נואשת..

דיון מתוך פורום  פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים

23/04/2011 | 15:50 | מאת: ליטל

שלום רב, יש לי 2 בנות בנות 4 ושנתיים ורבע. הבעיה היא כזו: הבת הגדולה שלי ילדה מאד מאד עקשנית ולא ממושמעת. כל מה שאני ובעלי אומרים לה "עובר לידה" (כך גם בגן). היא אינה מבינה את משמעות המילה "לא", היא נוטה לעשות דווקא ולהציק לאחותה וכל דבר איתה כרוך במלחמה. כשאנו כועסים ומענישים אותה היא נכנסת להתקפי זעם המלווים בצעקות, מכות קלות ודיבור אלים (שאלוהים יודע איפה היא למדה..).יש לה נטייה להפוך את היוצרות עם קבלת עונש, כך שהיא טוענת שהיא מתנהגת ככה בגלל העונש ולא הפוך. ניסיתי הכל, להיות נעימה וללטף, להיות מצחיקה, לתפוס ידיה באגרסיביות, להתעלם (זה לא עוזר היא הולכת אחרי)וכמובן עונשים, שגם מהם היא לא לומדת כלום. אני משתדלת לא להתעקש איתה על כל דבר, אבל ישנם מקרים שהתתנהגות שלה פשוט עוברת כל גבול ואין כבר ברירה אחרת. לצערי הקטנה לומדת ומחקה את ההתנהגות שלה ואני חוששת מההמשך. מה עוד ניתן לעשות, איך עלי להגיב?

לקריאה נוספת והעמקה
23/04/2011 | 16:04 | מאת: ליטל - תוספת

ברצוני להוסיף, כי לאחרונה החלו אצלה תופעות מוזרות:אינה מוכנה לדרוך על הרצפה יחפה, אלא רק עם נעלים (היא מוטרדת מהלכלוך), אינה מוכנה לשבת על כל כסא, רק על אלו שנראים לה, או שמבקשת שנשים לה מפית. יחד עם זאת אין לה בעיה עם לכלוך מסוג אחר או "עבודות מלכלכות". אציין, כי בספטמבר עם כניסתה לגן עיריה לא הסכימה להיכנס/לשחק בחול. העניין עבר מאליו לאחר כחודש וחצי. קראתי והבנתי שישנו דבר שנקרא "תחושתיות יתר". האם יש קשר להתנהגות שלה?

24/04/2011 | 14:27 | מאת: ליאת מנדלבאום

ליטל, בעיות תחושתיות יכולות לגרום לעצבנות, אי שקט וחוסר מנוחה. שווה בדיקה אצל מרפאה בעיסוק. (זה לא במקום רענון הגבולות בבית) בברכה ליאת

24/04/2011 | 14:25 | מאת: ליאת מנדלבאום

שלום ליטל, העתקתי למענך מס' תשובות שלי לפניות דומות. מקווה שתמצאי בהן מענה גם לבעייתך. אם תרצי לחדד או לשאול עוד - את מוזמנת חג שמח ליאת הנה - כשוחרי שלום, שהתחנכו על ערכים של דמוקרטיה ושוויון, קשה להורים רבים להתמודד עם גילויים של תוקפנות בוטה מצד ילדיהם, ולהציב כללים ברורים של מותר ואסור. הילד שלך מפגין קושי עקבי להתמודד עם "לא", פשוט כי לא ניתנה לו הזדמנות "לאמן את השריר" הזה, של הריסון והאיפוק מול תסכולים. כאשר אתם סובלניים לגילויי אלימות מצידו, מרשים לו להכות אתכם ולפגוע באחרים, אינכם מאפשרים לו ללמוד את אחת המיומנויות החשובות לצורך הסתגלות טובה: היכולת לעמוד בתסכולים. לכן, אין להרשות בשום פנים להכות, בוודאי שלא אתכם, ובכל פעם שהוא מנסה לעשות כך, עצרו אותו פיזית, והרחיקו אותו מכם. בקשת הסליחה והבעת החרטה משניות בהקשר הזה, בהיותן "טכניות" למדי, ללא ההבנה הבשלה של רעיונות מוסר וצדק. תוכלו לומר לו שיפה שהוא מתחרט ומבקש סליחה, אך למרות זאת, הוא ייאלץ להתרחק מכם בכל פעם שהוא מכה, ולהתמודד עם תוצאות התנהגותו (הכעס שלכם וההתרחקות שלכם לזמן מה). אם את חוששת שתתקשו לעשות זאת בכוחות עצמכם, תוכלו לפנות להדרכת הורים וללמוד דרכים יעילות לכינון הסמכות בדרך עקבית. *** נראה שאת מכירה היטב את הדרכים המומלצות לפעולה, אך מתקשה ליישמן באופן יעיל ונחרץ. יכול להיות שמה מפריע לך ללכת עם הדברים "עד הסוף" זה (אולי) רחמים עליו בשל לידת אחיו התינוק. רחמים אלה מיותרים, כמובן, ועלולים להעצים אצלו את תחושת הקיפוח והמסכנות. אין לי ספק שאפשר לעצור בנקל ילד שעוד לא מלאו לו שלוש, מלהרביץ, לנשוך או לשרוט. כאשר הוא מרים יד, עליכם לעצור אותו פיזית, ולרסן אותו כך שלא יצליח לנשוך או להכות. הרחיקו אותו לחדר אחר, ואם הוא מסרב להיות שם, היכנסו לחדר אחר וסיגרו את הדלת (שלכם) למספר דקות. כשתצאו, אם הוא ימשיך להרביץ, חיזרו על התהליך מהתחלה. הימנעו מדיבורים והסברים ממושכים. אם תרגישי שאתם ממשיכים לעמוד במקום, פנו להדרכת הורים ממוקדת, שתסייע לכם לנתח טוב יותר את מה שקורה ולזהות את הכשלים. *** כאשר ה"לא!" מרעים בבית יתר על המידה, ניתן להסיק לפחות שתי מסקנות אפשריות. האחד, שהבית לא מתוכנן או מותאם בצורה טובה לנוכחותם של קטנטנים (כשיש ילדים קטנים בבית מוטב לסלק חפצים שבירים וכל דבר אחר שעלול לסכן אותם, ואז אנחנו פחות צריכים לשמור ולהעיר). המסקנה השנייה היא, שה"לא!" איבד את ערכו, כי הילדים הפכו 'חרשים' או אדישים לקיומו. זה קורה, לעיתים, כאשר אנחנו אומרים הרבה פעמים את אותו הדבר, וכך יוצרים זילות של המילה. כדי שזה לא יקרה, עדיף להימנע מדיבור מיותר, ולפעול פיזית כדי שיבינו שאת מתכוונת למה שאת אומרת. אני לא חושבת שאת פוגעת ישירות בביטחון העצמי של ילדייך, אלא ביכולתם לראות בך דמות סמכות שיודעת מה היא אומרת. באופן עקיף, כאשר ילדים מרגישים שהמבוגר האחראי עליהם הוא אסרטיבי ועקבי, הם חשים ביטחון ושלווה, ומתפתחים היטב. *** לא ציינת בני כמה הילדים, והאם קיימות בעיות נוספות אצלם, כמו למשל הפרעת קשב וריכוז. בהפרעה זו, ייתכנו בהחלט התנהגויות כאלה, כאשר נדמה לנו שהילד אטום (או "שם עלינו פס") אך למעשה הוא ממוקד בגירוי אחד ומתקשה לפצל את הקשב. אם לא מדובר בהפרעת קשב, ומדובר בהתנהגות עקבית של יותר מילד אחד, סביר להניח שיש כאן משהו אחר. לפעמים קיימת אצלנו, המבוגרים, נטייה לקחת על עצמנו את תפקיד ה'מחנך' הבלתי פוסק, המוכיח, מחלק הוראות, מבקר, נואם ונוזף ללא הרף. המלל הבלתי פוסק יוצר תופעה של אינפלציה, ממש כמו בשו?ק: מה שיש בשפע - ערכו יורד! הילדים פשוט מפסיקים להקשיב, גם כי הם מכירים את הטכסטים בע"פ, וגם כי המילים (והבקשות, וההוראות, והגערות) כבר איבדו מערכן. מה שגרוע יותר, זה שההתעלמות ממך מתאפשרת ונסלחת על ידך. זהו מצב בלתי רצוי, הפוגם ביכולתך לשמש עבורם דמות סמכות. לכן, אין לנו אלא לאמץ את המלצתו של שמאי (חז"לנו) שהמליץ - אמור מעט ועשה הרבה. כאשר אתה פונה לילדיך בדברים או בבקשה, דאג לעשות זאת בקצרה, פעם אחת בלבד, כשאתה מוודא ששמעו את הדברים. אם ביקשת מהם לעשות משהו, פעל כדי שיעשו זאת, גם אם לצורך כך תצטרך לקום ולבוא עד אליהם. כך יועבר המסר החשוב, לפיו אתה מתכוון למה שאתה אומר, ועליהם להקשיב ולהיענות לך, ולכבד את נוכחותך. ההתייחסות המתעלמת אכן מעליבה, אך כדי לזכות בכבוד מצד זולתך, רצוי לאמץ - לפני כן - מידה של כבוד והערכה מצידך כלפי עצמך, ונכונות להתעקש על עקרונותיך וזכויותיך כאב וכאדם. זה הזמן!

מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים