דחוף בבקשה: H פיסטולה בפגית, לפני ניתוח

דיון מתוך פורום  כירורגיית ילדים

19/02/2013 | 23:12 | מאת: אלן

שלום רב, אני אם לתאומות שנולדו באיכילוב לפני כחודש, מהפריה חוץ גופית. השתיים נולדו בשבוע 33+6, כיום גילן 37+4, מאושפזות בפגיה. אחת הבנות בטיפול נמרץ, שוקלת כיום 1992 גר'. נשנקה במהלך אכילה מבקבוק מספר פעמים, באחת מהן חוותה אספירציה לריאות, כתוצאה מכך נוצרה דלקת ריאות ממנה היא מחלימה בימים אלה. בביצוע צילום רנטגן עם חומר ניגוד הועלתה השערה שסובלת מ H פיסטולה. האבחנה לא חד משמעית. מתכוונים לבצע ברונכוסקופיה ואם יתגלה שזו האבחנה לנתח מיד, מאחר והילדה כבר מורדמת. הבנתי שמדובר בסוג נדיר של הבעיה ושאין ניסיון רב בארץ ובעולם בטיפול בה. אמור לנתח פרופ' וינוגרד, עליו נאמר לי בביה"ח כי יש לו את הניסיון ואת הציוד. במקביל קיבלתי המלצות על רופאים אחרים, ביניהם ד"ר חגית נגר משערי צדק. אני מעוניינת לשקול חוו"ד נוספת / העברה לבי"ח אחר / הבאת מנתח מבחוץ אם יאפשרו. אשמח לשמוע מה אפשר לספר לי על הניתוח הזה ועל הסיכונים המרכזיים שלו? האם יש הצדקה להעביר את התינוקת לבי"ח אחר אם אתרשם ששם יש ניסיון רב יותר? האם כדאי לעשות את הברונכוסקופיה ובמקום לעבור ישר לניתוח קודם לשמוע מה התוצאות ומשם לקבל החלטות - מה שאומר שיתכן שנצטרך להרדים אותה פעמיים על כל המשתמע מכך? בנוסף, היות ומדובר במום מולד, האם יש צורך לבדוק גם את אחותה התאומה (שמתפתחת יפה ולא מגלה סימנים דומים)? הניתוח קבוע לשבוע הבא, אשמח לתשובה בהקדם, תודה מראש.

לקריאה נוספת והעמקה

שלום אלן פיסטולה כזו היא אכן נדירה יחסית וסגירה שלה לפעמים אינה פשוטה ומחייבת ברונכוסקופיה משולבת. פרופ' וינוגרד הוא מהמנתחים המנוסים ביותר בארץ בתחום של מומי הוושט המולדים ואני מייעץ לך לשמוע לעצתו. עדיף להיות ערוכים לניתוח כבר במהלך הברונכוסקופיה כדי למנוע סיכון מיותר של הרדמה נוספת. בברכה

21/02/2013 | 22:37 | מאת: אלן

תודה על תגובתך, לא שמעתי קודם לכן את המושג "ברונכוסקופיה משולבת", במה מדובר בבקשה?

29/12/2013 | 22:46 | מאת: אילון

שלום, בהמשך לתשובתך לאלן, האם פיסטולה כזו בושט שנותחה בהצלחה יכולה לחזור אצל ילד עם גדילתו? נשמע לי מוזר, כי הרי חתכו וסגרו בניתוח את החיבור בין הושט לקנה, למה שייפתח שנית?

מנהל פורום כירורגיית ילדים