התנהגות בלתי הולמת בחברה

דיון מתוך פורום  זוגיות חברה ותעסוקה

23/09/2016 | 19:19 | מאת: שרה

מדובר בקבוצת פנסיונריות שמשחקות קלפים במתנס. אחת ממש מחרחרת ריב, ומכל דבר עושה עניין , תמיד יש לה מה להעיר, - נראה לנו שזה לא בשליטתה, יש מי שאומרת שזה מסימני דמנציה - ההתנהגות הווכחנית , ולצאת ל"מלחמה" עם האחר עד שהיא משוכנעת שניצחה. האם אכן זה מתופעות הזיקנה, ומה ניתן לעשות?

לקריאה נוספת והעמקה
23/09/2016 | 22:09 | מאת: תגובה

לא רופאה, אך ורק ידע אישי: אכן, אחד מהסימפטומים האפשריים של דמנציה הוא שינוי בהתנהגות, בתפקוד חברתי. מה שמתבטא , לכאורה, כאילו יש שינויים באופי , לעומת מה שנראה בעבר. לדעתי מי שמכיר את האישה הרבה שנים קודם לכן, הוא זה שיכול להעיד אם אכן היא מתנהגת שונה מאשר בעבר, או שזה תמיד היה חלק מדפוס ההתנהגות שלה.

אם מדובר בהתפרצויות לא ענייניות, אז יתכן וזה חלק מתסמונת דמנטית, ואם כך - סביר שטיפול תרופתי נגד חרדה יכול להקל במשהו את חייה, וגם חיי אילו שבסביבת אותה גברת. אם זו תחושתך, כדאי לפנות לקרוב משפחה שיכול להשפיע עליה, וככה להתחיל לטפל בעניין. אם ההתנהגות הינה מותאמת למתרחש, דהיינו ההערות של הגברת הינן בטון שמותאם לשיחה, ומדובר בעצם בהיותה אסרטיבית מאד, מתלוננת, לא מקבלת את המתרחש, ומבטאת אי נחת ממה שהאחרים עושים או חושבים - לא הייתי מחפש סימני דמנציה. סביר שהגברת בתחושה מתמשכת שהיא מופלית לרעה, או שהיא לא חשה שמה שמתרחש הינו הוגן וראוי, ורוצה להטות את ההתנהגות של הקבוצה לכיוון אחר. הזיקנה מביאה רבים וטובים להיות מאד לא שבעי רצון ממצבם החברתי, ומאד חוששים שהם 'נזרקים הצידה' ומופלים לרעה. זה או זו שאינם מוכנים להבליג, נתפסים פעמים רבות כטרחנים לא עניניים. אם הרושם שלך שאכן ההתרחשויות הן על רקע כזה, מדובר בתופעה מתחום הפסיכולוגיה החברתית; אלו שמרכיבים את הקבוצה, ובעיקר אלו שהם בעלי ההשפעה שם - צריכים להיות רגישים ומאפשרים ליצור רב-שיח שיתן אפשרות לברר את תחושת הקיפוח ואולי למתן אותה. כל טוב, ד"ר יוסי אברהם

מנהלי פורום זוגיות חברה ותעסוקה