ילדה עם צליאק בתת משקל וכולסטרול גבוה
דיון מתוך פורום  דיאטה, תזונה והשמנה
08/11/2012 | 09:13 | מאת: נורית
שלום רב, ביתי בת 12 אובחנה לאחר תהליך אבחוני בן 4 שנים עם צליאק. נמצאת בתת משקל ללא שינוי משמעותי גם מלפני שנה אז התחלנו בדיאטה נטולת גלוטן. גובהה 132 סמ ומשקלה 23 קג. עברה בדיקה של תבחין קלונידין להורמון גדילה שיצאה תקינה. צילום כף יד שמאל מראה גיל עצמות נמוך בכשלוש שנים מגילה הביולוגי. Ttg תקין כבר מלפני חצי שנה לפחות. יחד עם כל זה רמות הכולסטרול אצלה הולכות ועולות. בבדיקה האחרונה התקבלה תוצאה של 264. ה ldl גבוה מאוד. גם אנו ההורים, בני 40-50 רזים ובעלי רמות כולסטרול גבוהות מהנורמה. אנו מפחיתים את מוצרי החלב השמנים אותם ביתנו צורכת ונפחית עוד יותר לאחר הבדיקה האחרונה.ביתנו אוכלת כמויות יפות של מזון אך מוגבלת מבחינת טעמים ומרקמים (סובלת מהפרעות נוספות). יש לנו בעיה, שמצד אחד הילדה לאורך 5 שנים לא עולה במשקל ומוסיפה מעט סמ לגובהה, כך שבאופן יחסי מרזה עם השנים, מצד שני הכולסטרול גבוה. אני מרגישה שידינו קשורות. אני מנסה לעודד אותה לאכול זיתים, שקדים, אבוקדו וכד, אך ללא הצלחה. דווקא גבינות עיזים שמנות היא אוהבת לאכול, אך אני מגבילה אותה. לאור הכולסטרול הגבוה חשבתי גם להוציא אותה לצעידה בערבים כדי להוסיף עוד פעילות גופנית שאולי יכולה להוריד את רמות הכולסטרול. אשמח לשמוע דעתכם.
לקריאה נוספת והעמקה
13/11/2012 | 22:26 | מאת: גלית אלדרוטי
שלום לך נורית, אכן מתסכל כאשר המשקל נמוך ורמות הכולסטרול גבוהות, אך אין זה מפתיע. לאור הנתונים שציינת בשאלתך אודות רמות הכולסטרול שלך ושל בעלך, נראה שאצל בתכם מדובר בכולסטרול גבוה על רקע גנטי, כלומר הבעיה אינה בהכרח צריכה גבוהה של כולסטרול בדיאטה אלא ייצור מוגבר של כולסטרול בכבד (אצל כולנו הכבד מייצר כולסטרול אך לעתים מייצר יותר מידי).כידוע לך, לילדים לא נותנים טיפול תרופתי להפחתת רמות הכולסטרול כיוון שטיפול זה עלול לפגוע בגדילה. מסתפקים בטיפול תזונתי בלבד.גם כאשר הבעיה הינה גנטית חשוב להקפיד לא להוסיף עוד כולסטרול מבחוץ.לדעתי הינכם זקוקים להדרכה מקצועית ולמעקב של דיאטנית קלינית העובדת בתחום ילדים וגסטרו - בשל הצליאק (במרפאות בית חולים או בקופ"ח).חשוב להתאים לילדה תפריט אישי על פי העדפותיה וטעמה באוכל ולהבטיח גדילה תקינה שלה. אני מאחלת לכם הצלחה ובריאות מלאה.