מהו הגיל המכריע והקובע שמדברים עליו רבות בפסיכולו?
דיון מתוך פורום פסיכותרפיה
ברצוני להתעדכן מהו הגיל הקריטי והמכריע והקובע לעתיד- שמדברים עליו נכבדות, בו הילד מתעצב מבחינה אישיותית ? מהן אותן שנים הרות גורל? יותר נכון טווח הגילאים המדוברים המשפיעים ומעצבים את דמותו של הילד ומעניקים לו קרקע יציבה לגדילה יציבה והתפתחות תקינה? והאם יתכן לתקן את אותם שנים קריטיים שנשללו הילד בשל כורח הנסיבות ולעצב את דמותו וביטחונו בגיל מאוחר יותר(כלומר 5 ואילך)? אלו נזקים בלתי הפיכים או אקוטיים עלולים להתרחש לילד שגדל בקרקע מאד לא בריאה ויציבה בראשית חייו ודרכו קרי: מייד לאחר לידתו במשך שנתיים לפחות, ואיך ניתן למזער את הצלקות כאשר מדובר בגיל רך כל כך?
שלום אמא, לפי הגישה הפסיכואנליטית, שהיא הגישה החביבה עליי אך גם הדטרמיניסטית והפסימית ביותר, קיבעון בשלב האוראלי של ההתפתחות (שנה-שנתיים) יוצר בעיות שקשה מאוד לתקנן וככל שהקיבעון הוא בשלב מתקדם יותר (עד גיל ההתבגרות), ההפרעה ממנה יסבול האדם תהייה חמורה פחות וקלה יותר לטיפול. הטיפול הוא בכל מקרה תהליך ארוך והדרגתי והשינויים גם הם הדרגתיים ואיטיים, אם כי ניתנים להשגה. בטיפול גם נערכת הבחנה בין בעיות שניתן לשנותן ובין בעיות שיש להשלים איתן ולקבלן כחלק מתכונות האופי של האדם. מעצם שאלת השאלה ע"י אם, נראה לי שאחת הבעיות שעלולות להיווצר ביחסך עם ילדייך היא הגנת-יתר הנובעת מחרדה ומדאגנות רבות מדיי שלך ולכן הייתי שוקל דווקא התייעצות שלך עם איש מקצוע לגבייך כאדם וכהורה כדי שתגיעי לילדייך רגועה ונינוחה יותר. בהצלחה, ד"ר גידי רובינשטיין