עיקום רגל בטיול
דיון מתוך פורום בטיחות גהות ואיכות
האם עיקום רגל בטיול היא תאונת עבודה, או תאונה רגילה? - תביעה לביטוח לאומי או לחברת הביטוח של המפעל האם יש כאן אחריות של הממונה? כי הרי אי אפשר לבקש ממנו שיבדוק שאין שום סיכון בירידה מהמדרכות לכביש במסלול הטיול. האם צריך לדווח לפיקוח?
רגל ישרה היא בעייתית רגל עקומה יכולה להיות בריאה
לממונה המטייל שלום, המבחן לגבי אחריותיו של המפעל בטיולים / ימי כייף ופעילויות דומות הינו מידת ההשתתפות של הנהלת המפעל בארגונו / ביצועו / עלותו וכד'. יום כייף אשר מאורגן וממומן ע"י הנהלת המפעל (לפחות במחצית מעלויותו), מחייב את כל העובדים להשתתף בו במרוכז ושכרם של העובדים בגין אותו היום משולם הנו ארוע עבודה אשר פגיעה במהלכו תחשב כתאונת עבודה. אחריותו של ממונה הבטיחות המפעלי לגבי יום שכזה אינה שונה במאומה מכל אחריות רגילה לגבי כל ארוע הקשור בעבודת המפעל. להבדיל - אם למשל בחצרים של המפעל קיים מגרש כדורגל וקבוצת עובדים אשר סיימה את עבודתה משתמשת במגרש זה לצורך אימון ספורט פרטי (של אותה הקבוצה) תאונה במהלך המשחק לא תחשב כתאונת עבודה, יחד עם זאת ממונה הבטיחות המפעלי אחראי גם על הבטיחות של מגרש הכדורגל (אחריות לגבי כל הנמצא ב- "חצרים"). טיולים בטיחותיים ומהנים.
אני רוצה להקשות עוד קצת כדי שהדברים יהיו לי קצת יותר ברורים אם נגיד יש מדרגה שבורה במפעל, ועובד נפגע - תאונת עבודה ואני לא בסדר, אם עובד מועד ונוקע רגל, סתם בהליכה בשטח המפעל - תאונת עבודה ואני בסדר אם עובד נוקע רגל בטיול, כי ירד "לא טוב מהמדרכה" איך המפעל יכול להיות אחראי לזה? והאם אני בסדר? ולהחמיר מעט, חס וחלילה עובד נפגע קשה או יותר בטיול, נגיד תאונת דרכים? מבחינת אחריות המפעל בעיה/לא בעיה? אני, הממונה בצרות/לא בצרות?
הגדרת התפקיד, האחריות והסמכות של ממונה בטיחות מפורטות היטב בחוק ארגון הפיקוח על העבודה. ממונה הבטיחות הינו הסמכות המקצועית אשר פעילותה מיועדת להגן, למנוע ולקיים שגרת עבודה בסביבה נטולת מפגעים ונפגעים. לטעמי מנהלי הבטיחות בארגון הנם כלל צוות העובדים וכמו כל מנהל הם זקוקים לכמה שיותר מיידע על מנת שיוכלו להסיק, לבצע ולקיים את שגרת העבודה הנ"ל, תפקידו של הממונה הינו לספק מיידע זה וככול שהמיידע מקיף ומעמיק יותר ותוכנו מועבר לכמה שיותר אנשים (כל אחד בדרך המתאימה לו) קל יותר לקיים סביבת עבודה נטולת מפגעים ונפגעים. אם תפעל ברוח הדברים הנ"ל תמצא שהקושי הנו בסיפוק כמויות המיידע בעומק, בהיקף ובעיתוי המתאים, פרטים כמו סילוק מפגעים פשוטים (מדרגה שבורה, מהמורה שיכולה לגרום למעידה וכד') יפתרו מאליהם, ואפילו נהיגה זהירה ובטיחותית תהפוך לדבר מובן מאליו. בטיחות הינה התנהגות, עשיית בטיחות הינה הוראה וחינוך, הקושי הוא בכך שאין למרכיבים אלה גבולות וצריך לעשותם באופן בלתי נלאה ככול שרק אפשר. בהצלחה.
לדעתי בתשובות יש עירוב בין אחריות ביטוחית שבה האחריות מתחילה וניגמרת בכסף לבין אחריות אישית של המנהל ושל ממונה הבטיחות הקשורה בפלילים.. הרי אין קשר בין הפעילות בטיול לבין פעילות במקום העבודה.בנק למשל אינו מפעל, ולא חלה עליו פקודת הבטיחות. אי אפשר גם לדרוש מהמנהל חובש הכורסא שיהיה בקיא ברזי הבטיחות של טיולים בטבע.עם זאת המנהל חייב לבטח את עובדיו, לבחור מסלולים סבירים או להטיל את המשימה על חברת טיולים מוסדרת. התאונה אולי תאונת עבודה אבל לא סביר לתבוע את המנהל אישית על רשלנות. טריק קטן ומוכר-על מנת לזכות בטיול על חשבון העבודה ועל אחריות העובדים : כולם חותמים על חופש, הטיול הופך פרטי וכשכולם חוזרים בריאים ושלמים המנהל מבטל את יום החופש! מי שלא מתאים לו-שלא יצא.
דורון ידידי כל זמן שהיוזם הוא המפעל!! כל אירוע שיתרחש יקרא .....תאונת עבודה והאחריות תוטל על היזם,תופס המפעל,מנכ"ל,בעלים ,,וכו'. יש פה סוגיה משפטית שאני מכיר אותה. שלומי
דווקא אהבתי את התשובה של דורון. אבל שאלתי עובדים והם לא ממש מסכימים לחתום על יום חופש כי הם מבינים שאז אם קורה משהו הם לא יקבלו כלום, כי להתמודד בעצמם מול ביטוח לאומי או חברת ביטוח, הם לא יקבלו כלום ואם כן זה יהיה רק לאחר הרבה זמן. ואז שלומי כותב ואומר שבכל מקרה האחריות למפעל ואז גם עלי. אין פתרונות קלים.
רבותי, אני לא כל כך מבין אותכם. על איזו אחריות אתם מדברים. האחריות ממנה אולי יש לחשוש היא האחריות הפלילית. שם עלולים הממונים כולל ממונה הבטיחות להתבע ע"י המדינה, בגין עבירה על החוק. אך על בדיוק ילין עובד בהיבט האישי על מי מאלה. ארע מקרה ביטוח בטיול שאורגן ע"י המפעל, זהו בדיוק המקרה עבורו רכש המעסיק פוליסת ביטוח לנזקי עובדיו. דווקא אירגון ע"י המעסיק יקל על כל המערכת. ע"פ החוק תהיה זו פגיעה בעבודה, המל"ל יכיר וישלם את חלקו, המבטח במסגרת "חבות מעסיקים" ישלם את שיקבע לאחר שיקזז את תשלומי המל"ל ויחזירם לו. כל עוד המעסיק לא דרש מהעובד לבצע מהלכים שאינם רגילים לטיול, אין לו ממש ממה לחשוש. אנא, ככלל אל תהלכו אימה, כי אחרת כל המעסיקים יפסיקו לאט אך בטוח את כל הפעולות הקרויות פעולות רווחה ובכללם את הטיולים והמסיבות המפעליים.
לדעתי יש לשאול משפטן בסוגיה זו ולצאת מהספק
לכל אדם האוהב את חייו ורוצה לשפר אותם, ההצעות הכתובות מטה הן אמיתיות וחוקיות, לכן לא לזלזל בהן. ברוכים הבאים להצעות המדהימות של מועדון תיירות בינלאומי. בחברה שלנו תוכלו לטייל בכל העולם בהנחה של עד 60% וגם לקבל תגמולים- אלפי דולרים נעניק לכם אפשרות לחופשה חלומית לפי בחירתכם מ 1500 אתרי נופש יוקרה מסביב לעולם ברמת DELUX" במשך 7 לילות עם הנחה של כ-60% בהשוואה למחיר של סוכני תיירות. במידה ותמליצו לאנשים אחרים להצטרף למועדון שלנו יש לכם אפשרות להכנסה נוספת של עד כ 6000$ שימו לב:בתנאי שתצרפו 2 אנשים למועדון תהיו זכאים ל6000$ לאחר עליה בדרגה והמון אופציות לטיולים בעולם. וכל פעם שחבר שצורף באמצעותך יקבל 300$ אתה תקבל 200$ רוצים לדעת יותר? אתם תקבלו גם משרד בינלאומי International office Supreme marketing lnc Miriam House, #4290 P.O. BOX #5 Losack road Basseterre St. kitts Eastern Caribbean ההצטרפות למועדון כרוכה בתשלום חד פעמי של 200$ מה מקבלים ב-200$? הסרטיפיקט (תעודה) מהווה אישור לקבלת חופשה חלומית באחד מ-1500 אתרי נופש בעולם, בהנחה של 60% ממחיר סוכני התיירות. -חברות במועדון לכל החיים. -אתר אישי. -משרד אחורי באתר. החזון שלנו היעד שהציבה החברה לפניה הוא להקים בזמן קצר ביותר רשת של מיליוני אוהבי טיולים. להציע חופשה חלומית ברמה גבוהה ביותר תמורת כסף קטן ולתת לבוני העסק שלה רווחים נפלאים. לפרטים נוספים נא לפנות אלי דרך המייל. [email protected] להתרשמות מהעסק תוכלו להיכנס לאתר שלנו. http://1000000.co.il/demo1/1.htm