אני עליון ואגו

דיון מתוך פורום  פסיכותרפיה

13/02/2005 | 12:48 | מאת: איילת

שלום רב רציתי לברר איך אפשר להבחין היכן המצוקה אצל הנער או הנערה בגיל ההתבגרות האם היא באני העליון או באגו ומה תהייה ההתערבות בכל אחד מהם( באגו ובאני העליון אשמח אם תתן לי דוגמאות תודה ושבוע טוב

14/02/2005 | 10:01 | מאת: ד"ר גידי רובינשטיין

שלום איילת, עפ"י המודל הסטרוקטוראלי של פרויד האישיות מחולקת ל-3 חלקים: א. האיד או הסתמי - שאיתו נולד האדם והוא כולל את דחפי המין והתוקפנות. ב. האגו או האני - שתפקידו לתווך בין הדחפים ובין דרישות הסביבה וכן בין הדחפים ובין הנורמות החברתיות. ג. האני העליון או הסופר אגו - שבו נמצאים הנורמות והערכים החברתיים כפי שהועברו לנו ע"י הורינו או מה שקרוי המצפון. כאשר ישנו ליקוי באני העליון, אין למעשה מצוקה. ליקוי באני העליון מתבטא בפגם מוסרי או מצפוני, בחוסר התחשבות בזולת ובנורמות החברתיות ברמות אלו או אחרות (ברמה הקיצונית מדובר בעבריינים), כך שמי שסובל זו הסביבה של האדם ולא האדם עצמו. בגיל ההתבגרות גוברים הדחפים והמצוקה נובעת בעיקר מהקונפליקט בין הדחפים ובין האפשרות לתת להם ביטוי בסביבה ועל כן חשוב לחזק את האגו שתפקידו לתווך בין השניים. בברכה, ד"ר גידי רובינשטיין

14/02/2005 | 11:03 | מאת: איילת

שלום רב ד"ר רובינשטיין תודה על תשובה קצת יותר ברור לי (השאלה היא במסגרת נושא לימודי הקשור במשברים בגיל ההתבגרות). בהמשך אני שואלת במידה והבעיה היא רק באגו בגיל ההתבגרות איך זה מתבטא ? איך תתבטא המצוקה כשהבעיה תהייה באגו ? כדי לדעת איך להתערב. כי ההתערבות תהייה שונה. כי האגו יש לו תפקיד של בדיקה קוגניטיבית, מחשבתית הערכה. האם יש לך דוגמאות הקשורות במשברים מגיל ההתבגרות... תודה ויום טוב

מנהל פורום פסיכותרפיה