ההורה כמורה - לקוי למידה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

09/04/2009 | 07:28 | מאת: מרינה

שלום. יש לי שאלה בנושא תפקידו של ההורה בחינוך ילדים . יש לנו בת שהתחילה השנה בחטיבה , היא אובחנה עם בעיות קשב וריכוז ברמה נמוכה יחסית אבל מתקשה לשבת ולהכין בעצמה שעורים ללא עזרה . הילדה מקבלת עזרה בהכנת השעורים במהלך השבוע ע"י מורה פרטי במספר מקצועות ובמקצוע החשבון בהסכמה היא מקבלת עזרה מאיתנו הההורים . שאלתי: 1. האם אנו ההורים צריכים לראות את ההורה כמורה פרטי ? 2. איך לעזור לה (לילדה) האם לבדוק את החומר או לראות שעשתה ללא בדיקת נכונות הדרך והתוצאה ? 3. האם ככלל תפקיד ההורה לבדוק שעורים ? 4. האם להורה יש אחריות על הכנת השעורים של הילדה , ? חג שמח תודה

לקריאה נוספת והעמקה
10/04/2009 | 22:46 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

מרינה לילה טוב, את שואלת שאלות חשובות ביותר, אך אין כאן תשובה מוחלטת אחת. אשיב לך על פי הבנתי ודרך החינוך שלי מול התבגרים בכלל ובעלי הפרעות קשב ולקויות למידה בפרט: נתחיל מן הסוף - להשקפתי תפקידו של ההורה לכוון את הילד, לעודד לעשייה עצמאית ואחריות אישית. להצביע על אפשרויות בחירה תוך ציון דעותייך והמלצותייך, אך בשום אופן לא מתוך אחריות למעשיה של ביתך. הילדה כבר גדולה. עליה להגיע עם שיעורי בית מוכנים, ולא תישא בתוצאות. את יכולה להיות שם, לחבק, לעודד, לומר כי בפעם הבאב יהיה יותר טוב, אבל את לא אחראית לתפקוד ביתך בלמידה! את יוצרת את התנאים האופטימליים, והיא חייבת למלא את חלקה למרות הקשיים. בגילאי תיכון לא מקובל שהורה יבדוק שיעורי בית של ילדיו. שוב, האחריות אינה שלכם, ובדיקה נעשית במסגרות אחרות. הורה אינו מתאים ואינו יכול ללמד את ילדיו. את יכולה לעזור מדי פעם אם התבקשת על ידי ביתך, אך בהחלט לא להחליף עזרה לימודית קבועה. על פי הפרטים שתיארת, אני חושדת שביתך לקויית למידה. רצוי לקיים אבחון לקויות למידה מסודר. מעבר לכך חשוב לסייע ברכישת אסטרטגיות למידה יעילות, אשר יספקו כלים ללמידה עצמאית. מקווה שהשבתי על שאלותייך בברכה אלמוג

11/04/2009 | 09:41 | מאת: מרינה

תודה . אני מסכימה איתך במאה אחוז אבל לא במקרה של הבת שלי כי: ניסינו ולא הצלחנו להעביר את האחריות אליה למרות שהיא גדולה היא לא תכין שעורי בית לבד ואם היא תכין הם יהיו עם שגיאות או תשובות לא נכונות , בית הספר יכול להיות שיעלה על זה שהיא לא הכינה או לא הכינה נכון אבל זה יקרה אם בכלל לאחר זמן רב . זה נכון שאחריותה להכין שעורים ואם לא תשא בתוצאות , המשפט הזה לא מדבר אליה וחוץ מזה באיזה תוצאות היא תשא ? כלום בשטח הזה לא מזיז לה כך שמי שדוחף אותה זה אנחנו עם עזרה אחרת היא תיפול מהר מאוד .זה נכון שבגיל הזה לא מקובל לבדוק שעורי בית האחריות היא שלה אבל מה אני עושה שהילדה לא לוקחת אחריות ותאמיני לי ניסינו לצאת מהסיפור ולראות מה יקרה ואז הציונים שלה ירדו לרמה כמו 20 , אז אנחנו צריכים להחליט באיזו דרך ללכת לעזור לה עם מורים פרטיים וגם אנחנו כל זמן שאנחנו יכולים או להעביר אליה את האחריות ולמצוא אותה מהר מאוד בכיתה מיוחדת שלדעתנו תחמיר את מצבה הרגשי , החברתי והנפשי של הילדה . הילדה הייתה במסגרת שבה קיבלה אסטרטגיות למידה כשלש שנים והרבה זה לא שיפר (היא אובחנה כלקות למידה ברמה נמוכה ). לאיזה כיוון המלצתך שנלך : להמשיך לעזור לה או להניח לה שהאחריות על התוצאות יהיו שלה ? האם לתת למסגרות האחרות לבדוק ולעזור לבתי כמו בית הספר שבכיתה 35 תלמידים ? חג שמח

28/04/2009 | 17:35 | מאת: יהודית

שלום רב, אני מחפשת מאבחן פסיכודידקטי לילד בכיתה א' באזור תל אביב האם אתם יכולים לעזור?

28/04/2009 | 19:33 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, בהחלט יכולים לעזור, אבל מדוע את צריכה לאבחן אבחון רב תחומי בכיתה א??? מוקדם מדי! מהם הקשיים? מה הבעיות? מדוע פסיכולוג בית הספר לא מאבחן את הילד, אם יש צורך בכך? השיבי לשאלותי וננסה להמשיך משם. בברכה אלמוג

מנהל פורום לקויות למידה