תחליפי בשר
דיון מתוך פורום  דיאטה, תזונה והשמנה
29/11/2008 | 08:29 | מאת: יובל
מעוניין לדעת בנושא תזונה לילדים מה המשמעות של אי אכילת בשר על ידי ילדים האם התחליפים מהווים מאה אחוז תחליף ? לא רק בהיבט ויטמין בי12 התפתחות..שלד..שריר.. מוח ? משמעויות ? סכנות ?
לקריאה נוספת והעמקה
02/12/2008 | 17:17 | מאת: דן-1
1.מחקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי חשיבותו העיקרית של הברזל מתבטאת בתחום הקוגניטיבי. ילדים שסבלו ממחסור בברזל היו בעלי מנת משכל נמוכה יותר מילדים שרמות הברזל בגופם היו תקינות. בעקבות המחקרים הללו עלתה החשיבות של צריכת ברזל, כיום אנו יודעים שחשיבותו של הברזל גדולה שבעתיים בקרב ילדים כיוון שהוא חיוני מאוד לגדילה ולתפקוד של המוח. כ=60% מאוכלוסיית העולם וכ=30% מילדי העולם סובלים ממחסור בברזל - רובם מרוכזים במדינות עניות מאוד דוגמת הודו וסין, שהתזונה בהן אינה מאפשרת לגוף לקבל את הכמות הנחוצה לו. 2.בשר אדום, הודו, כבד, עוף, דגים, ביצים, קטניות, ירקות בעלי עלים ירוקים, פירות יבשים ואגוזים שונים הם מזונות עשירים מאוד בברזל. כמו כן, רצוי להקפיד לכלול בארוחה מזונות עשירים בוויטמין C כיוון שהוא מגביר את ספיגת הברזל. 3.ספיגת הברזל הגבוהה ביותר היא מבשר אדום, עוף ודגים. ספיגת הברזל דרך מזונות אלו עומדת על 15%-30%.הספיגה ממקורות אחרים נמוכה בהרבה ועומדת על 5%-10% בלבד. 4.כולנו יודעים כי ילדים לא תמיד מעוניינים לאכול בשר, עוף ובטח שלא דגים. .גם קטניות כמו חומוס, שעועית לבנה, אפונה, עדשים, פול וסויה וכן טחינה וחלבה הם מזונות עשירים בברזל",.כיוון שהברזל חיוני להתפתחות, חשוב שנחשוף את הילדים למזונות האלו כבר מגיל צעיר ונקנה להם הרגלי אכילה נכונים. אפשר לנסות להכין להם קציצות בשר (עם או בלי רוטב), עוף בתנור, עוף ברוטב, קציצות דגים, טונה, מג'דרה (אורז ועדשים) או להוסיף להם קטניות למרק. מזונות דוגמת דגני בוקר וחטיפי בריאות מועשרים בוויטמינים ובמינרלים, וביניהם גם בברזל. 5.לא מספיק לדעת אילו מזונות עשירים בברזל, חשוב גם לדעת מה לא לאכול איתם כיוון שמזונות מפריעים לספיגת הברזל בגוף. מומלץ להמתין לפחות חצי שעה בין נטילת תוספי ברזל או אכילת מזונות עשירים בברזל לבין צריכת קפאין (קפה, קקאו, תה, קולה), ומזונות עשירים בסיבים תזונתיים או בחומרים מסוימים המצויים בצמחים. גם סידן מעכב את ספיגת הברזל, ולכן אין לטפטף את טיפות הברזל לבקבוק החלב של התינוק או לבלוע כדור ברזל עם כוס חלב או מוצרי חלב. 6.בעוד מזונות או חומרים מסוימים מעכבים את ספיגת החלב, מאכלים המכילים ויטמין C, דוגמת עגבניה, פלפל, גמבה, קיווי, תותים וכמובן פירות הדר - מסייעים בספיגתו. .רצוי לשתות לצד התוסף או הארוחה הבשרית מיץ תפוזים סחוט...כך תשתפר ספיגת הברזל בגוף באופן משמעותי. בברכה דן-1
04/12/2008 | 12:42 | מאת: עדי מילר
ראשית אני מתנצלת על העיכוב. אחת התופעות השכיחות של אי אכילת בשר ע"י ילדים הינה אנמיה כתוצאה מחסר בברזל. ברזל הינו מינרל חיוני לגוף, תפקידו לקשור את החמצן בכדוריות הדם האדומות ולהעבירן לכל תאי הגוף. ירידה ברמות הברזל בכל גיל מתבטאת בעייפות, כאבי ראש, נשירת שיער, סחרחורות, ירידה בריכוז, ירידה בתפקוד מערכת החיסון וכו'. ברזל מצוי גם במזון מהצומח כמו ירקות ירוקים, קטניות, פירות יבשים ועוד, אך בהשוואה לברזל המצוי בבשר, ספיגתו וזמינותו בגוף נמוכה יותר, ולכן באוכלוסיות כמו ילדים, מתבגרים ונשים, בהן יש דרישה מוגברת לברזל, הופך הבשר למקור חיוני ומשמעותי. במידה והתפריט הינו מכיל בשר יש להקפיד על אכילת קטניות (כמו אפונה, עדשים, חומוס וכו'), מוצרי סויה כמו טופו, אגוזים, טחינה, אבוקדו, קינואה ומזון מדגנים מלאים כמו לחם מלא. לילדים הנמנעים מאכילת בשר מומלץ לערוך בדיקות דם כדי לבדוק את מאגרי הברזל בגוף, ובמידת הצורך ליטול תוספת של תכשירי ברזל. בברכה עדי מילר דיאטנית קלינית בשיטת ד"ר לוי