איזה סוג של מעקב פעיל כדאי לבצע

דיון מתוך פורום  אורולוגיה אונקולוגית

20/06/2022 | 13:40 | מאת: אברהם

הציעו לי מעקב פעיל, לאחר עליה וירידה של ה psa במהלך 2021, מ1.2, ל-4. ואז ירידה חזרה ל1.6, בתוצאת ה4k , שני 2-אחוז, ל3 ממ אפקס mri, לפני חצי שנה. האם בגלל שכבר עשיתי mri, למעשה המעקב הפעיל יהיה הדמיה חוזרת? בעוד שנה בעאך? כי הבנתי שבדיקה ידנית אינה חד משמעחת, מרגע שיש mri עם ממצא אז צריך לעקוב בהדמיה חוזרת. אני פשוט לא רוצה לפספס את הנקודת הזמן במקרה שיחול שינוי לרעה בממצאים. ציינת שה4k אינו נקבע או מסתמך או לוקח בחשבון ממצאים של מי שיש לו כבר ממצא mri, ראיתי מחקר שהראה שב4k לא מנבא נכון, אין מתאם סטטיסטי בין המצאות סרטן בדרגה 6 ומעלה, מפיראדס 4 ומעלה שהדמיה, כלומר יש יותר מקרים עם סרטן פעיל ממאחוזי הניבוי וההתפלגות הסטטיסטים ממה שנמצא בהגדרת ה4k ובהדמיה עצמה, כלומר יותר ממצאים חמורים בביופסיות ביחס להגדרתם תחילה ב4k ואחר כך בהדמית mri, לעומת התפלגות ממצאים בביופסיה בדיעבד, יחסית דומה בדרגות פיראדס2, 3, ו תוצאת 4k נמוך. האם המציאות היא כזאת בפןעל מניסיונך, כלומר שנקודת הסטיה לרעה זה מפיראדס 4 ומעלה? בהתאמה לביפסיות עם ממצאים סרטניים גליסון 6 ומעלה. ד.א. הסיכוי הסטטיסטי שציינת לגבי האחוזים בצרןף 4k ופיראדס3, דומים מאוד לנתונים שפורסמו בכנס האורולוגים על מי שנמצא בדרגת פיראדס 3 והיה במעקב פעיל, ועברו ביופסיה תוך שנה מההדמיה, בערך 50 אחוז ללא ממצא סרטני ואלה שכן נמצא ממצא סרטני, הרוב גליסון 6, המשך מעקב, ובודדים גילסון 7, ובודדים מאוד 9. הסיבה לכל שאלתי, שאצלי כל המדדים נוגדים את הפיראדס 3, 3ממ. ואני מחפש דרך להבין לברר לשלול או לאמת מה יש שם, 1, הדמיה חוזרת שאולי תראה שאין ממצא.2 או שזה דלקת שעברה. יש בי תקווה לנסות להגיע לממצא יותר מדויק בלי ביופסיה, שגם היא לא תמיד מדויקת בעיקר בממצא קטן. אולי pet ct? זה אופציה במקום הדמיה mri, חוזרת? הדבר המרגיע היחיד אם הבנתי נכון שהסיכוי לממאירות והתפשטות מחוץ לערמונית ב2אחוז 4kהוא נמוך מאוד ב10 שנים הקרובות, גם אם יש ממצא סרטני. בעצם מה הבדיקה שתעזור לי במעקב הפעיל לא לפספס שינוי לרעה במצב. תודה מראש על התיחסותך.

שלום. אם הצלחתי לפענח נכון את מה שאתה כותב, אני מבין שלא עברת ביופסיה ולכן אין לך אבחנה של סרטן ערמונית. אם זה המצב, אתה לא נמצא במעקב פעיל.

30/06/2022 | 15:14 | מאת: אברהם

הרבה תודה על המענה,שאלתי פשוטה, מה המעקב שאני צריך לדעתך שאין ממצא ביופסי, אין בעיות תפקודיות, רק הנגע בהדמיה. כי כל עוד אין לי ביופסיה ויש לי mri ממ 3 מוגדר פיראדס3, ולמרות זאת השהו כל פעולה בענייני כי ה4k רק 2אחוז כאמור. במצב הזה מה המעקב הטוב ביותר שיתן אינדקציה לשינוי לרעה,האם זה יהיה בבצוע mri נוסף במרחק שנה זה הצעד הבא? לראות אם הנגע גדל או לא? או שאתה ממליץ על ביופסיה בכל מקרה. אני חייב להביע את תודתי שוב, את היחיד שהצלחת לעשות לי הבנה אמיתית ואני ממש מלא הערכה.תודה

מנהל פורום אורולוגיה אונקולוגית