דלקת כיס המרה

דיון מתוך פורום  כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב

25/10/2009 | 13:36 | מאת: מיכל

לפני כ-3 חודשים אושפז אבי בן ה-88 בשל זיהום דרכי המרה אשר גרם לו לזיהום בדם. לשמחת כולנו הוא התגבר על הזיהום אך נותר עם כיס מרה בעייתי, הוא חובר לנקז חיצוני וכאן החל מסע ייסורים חדש. מצד אחד הבנו כי הנקז הציל את חייו, מצד שני כל כמה ימים הנקז נסתם.(אבי איבד את חדוות חייו , את התאבון ואת העניין בחיים). לפני ימים אחדים הוכנס תומך לדרכי כיס המרה (פעם ראשונה זה נכשל)ואתמול הוא נותק מהשקית של הנקז, אך לא מהנקז, על פי טענת רופאיו כדי להבטיח שהתומך אכן עושה עבודתו. האם התומך אכן יכול להוות חלופה לניתוח (שבמצבו וודאית שיסכן את חייו)? או שאנו בדרך לסרט חדש? ככל שאני קוראת ולמדה על מצבו אני מבינה כי הסרט הרע עוד לפנינו. הכצעקתה??

לקריאה נוספת והעמקה
30/10/2009 | 22:22 | מאת: ד"ר גיל אוחנה

הטיפול עד כה באביך בהחלט סביר. אני מבין כי אביך סבל מדלקת בדרכי המרה מה שמכונה כולנגיטיס. מצב זה לרוב נגרם בגלל עימדון של המרה בתוך צינור המרה המשותף, לרוב על רקע של חסימה בתוך הצינור. במקרה של אביך כתוצאה ממעבר אבן מכיס המרה אל תוך צינור המרה. קימת אפשרותלבצע פעולות חיצוניות (נעשות בדר"כ ע"י הרדיולוגים) מה שמכונה רדיולוגיה פולשנית, בשיטה זו ניתן לנצל את התעלה או המעבר שנוצר מעצם נוכחות הנקז בכיס המרה? על מנת לרסק את האבנים בכיס המרה ולשאוב אותם. פעולה זו יחד עם הרחבת הפתח של צינור המרה בתרסריון (מה שמכונה ספינקטרוטומיה = חיתוך הספינקטר) אשר לרוב נעשית באמצעות פעולה הנקראת ERCP ידאגו לכך שהסיכוי לחזרה של זיהום דרכי המרה יפחת בעתיד. בתומכן בעייתי כפיתרון לטווח הארוך היות והוא נוטה להסתם לעיתים קרובות. יש כמובן לוודא את רמת הסיכון הניתוחי של אביך, כי גיל מתקדם בלבד אינו מהווה את גורם הסיכון העיקרי , בדר"כ, ואין ספק כי הסרת כיס המרה היא הפיתרון הטוב ביותר.

31/10/2009 | 10:24 | מאת: מיכל

ראשית, מבקשת להודות על מענה ענייני וברור, לא רוצה להכנס לפילוספיות של מדינת ישראל הנוכחית, אך בהחלט התרגשתי מתשומת הלב העניינית. ולכן, שוב, מודה אני.(אגב, גם עם רופאי המחלקה אם לא נאבקתי לא קיבלתי הסבר מעמיק, ובעידן האינטרנט רובנו באים מצויידים עם מידע בסיסי,כך שקשה למרוח את המשפחה, אך זה נושא אחר). נכון שגיל אינו קריטריון בודד, אך אבי היקר מעבר לגילו המופלג עבר כבר פעמיים ניתוח מעקפים מה שהותיר לו בסופו של דבר רק עורק אחד מתפקד. זו הסיבה שקיים חשש כה גדול לנתחו. מעבר לכך, מאז שאבי הפך להיות מושתל תומך בדרכי המרה, חזר לי אבי המקורי, האיש עם החדווה, המקוריות, אבא שלי המופלא. הידיעה הנוכחית כי לתומכי כיס מרה יש נטייה להזדהם השיבה את החרדה אל מעוני.... אוי אלוהים עשה שלא יזדהם לו!!!!!

מנהל פורום כירורגיה של הכבד, דרכי המרה והלבלב