תאות דרכים עם חומרים מסוכנים
דיון מתוך פורום בטיחות גהות ואיכות
דיווח תאות דרכים עם חומרים מסוכנים חומר מסוכן דלף ממשאית שהתהפכה באזור צומת מגידו, המשטרה חסמה לתנועה את קטע הכביש. נהג המשאית חולץ מהמקום במצב קל. מישהו יודע מה היה החומר?
לדורון ולאחרים אתם חושבים שהנהג הזה והאנשים שהוציאו אותו לדרך עם מטען מעורב כזה ממש מבינים חומרים מסוכנים והשפעתם על אנשים ועל הסביבה? זהו המידע שניתן למצוא באתר של המשרד להגנת הסביבה http://www.sviva.gov.il/bin/en.jsp?enPage=BlankPage&enDisplay=view&enDispWhat=Object&enDispWho=News^l3110&enZone=news המשרד להגנת הסביבה מטפל במשאית נושאת חומרים מסוכנים שהתהפכה בכביש 66 (סמוך לקיבוץ הזורע) בשעה 06:41 התקבל במוקד הסביבה של המשרד להגנת הסביבה, דיווח מהמשטרה על התהפכות משאית נושאת חומרים מסוכנים בין צומת התשבי לבין צומת עפולה. כביש 66 נסגר לתנועה. בזירה נוצר שפך ובו הגיבו חומרים שונים שהיו במטען, בכללם חומצת מלח, חומצה פלואורוסיליצית, סודה קאוסטית וחומצה זרחתית והתקבלה תגובה מעשנת (עשן אדום וצהוב). כבאים ריססו מים וכונני איכות הסביבה שהגיעו לזירה בצעו ניטורים (מדידת ריכוזי מהמים באוויר) כדי לוודא בטיחות הכוחות הפועלים והאוכלוסייה.
אני לא יודע מה אתה רוצה ממני! בכל מקרה, המטען המעורב הזה הוא במקרה הטוב ניצול לרעה של האפשרות לשלט "מטען מעורב" לא יתכן לשים חומרים מגיבים באותה משאית ולסמן אותה כחומרים מסוכנים שונים! על כל חומר יש סימון של קבוצת הסיכון, לא צריכים להיות כימאים דגולים או להבין הרבה! אגב, אני לא מבין מאיפה יצא עשן אדום וצהוב? התגובות בין החומרים שבכתבה בסך הכל יוצרות חום סתירה בין חומצה ובסיס שמאיץ את התנדפות חומצת המלח. כנראה שהיו שם חומרים נוספים, ניחוש שלי-חומצה חנקתית מרוכזת או ברום.
סליחה והתנצלות, לא הבהרתי את עצמי. בדיון הקודם על מעבדות וחומרים התיחסת לזה שיש אנשי מקצוע שיודעים מה עושים וכו', אז רק הפנתי תשומת לב שהנה מכיוון אחר לגמרי שוב יש בעיה עם חומרים מסוכנים, בסיכון גבוה להרבה אנשים וחוסר ידע או גרוע מזה בכל הטיפול בחומרים. נראה לי שהבעיה מאוד מורכבת כאשר מדובר בחומרים מסוכנים. מצד אחד חוסר ידע של אנשים שלוקחים על עצמם הרבה אחריות כמו מטען של חומרים מעורבים (לא נראה שמטען מעורב כזה מותר) ומצד שני עלויות כבדות כדי לעשות את הדברים נכון.
יש בעיה שחומצות ובסיסים שיכות לאותה קבוצת סיכון "חומרים מאכלים-8". באמת יכול להיות שאפילו באותו משלוח ישימו אותם ביחד. באתי ממקום שבו חילקו קורוזיבים לחומציים ולבסיסיים למנוע קצת את הסיכון. הקבוצה החדשה-חומרים מסוכנים מעורבים ממש קוראת לבלגן נוסף וצריך להגביל אותה. לא מאמין שניתן לשים כימאי כמשלח בכל מקום, לא שחסר כימאים אבל הם לא מסוגלים לעבודה כזאת. האלטרנטיבה-לא לאשר משלוח של יותר מחומר אחד לא משנה מאיזה קבוצת סיכון-יקרה מידי ולא מעשית
הנקודה בסוף היא בדיוק שורש הענין - בעית עלויות ולכן יסכנו את העובדים, את הנהגים, את צוותי החרום, ואת האוכלוסיה. כך גם במעבדות - בעיה של עלויות!!! ולגבי כימאי - כמו שמחייבים ממונה בטיחות, או טכנולוג (תעשית המזון), רוקח (תעשית תרופות) אפשר לחייב כימאי כאשר הארגון עוסק בחומרים מסוכנים.
יתן קצת תעסוקה לכימאים