בעיה במגדר

דיון מתוך פורום  שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומואים, ביסקסואלים וא-מיניים

11/10/2011 | 19:17 | מאת: תומר שם בדוי

שלום, מעבר לזה שאולי היו יכולים להיות לי חיים טובים יותר אם הייתי נולד אישה, ולא היה נכנס לי בזיכרון התפתחות גברית שכל כך לא רציתי,ובסוף התרגלתי. מדוע הומוסקסואליות איננה מוגדרת כהפרעה ואילו טראנסג'נדר וטראנסקסואליות נחשבים כהפרעה? תודה רבה על הסבלנות מראש(:

לקריאה נוספת והעמקה
15/10/2011 | 13:27 | מאת: ד"ר דליה גלבוע

שלום רב, אנא, קבל את התנצלותי על העיכוב בתשובה לשאלתך. בעקבות היעדרותי מן הארץ חל שיבוש בלוח הזמנים של תשובותי באתר ואתך הסליחה. שאלתך מצוינת ונשאלת לא אחת על ידי רבים. כדי להבין את הסיבה לשאלה מדוע הומוסקסואליות אינה מוגדרת כהפרעה, בניגוד לטרנסקסואליות או לטרנסג'נדר, יש להבין שאנו מתייחסים למה שנקבע על ידי הגופים שמגדירים הפרעות נפשיות בעולם המערבי: ארגון הבריאות העולמי, האחראי על פיתוח מערכת הקלספיקציה (או בעברית: המיון) הבינלאומית ועדכונה (ICD)?והארגון הפסיכיאטרי האמריקני, שמפרסם אף הוא את המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM). המדריכים השימושיים שמפרסמים שני הגופים הללו לציבור, מתואמים בגישתם הכללית ומטרותיהם זהות: ליצור שפה משותפת בהתייחס להפרעות נפשיות, כולל גם מחלות נפש . זאת, לצורך: אבחון וטיפול , ביצוע מחקרים בתחום והכרת נפיצות ההפרעות והמחלות בהיבט הסטטיסטי. בעבר הופיעה ההומוסקסואליות כהפרעה, בפרק המתייחס להפרעות של המיניות והזהות המינית או כחלק מההפרעות של האישיות וההתנהגות הבוגרת (תלוי באיזה מדריך המדובר). אולם מתחילת שנות ה- 90 הדבר השתנה והומוסקסואליות אינה מופיעה יותר כהפרעה. יתר על כן, ב- ICD -10 , שפורסם ב- 1992 קיימת הערה האומרת, כי "העדפה מינית בלבד אינה נחשבת להפרעה". יש בוודאי מכלול סיבות לשינוי המשמעותי הזה, חלקן פוליטיות -אולי -וחלקן כנראה קשורות להבנה של הפרעות נפשיות שאינה רואה בהומוסקסואליות בעיה או הפרעה נפשית. כמובן, שכל זה מתייחס גם ללסביות. מה שכן ברור, שנשארה ההגדרה של הטרנסג'נדר/ הטרנסקסואל כהפרעה, הדורשת טיפול (ניתוחי, הורמונלי או אחר), בין שבצדק או שלא בצדק, בין שאנו חושבים כך או אחרת. כדי להעמיק בנושא אני ממליצה לך לעיין בספרים השימושיים- או המדריכים, כפי שהם נקראים, של האבחנות וההגדרות המדוברות שפורסמו על ידי שני הגופים המוזכרים לעיל. בברכת חג שמח, ד"ר דליה גלבוע

02/12/2011 | 20:13 | מאת: שוקי

הפרעת זהות מגדר (GID - gender identity disorder) נכנסה לספר הDSM ביום שההומוסקסואליות יצאה משם. יש קמפיין בינלאומי של הקהילה הטרנסג'נדרית לדה-פתולוגיזציה של זהויות טרנסג'נדריות במטרה להוציא אותה משם. לפני כשנתיים גם הקהילה הטרנסג'נדרית בארץ לקחה חלק בקמפיין (שווה לראות את הסרטון): http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3793048,00.html הבעיה שגם אם ההפרעה תצא מהספר, כנראה במקומה תכנס הפרעת זהות מגדר אצל ילדים (יש כמה אנשים חשוכים שיושבים בועדה של הDSM). מצער שכדי לתת לגיטימציה לזהות אחת, צריך להקריב זהות אחרת. תשמע, בספר הזה היו, ועדיין יש, כמה דברים מאד הזויים. וצריך לקחת אותו בערבון מוגבל... הרי כל בר דעת יכול להבין, שאם הבעיה שלנו היא בראש, אז זה קצת הזוי שהטיפול הוא ניתוח בין הרגליים. אז אלא אם כן אתה פסיכיאטר, וצריך להשתמש בזה, הייתי ממליץ לך פשוט להתעלם מקיומו. (ולא חייבים "להתרגל" לחיים שאינם ממש חיים, אבל זו בחירה שלך כמובן).

מנהל פורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומואים, ביסקסואלים וא-מיניים