שאחה הדמיה לסרטן ערמונית

דיון מתוך פורום  אורולוגיה אונקולוגית

22/05/2022 | 06:42 | מאת: שאלה הדמיה

שלום דר' בקצרה, בן 58 ללא מחלות רקע,כלל , היתה לי עליה מהירה בpsa, במשך 7 חודשים, מ1.25, ל3.35, ל4.1, ביולי2021ואז ירידה חזרה ל1.7 בנובמבר 2021, עד ל14.בתחילת 2022. כרגע 1.6 נשלחתי לברור mri, נמצא ממצא חשוד 3 ממ באפקס שמאל, pirads-3, סיכון בינוני, הבדיקה נעשתה ללא חומר ניגוד. האורולוג אמר שבגלל שpsa חזר ל 1.7 כנראה שזה כלום, אמנם נשלחתי לבדיקה 4kscore בדיקת -גם כן תוצאה 2 אחוז.psa 1.7 אבקש לדעת, האם 4kscore, נותנת אכן תוצאה ברורה לגבי הסיכוי להתפתחות סרטן קטלני גרורתי ב10 שנים או 15 מהבדיקה, ב2 אחוז זה אומר שגם אם הממצא סרטני זה לא סרטן אלים?. הבעיה היותר קשה בעניין, הופנתי לבדיק כי הממצא ב mri, הpirads3 ממצא חשוד, ששאר הממצאים לטענת האורולוג תקינים, האם יש מקרים של עליה וירידה כזאת בpsa? או שזה חריג. האורלוג אמר לי שבכלל לא הייתי צריך ברור והדמיה-mri. ה dre-תקין אלסטית+1. גודל ערמונית, מאוד מוטרד מה pirads3,שלא נתמך בשאר הממצאים. זה גם בגלל שזה נקבע כאשר לא נכשה עם חומר ניגוד, האם חש טעם לפענוח נוסף פרטי, למרות ש 2 אחוז, ב4kscore, בלבד? נתקלת במקרה כזה? ברור לי שביופסיה תיהיה אימות ברור לקיום סרטן בערמונית, וכמובן אם הוא מהסוג שמתפשט במהירות. האם כדאי להתקדם לביופסיה או לא להסתפק בתוצאת 4kscore, יש חובה במצב זה לבצע ביופסיה או המתנה ולבקש הפניה ל-mri נוסף עם חומר ניגוד? תודה רבה. אני חושש לפספס בשלב זה משהו באבחון. לאבי היה סרטן ערמונית בדרגה קלה, בגיל 73 חי איתו עד 85 ללא קושי לא התפשט.ללא טיפול. האורולג אומר, אין סכנה , אבל בפועל רק בביופסיה יודעים אם יש סרטן. מצד שני ביופסיה זה הליך לא פשוט. לדעתך אני מחוייב לביופסיה? גם אחריה4kscore? או יש טעם לחזור על mri,? הערה, אולי הפענוח לא מדויק ,ואולי בגלל שנעשה ללא חומר ניגוד? חוץ מההדמיה, הכל נראה תקין. אודה על כל עצה שתעזור לכוון אותי למסלול נכון לאור ניסיונך. תודה רבה. תוצאת הדמיה. ממצאים : להלן ממצאי סריקת תהודה מגנטית של ערמונית הבדיקה בוצעה בשקלול T1 ללא הזרקה של גדוליניום ,T2 כולל דיכוי שומן , DWI , ו SUBTRACTION - במישורים אקסיאלי , סגיטלי וקורונלי . גודל הערמונית : 3.1 * 5.4 * 4.4 ס"מ נפח הערמונית : 38 סמ"ק . בסריקת המקטע המרכזי ו- TZ : שינויים נודולריים היפרטרופיים –סימני PIRADS ( v2.1 ) 1 - BPH בסריקת המקטע הפריפרלי PZ : באפקס משמאל מוקד אות נמוך ב 2 10-24 ) עם רסטריקציה בדיפוזיס ADC ( ( 7-120 ) DWI ( 8-24 ) בגודל 4 מ"מ- לפלות 3 ( PIRADS ( v2.1 במידגלנד דו - צדדי פסים בעלי אות נמוך ב- T2 עם סימי רסטריקציה קלה -שינויי קופסית הערמונית שמורה . שלפוחיות הזרע סימטריות בעלות אות תקין . הצרור העצבי שמור . כיס השתן ריק . בסריקת האגן מגובה ביפורקציית האאורטה - סיגנל לשד העצמות שמור . אין עדות להגדלת בלוטות לימפה - סיכום : ערמונית מוגדלת עם סימני BPH , ממצא מוקדי משמאל עם רמת חשד לפחות בינונית ( הערכה לא מדויקת בהעדר הזרקת חומר ניגוד ).

שלום. בעיקרון זה משחק סטטיסטי. 4K של 2% אומר שהסיכוי לסרטן ערמונית משמעותי ומתקדם הוא בערך 2%. לטווח של 15 שנה, הסיכוי לפתח גרורות הוא נמוך. עם זאת, הבדיקה נבדקה באוכלוסיה של אנשים שלא עשו MRI. זאת אומרת שאנחנו לא יודעים מה הסיכון בקבוצה של אנשים שעשו MRI ויש ממצא חשוד לסרטן. המשמעות של PIRADS 3 ב-MRI היא שיש סיכון של כ-10-15% לסרטן ערמונית משמעותי. אבל, בשקלול ה-PSA הנמוך, ה-4K והעובדה שב-MRI הממצא הוא רק 3 מ"מ, סביר להניח שהסיכוי שמדובר בסרטן משמעותי הוא פחות מ-10%. אני נזהר מאוד בניסוח, שכן מדובר רק בהנחה. עכשיו אתה צריך להחליט מה מידת הסיכון שאתה יכול לחיות איתה. אם סיכוי של מעל 90% שאין לך שום דבר מפחיד בערמונית מרגיע אותך, אתה יכול פשוט להמשיך מעקב. אם סיכוי קטן מ-10% שיש סרטן ערמונית משמעותי בתחילתו מטריד אותך, אתה יכול לעשות חוות דעת שניה ל-MRI או לעשות ביופסיה מכוונת.

24/05/2022 | 06:10 | מאת: אברהם

ראשית תודה על התשובה, במצבי טרום ביופסיה, אני מבין שלמעשה לא ניתן יהיה לטפל כי אין דגימה מהערמונית. או שיש משהו שניתן לטפל באמצעותו בלי ביופסיה.כמו כן, נשלחתי לבצע בדיקה גנטית brca1-2, במידה ואני נשא, הטיפול במעכבי prap עקרונית זה טיפול שמשתמשים בו כיום? כלומר זה מטפל בנגע ומונע התפתחותו? אם כן האם זה ישים גם ללא ביופסיה? לקחת טיפול כלשהו כזה? יש בדיקה זו באמצעות בדיקת דם בקופה, ראיתי שיש גם באמצעות רוק, brca1,2, 130 וריאנטים, בדגימת רוק dna,של חברת מיי היריטאג שבודקת גם מוצא גנטי, בדיקה מרוק לbrca,נותנת אותה תשובה לנשאותו כמו מבדיקת דם גנטית? סליחה על הבורות. תודה

26/05/2022 | 11:22 | מאת: אברהם

דוקטור, האם חוץ מbrca1,2, יש מה לבדוק גנטית בלי שיש דגימה מביופסיה? תודה.

30/05/2022 | 14:53 | מאת: תוצאות הדמיה mri ובצוע pet ct

שלום דר, אני מאוד מודה לך על התשובה, שעזרה לי מאוד להבין איפה אני נמצא באבחון. האם בשלב זה כדאי לבצע pet ct psma, אם לא ניגש לביופציה? הpet,יתן תשובה לגבי הממצא 4 ממ שבהדמיה, בוודאות אם הוא סרטני או לא, או שכדאי להמתין. תודה מקרב לב.

במצב כזה, לא נהוג להתחיל טיפול כלשהו בלי אבחנה מביופסיה.

מנהל פורום אורולוגיה אונקולוגית