בדיקת ראש וצוואר לילד

דיון מתוך פורום  נוירוכירורגיה

04/04/2023 | 16:10 | מאת: זהבית

דלום רב דוקטור בני בן 8, סובל מכאבי ראש קשים במצח ומעל העיניים, והקאות אגרסיביות עד כדי התייבשות אחת למס שבועות. בין ההתקפות סובל מכאבי ראש לפעמים חזקים ללא הקאות מתגבר בשכיבה. משכחי כאבים לא יעילים. הכאב חזק מאוד. ביצע הרבה בדיקות כולל אמאראיי אמארוי אמאר איי ראש וארובות עיניים. כולל בדיקות גנטיות. אמרו שהכל תקין בהדמייה וכעת מתחבטים אם לבצע ניקור מותני כדי לשלול יתר לחץ תוך גולגולתי למרות שקרקעית העיניים תקינה ואין ממצא תומך בהדמייה אבל כן יש ריבוי נוזלים ופיתולים בארובות העיניים. בנוסף, מזה כחצי שנה שהרגשתי אצלו בלוטה קשה בצוואר בצד ימין. הרופאה אמרה שנעקוב ואם לא ייעלם יבצע א.סאונד, אז חצי שנה עברה וביצע א.סאונד והרופא שביצע אמר לנו שיש לו כמה בלוטות מוגדלות "משני צידי הצוואר הודגמו מספר בלוטות לימפה באורך של עד 1.8 סמ, עם קןרטס מעט מעובה אך שומן סינוסאודלי שמור וללא היפרהמיה בהפעלת דופלר צבע, לקורלציה קלינית ומעבדתית, יעוץ א א.ג וביקורת בעוד חודש" הוא אמר שזה נראה שפיר אבל מצביע על תהליך זיהומי כשהילד נראה בסדר. 1. ייתכן וזה נוזל csf שזולג בראש? 2. או לחילופין שיש לו סינוסיטיס ולא ראו את זה באמאראיי? 3. ייתכן שיש קשר לכאבי הראש? 4. האם לדעתך כדאי לבצע ניקור מותני? בבדיקות דם גם יש cpk גבוה כבר כמה שנים... תודה על המענה החשוב וחג שמח

לזהבית שלום, אענה בקשר להיבטי הבעייה הנוגעים למומחיותי: הסבירות ליתר לחץ תוך גולגולתי בנוכחות MRI תקין(הדמייה שיכולה להדגים יותר מממצא חורג בודד המאושש חשד ליתר לחץ תוך גולגולתי) ובנוכחות קרקעיות עיניים תקינות-נמוכה מאד. לכן: אין הוריית נגד לבצוע ניקור מתני ולדגימת הנוזל המוחי. *אני סבור שייעוץ נוירואופטלמולוגי לילדים מתבקש וגם יוכל להאיר את ממצאי הנוזל והפיתול של עצבי הראייה. למשל האם מעלה חשד לאבחנה Pseudotumor Cerebri,בה יש יתר לחץ מוחי. באותו ייעוץ יש לדון גם בהתכנות תת-סוג של מיגרנה ישימה לתסמיניו. *הבלוטות בצוואר טעונות בירור מאבחן ייעודי *חשד ל סינוסיטיס גם כן -בתחום מומחיות אף אוזן וגרון .

04/04/2023 | 23:04 | מאת: זהבית

תודה רבה לך. היינו אצל נוירואופטלמולוגית לפני בדיקת האמאראיי המעודכנת. והיא אמרה חד משמעית שכדאי לבצע ניקור, שקרקעית עין תקינה אינה שוללת לחלוטין יתר לחץ תוך גולגולתי. לא הבינה למה לא נעדה קודם. למרות שכל הבדיקות עיניים תקינות. אציין שבפורומים שלמבוגרים ובני נוער שסובלים מיתר לחץ תוך גולגולתי מדווחים אחוזים גבוהים שכל הממצאים שלהם תקינים כולל קרקעית העין שדה ראייה, ראייה ואמאראיי, אפילו למעלה מעשור ורק אחרי ניקור אובחן יתר לחץ גבוה. מצד שני נאמר לי על ידי רופאה גנטיקאית בכלל שאם הןא יבצע ניקור תוך כדי כאבים חזקים כמו במהלך התקפה, אז אולי זה ישפיע על הלחץ התוך גולגולתי וזה לא באמת ייתן אינדיקציה מה קורה כשאין כאב? וגם שהלחץ משתנה כל הזמן... בקיצור אני ממש מבולבלת. וזו לא בדיקה פשוטה. אני שוקלת לשלוח את הבדיקה המקיפה של ההדמייה את הדיסק למפענח נוסף מלבד זו שפיענחה בביח. יש בזה טעם?

04/04/2023 | 23:09 | מאת: זהבית

בבקשה לגבי הבלוטות בצוואר, כתבת "טעונות בירור מאבחן ייעודי", הכוונה לרופא א.א.גרון? או אחר? וכדאי מומחה לסינוסיטיס מראש או כללי? ייתכן וקשור לראש, אלרגיה? מה הממצא אומר, יש הרבה אנשים שהם ככה? ניתן לאבחן ככה ממה זה או דישלחו אותו לבדיקה הזו שמחדירים צינורות? מנסה להימנע מסתם בדיקות.

לזהבית, אין סיבה שתרגישי מבולבלת . *אין לי מה להוסיף למה שהסברתי או ניסיתי להסביר ישים לביצוע ניקור. *נכון שבצוע ניקור בעת אי שקט או כאבי ראש עצימים -פעילים יכול לתת ערך לחץ גבוה שאינו מייצג רמת הלחץ ביומיום. *כלל אין טעם במשלוח הדיסק לפענוח נוסף. *יש טעם בייעוץ נוסף, חזיתי עם הילד ועם דיסק ההדמייה. פרטים נוספים בשיחה איתו וכמענה לשאלות ייעודיות יכולים להאיר את הבנת הנושא

מנהלי פורום נוירוכירורגיה