סקירה מכוונת בעקבות עובר גדול וריבוי מי שפיר

דיון מתוך פורום  הריון ולידה

26/06/2017 | 14:22 | מאת: מורן

שלום, אני פונה כי אני ממש בלחץ והרופא שלי לא הכי מרגיע אותי!! בשבוע 33+3 העריכו שמשקל העובר גדול (2.840) ויש ריבוי מי שפיר 25 AFI. עשיתי העמסת סוכר של ה100 ויצא תקין, בדיקת פרוו-וירוס שיצא תקין, וכן הסקירות המאוחרת והמוקדמת יצאו תקינות. הוא שלח אותי לעשות סקירה מכוונת, עד אז - אני ממש בלחץ שמשהו לא בסדר בעובר! מה הסיכוי שדברים כאלה קורים ומגלים אותם כ"כ מאוחר? אני כבר בשבוע 34+3 זה לא יועיל הלחץ הזה, אני עוד שנייה יולדת :( דרך אגב, אני ובעלי לא גבוהים ואין לנו ראש גדול (בהערכת משקל רשום ראש גדול)

לקריאה נוספת והעמקה
27/06/2017 | 10:04 | מאת: מורן

מעדכנת שכרגע התקשרו אליי ממכון האולטראסאונד ואמרו שלא קיבלתי אישור לסקירה מכוונת כיוון שהרופא הסתכל בבדיקות והוא חושב שהתוצאות הן בטווח הנורמה והוא ממליץ רק על אולטראסאונד מיילדותי בשבוע 36. האם אתה חושב שיש צורך להתעקש על סקירה מכוונת או שניתן לסמוך על חוות הדעת של הרופא?

27/06/2017 | 12:21 | מאת: איה

שלום מורן, אינני רופאה! אני עונה רק מהנסיון שלי, של הריונות עם ריבוי מי שפיר, תינוקות גדולים ו... בריאים ומקסימים. קודם כל- מי שפיר 25 AFI הוא ריבוי קל מאד ויש כאלו שבכלל לא יחשיבו אותו לריבוי, אז קודם כל- בלי לחץ... :-) במחצית מהמקרים של ריבוי מי שפיר (ואני מדברת על ריבוי רציני!) הסיבה לכך אינה ידועה ואינה מצביעה כלל על בעיה אצל האמא או התינוק, והביטוי היחיד הוא סיכוי גדול יותר ללידה מוקדמת (ובמקרה שלך, בשבוע 34 פלוס, את ממילא קרובה מאד לחודש התשיעי.) אין מה להיות בלחץ! אם לעשות סקירה מכוונת או לא- שיקול שלך. אכן כדאי להתייעץ עם רופא. המשך הריון בשלווה, ולידה קלה ובזמן!!!

27/06/2017 | 12:36 | מאת: איה

אגב, אחרי כל השרשור הזה אולי מנהל הפורום לא יבחין שיש כאן שאלה שממתינה לתשובה... אולי כדאי לך לשאול שוב

28/06/2017 | 14:21 | מאת: מורן

את מקסימה! תודה רבה על העידוד! במקרה התקשרו אליי שוב מאותו מכון האולטראסאונד כדי לתאם סקירה מכוונת בסוף... אמרתי לה שאתמול התקשרו להגיד שאין אישור אז מה קרה עכשיו? היא אמרה שהיא לא יודעת רק רשום לה שצריך לתאם (כנראה 2 מזכירות שלא מתואמות אחת עם השנייה...) אז קבעתי לשבוע הבא, אין לי מה להפסיד.

01/07/2017 | 13:41 | מאת: ד"ר סרגיי קוסטין

שלום. ברגע שרופא מטפל נותן הפניה לסקירת מערכות מכוונת לא נראה לי שמישהו יבטל אותה. הרבה פעמיים כאשר בבדיקת אולטרסאונד טכנאית רואה שמבחינתה יש ריבוי מי שפיר היא אטומטית שולחת לקביעת תור לסקירה מכוונת. רופא בודק תשובות לאחר מכן וכמובן יכול לשנות את ההחלטה. יכול להוית המזכירה הראשונה התקשר לעדכן על שיוני ההמלצה על פי רופא הבודק של תשובות אולטרסאונד. החלטה על ביצוע הבדיקה באה מהרופא המטפל. אני חושב שההחלטה שלך היא נכונה, תבצעי את הבדיקה ותמשיכי מעקב אצל רופא המטפל. בברכה, ד"ר קוסטין מחלקת נשים ויולדות בית חולים יצחר שמיר (אסף הרופא לשעבר)

01/07/2017 | 13:27 | מאת: ד"ר סרגיי קוסטין

שלום, מורן ריבוי מי שפיר מגדירים לפי טבלאות מיוחדות איפה אוספים נתונים של בדיקות באוכלוסיה כללית. יש כמה הגדרות מי שפיר, הכי פשוטה AFI מעל 25 ס"מ ללא קשר לשבוע. יש הגדרה שלדעתי יותר רלוונטית זה לפי שבוע הריון על פי אחוזון מעל 97.5% בהשווה לאוכלוסיה הכללית. בשבוע 33 זה AFI 27 ס"מ. נכון בירור ריבוי מי שפיר כולל העמסת סוכר, סקירת מערכות מכוונת, אקו לב, בדיקת וירוסים ויעוץ גנטי כדי לשקול צורך בדיקור מי שפיר. כי יש הרבה סיבות לריבוי מי שפיר שיכולים להתפתח בהמשך לאחר שבוצעו את הכל הבדיקות בתחילת ההריון. זה יכול להיות סכרת הריון, בעיה לבבית או כליות או מערכת עיכול או בליעה או בעיה גנטית. רק לאחר בירור כזה רחב ניתן לשלול בסבירות מאוד גבוה שעובר תקין וגם אז יש דברים שמגלים רק לאחר הלידה. העובר שלך גדול אחוזון 80%, אני מבין שסכרת הריון נשללה. יש לציין כי עוברים גדולים עושים יותר מי שפיר וכמו שכתבתי קודם על פי הגדרת ריבוי מי שפיר לפי השבוע - אין לך ריבוי מי שפיר. בברכה, ד"ר קוסטין מחלקת נשים ויולדות בית חולים יצחר שמיר (אסף הרופא לשעבר)

מנהלי פורום הריון ולידה