נתרן

דיון מתוך פורום  הרזיה ללא דיאטה

24/03/2007 | 09:21 | מאת: רן

שלום רב אבקש לדעת מהו נתרן? ומה הכמות הרצויה באוכל. בתודה מראש רן

לקריאה נוספת והעמקה
24/03/2007 | 10:54 | מאת: לאה פינטו

בוקר טוב רן. נתרן הוא מינרל נפוץ במזון ובגוף האדם. קבוצת המינרלים (מלחים) כוללת סדרה של רכיבים, בינהם פרט לנתרן: אשלגן, כלור, ברזל, יוד, סידן, מגנזיום וכ"ו. זוהי קבוצה המונה למעלה מ- 20 סוגים ומתחלקת ל- 3 סוגים: אלה הנדרשים לגוף בכמות גדולה יחסית (100 מ"ג ויותר) נקראים מינרלים. (בינהם סידן ונתרן, למשל) אלה הנדרשים לגוף במינונים של 1-100 מ"ג נקראים יסודות קורט (בינהם, ברזל ואבץ) ואלה הנדרשים לגוף במינונים של פחות מ- 1 מ"ג (יוד, למשל). הם נקראים אולטרה-קורט. נתרן שנקרא גם סודיום הוא מינרל שסימנו הוא Na. מלח השולחן שבו אתה משתמש כדי להמליח את מזונותיך הוא תרכובת של נתרן וכלור (NaCl). ישנם מלחים שמורכבים מתרכובות אחרות של נתרן (כמו אשלגן למשל, NaK). בגוף משמש הנתרן הרבה מאוד תהליכים ביוכימיים, בינהם תפקוד תאי העצב והשרירים. וויסות רמתו בדם נעשה בכליות ולכן כשקיימת הפרעה כלייתית, צריכתו לרוב תוגבל. הכמות היומית המומלצת נעה בטווח של 0.5-2.2 גרם. חשוב לדעת שנתרן נמצא כמעט בכל מזון שאנו צורכים, מהצומח ומהחי, טרי או מעובד. כך שגם אם לא תוסיף מלח לצלחת שלך, דע שהוא יהיה שם ובכמות מספקת, במידה והאכילה היא נאותה, מגוונת ומספקת. שבת מבורכת ויום נפלא שלך לאה

24/03/2007 | 15:14 | מאת: אורטל

שלום, אני משרתת בבסיס סגור ועצם תפקידי לא מותיר לי זמן לפעילות גופנית או לשינה נכונה. את האוכל שמגישים בצבא אינני יכולה לבחור ואני מוצאת את עצמי משמינה ומבצעת לעיתים רחוקות פעילות גופנית מפאת חוסר הזמן. כיצד אני יכולה להיכנס למשטר של תזונה נכונה ואף אימון גופני עם המטבח הצבאי?

24/03/2007 | 17:16 | מאת: לאה פינטו

שלום אורטל חביבתי, ברגע שתתעלי על הנסיבות, תמצאי שיש הרבה אפשרויות בשבילך. אז בשלב ראשון עצרי את המיקוד שלך במה שלטעמך מקשה, מסרבל ובולם. וכאן אני מתכוונת להנחות יסוד שעולות מההודעה שלך: 1. "בגלל התפקיד אין לי זמן לפעילות גופנית" - האמנם? זמן? ביממה יש 24 שעות ביממה. כמה זמן לטעמך נדרש כדי להפעיל את הגוף באופן אפקטיבי? מה נדרש כדי להפעיל את הגוף שלך? (מה לדעתך יקרה עם משאב הזמן כשתלמדי באוניברסיטה, תעבדי ותגדלי 2 ילדים במקביל? תפישת הזמן היא הבעיה, לא הזמן עצמו) 2. "את האוכל שמגישים בצבא אינני יכולה לבחור" - האם זו אמת? האם באמת לא קיים עבורך שום מרחב בחירה? האם אין באפשרותך, בשום אופן, להגדיל את אפשרות הבחירה שלך? האם קיימים משאבים סביבך שיאפשרו הגדלת מרחב הבחירה שלך? וכ"ו ברגע שתרתמי את עצמך לפתרון ולא לבעיה, תמצאי פתרונות ודרכים מאפשרות בשפע. כתבתי בכותרת שהמטרה איננה ברורה לי. האם המטרה היא: 1. לעסוק בפעילות גופנית, לישון טוב ולחיות במשטר אכילה מסוים. או שהמטרה היא: 2. לרזות? אלה הן שני מטרות שונות לחלוטין. אם מטרתך היא לרזות (ואולי אני טועה), אז הגעת לגישה שאינה רואה בפעילות גופנית תנאי או בסיס להרזייה, אינה רואה במשטר תזונתי דרך להצלחה ממשית. השמנה נובעת מאכילה עודפת (לא ממזונות משמינים או העדר פעילות גופנית) מאכילה שהיא מעבר לצורכי גופך. אם את בחורה בריאה ומשמינה, זה אומר שאינך קשובה לסיגנלי הרעב והשובע של גופך ומספקת יותר מהנדרש לו, בין אם את עוסקת בפעילות גופנית ובין אם לאו. צריכת המזון שלך, בחלקה או ברובה, היא תגובה לצרכים אחרים שלך. רוצה להכניס לחייך התנהגות תזונתית טוה התחילי עם להרתם לגוף שלך ולהיות ערה לסיגנלים השונים שלו שאומרים לך "עכשיו אני זקוק לאנרגיה, אני רעב, הנה אני מקרקר, אני מכווץ את הקיבה, אני נותן לך להרגיש בבטן" ולאלה המורים לך לעצור "אני לא צריך יותר, יש לי די והותר לעת עתה". זוהי רק ההתחלה. אך התחלה חשובה ושימי לב כמה מהאכילה שלך בכלל לא קשורה לרעב של הגוף שלך. שרות נעים ובטוח. שלך לאה פינטו הנחות יסוד, כמוהן כעובדות. וברגע שאת מקבלת זאת כעובדה, האפשרויות שלי מצטמצמות.

מנהל פורום הרזיה ללא דיאטה