המחייב ממנו זמן נסיעה ארוך). כל הקופות יודעות היטב את כל הכללים הנ"ל. למרבה הצער, מדי כמה זמן אנו נתקלים בקופה או אחות סטומה שמחליטה על דעת עצמה שלא לקיים את הכללים הנ"ל תוך פגיעה בזכויות היסוד של החולה. בנימה אישית, זה מדהים איך כל פעם מחדש לא יכולים לעבור יותר מחודשיים שלושה בלי שאיזו קופה או אחות סטומה יחליטו לשים קצוץ על החוק ולעשות דין לעצמן. מה עושים במקרה שכזה? 1. פונים באופן ישיר ומיידי למידד גיסין יו"ר ארגון בעלי סטומה (052-2590313, 03-9642931, [email protected]) ומספרים לו על מהות הבעיה ונסיבותיה וארגון בעלי הסטומה יפעל בעניין (בזמנו נשאלה שאלה על מה הארגון עושה, אזי זהו אחד מתפקידיו החשובים ביותר, כי לו חולה בודד היה נאלץ להיאבק לבדו מול הקופה, גם אם החוק לצידו לחלוטין, היה זה קשה מאוד). במידה וכמו במקרה שגרשון מתאר, אין המדובר בבעיה פרטנית אלא במדיניות של הקופה חשוב מאוד לאמר את זה כי אז דרוש טיפול כוללני יותר. 2. במקביל מגישים באופן מיידי קבילה לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות. כתובת האתר: http://www.health.gov.il/Subjects/UninsuredRights/NationalHealthAdmissibility/services/Pages/complaints.aspx 3. במקביל שולחים גם מכתב לפניות הציבור בקופה. מתארים את הבעיה, מדגישים באופן חריף את הפרת חוק ביטוח בריאות וכותבים עליו דחוףממלכתי ומציינים שפניתם הן לנציב קבילות הציבור במשרד הבריאות והן לארגון בעלי סטומה מטעם האגודה למלחמה בסרטן (בכוונה לכתוב "ארגון בעלי סטומה מטעם האגודה למלחמה בסרטן" כי האגודה למלחמה בסרטן היא עמותה חזקה שאזכור שמה לא יכול להזיק:-). לאחר שעשיתם כל זאת, הבעיה תיפתר ומהר, מנסיון. במידה והמדובר לא רק בבעיה פרטנית אלא באיזשהוא נסיון של הקופה לשינוי נוהל בניגוד לחוק, אזי לרב יוצא גם חוזר מנכ"ל מטעם משרד הבריאות אל הקופות עם הנחיה ודרישה ברורה להפסקת התנהלויות מסוג זה. לצערנו הקופות לא מתייאשות וכל פעם מחדש מנסות את מזלן וממררות את חיי החולים (מזכיר את ביטוח לאומי, לא?!? :-). דבר נוסף שאפשר לעשות - לפנות לחברת הציוד בה אתם משתמשים ולספר לה שמגבילים אתכם בכמות הציוד שאתם יכולים לקבל. לפעמים אם יש לקופה נציג חזק באזור הוא יכול לפתור את העניין בעצמו שהרי גם לברת הציוד יש אינטרס כלכלי מובהק שלא תהיהה הגבלה בציוד. גרשון, האם אתה נתקלת בבעיה? האם אמרו לך אישית שבפעם הבעיה תצטרך לקבל אישור? אני אישית לא קיבלתי שום פניה בנוגע למקרה ספציפי. חשוב שאם מרימים את המערכת אז שזה יהיה על סמך מקרים ידועים ולא על סמך שמועות כי שמועות הן מה שהן, שמועות. אני אישית לא שמעתי על שום מקרה שכזה באחת הקופות אך אין זה אומר שזה לא מתרחש, במידה ואכן ידועים לך מקרים שכאלה, אזי חשוב שתפנה בהקדם למידד גיסין.

12/02/2012 | 17:48 | מאת: גרשון

היי ליעל ולכולם. אני אוהב שיש לך תשובות לכל ביעה ( הבנתי גם את העקיצה למל"ל... חחח ) אני מקווה שבביטוח לאומי לא מפירים את החוק. גם סתם בירוקרטיה מעצבנת.. נכון ! עסקתי היום בבירורים יותר לעומק. מכבי אכן מנעה ממני לקבל את הציוד הרגיל, סטומות וטבעות. פניתי למרכז או לאחות הסטומה הארצית. לדבריה הוקמה ועדה של אחיות סטומה והיא החליטה מה הכמות שאנחנו צריכים. הופעתי ושאלתי אם בועדה היה גם נציג של ארגון בעלי הסטומה. כמובן שלא היה. גם לא הצלחתי לקבל תשובה לגבי מה ההבנה המעשית שלהן בצרכים והכמויות, הכל רק בתאוריה ??? בלי תקיפת הבעיה חזיתית לא נראה שהבעיה תפתר. מבדיקה במרכז מכבי הבנתי שיש מנהל רכש חדש בקופה שרוצה להראות הישגים. אישית, אני חושב שאפשר להראות יותר חסכון אם הוא יוותר על משכורתו.

מנהלי פורום סטומה - תמיכה