מבולבלים

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

10/02/2005 | 20:47 | מאת: רא

שלום רב, מראש אני מתנצלת על אריכות הדברים אך זה סיפור ארוך... בני בן 7 ולפני כשנה במהלך כתה א התחילו להתעורר בעיות של "לא עושה כלום בכיתה" "יושב שעות על שעורי הבית" וכו', הילד תמיד היה מאוד אינטיליגנט, חולמני ו"חושב" ועושה הכל לאט, המורה חשבה שהכל קשור לחוסר בשלות. במסגרת מעקב אצל נוירולוג במכון להתפתחות הילד (ששם התחלנו בגלל בעיות במוטוריקה בגן חובה) נאמר לנו שהילד נורמלי לחלוטין ואיין לו כלום, נהפוך הוא - הוא אפילו מתקדם לגילו. למרות הכל לקחנו אותו לאבחון אצל פסיכולוגית התפתחותית והמסקנות היו שהוא ילד מחונן מאוד עם אינטיליגנציה מאוד גבוהה ופער גדול בין היכולת האינטלקטואלית לכישורי היומיום ועם מוסחות פנימית מאוד גבוהה. ההמלצה היתה רק לעזור לו להתפתח ולשמש לו כקביים חיצוניים בחיי היומיום. המצב הלך והחמיר ועכשיו כשהוא באמצע כתה ב כבר די התייאשנו ופנינו שוב לפסיכולוגית. הסיפורים שלנו ומפגש חוזר עם הילד הביאו אותה למחשבה חדשה שאולי כן יש כאן איזשהוא מרכיב של הפרעת קשב וריכוז והיא המליצה למלא שאלוני קונורס. עם השאלונים המלאים חזרנו לנוירולוג שהפעם טען שיש בעיית קשב וריכוז ושכדאי לתת טיפול תרופתי.הילד אומר שפשוט משעמם לו בכיתה ולכן הוא חולם וחושב על דברים אחרים, זה לא מפריע לו בלימודים וההשגים שלו מאוד גבוהים. בחודש וחצי האחרונים היה שיפור מאוד משמעותי בהתנהגות ופתאום אם הוא רוצה הוא יכול להכין את שעורי הבית מאוד מהר, הוא מספיק הרבה יותר בכיתה ואנחנו מאוד מבולבלים! עד שלא "התעקשנו" שיש לילד בעיה כולם אמרו שהכל בסדר ופתאום הגענו למצב של טיפול תרופתי? אומרים שילדים עם הפרעה "לא יכולים" ולא "לא רוצים", אז אייך פתאום הוא "יכול"(אמנם במאמץ רב, אבל יכול)? האם ילד עם הפרעה כזו יכול לקרוא ספר שלם (כ100 עמודים) ברצף במשך שעתיים? האם ילד כזה יכול לשבת שעה שלמה ולבנות בלגו? האם יש טיפולים אחרים שיכולים לעזור לו מלבד טיפול תרופתי? שוב סליחה על אריכות הדברים תודה

לקריאה נוספת והעמקה
11/02/2005 | 08:16 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

בוקר טוב, על פי דברייך נראה כי בנך הוא ילד מוכשר מאוד, שאינו סובל מליקוי למידה. ודאי לא בתחום ההגדרות הפשוטות והרגיות בתחום. עם זאת את מציינת פער משמעותי בין תפקודו ההתפתחותי לבין יכולות התפקוד הלימודי. פער כזה עשוי להשפיע בעיקר בתחום החברתי, אך לעיתים תהיה לו השפעה גם על ישום יכולות הלמידה. השיגיו הלימודיים של הילד מצויינים. אם כך מותר לו גם לחלום. מערב לכך, חשוב מאוד להבין כי תלמידים בעלי יכולות גבוהות במיוחד נראים כבוהים או חולמים, בעוד שהם מעבדים מידע לימודי ומפתחים אותו. ילד חולם אינו יכול להיות בקיא ברמה מצויינת בתוכן השיעור. ילד , אשר זו דרך למידתו, יכול. תיאורך על השינוי בתפקוד הילד אינו נהיר לי עד תומו. מהם המאמצים שהושקעו לשינוי דפוס ההתנהגות? על איזה רקע? על כל פנים, ילד מחונן יכול גם יכול לעקוף את הכשלים הלימודיים , אם ישנם כאלה, ולתפקד בצורה מושלמת למרות הקושי. הישג זה הוא תוצאה של החלטה אישית. בנוגע להפרעת קשב וריכוז: ניתן לערוך בדיקת TOVA וכך לשלול או לחייב אחת ולתמיד את ההשערות / חשדות. עם זאת במקרה שלכם איני רואה כל סיבה לשימוש תרופתי כל שהו ודאי לא בשלב זה, כאשר הילד מתפקד היטב. חלומות בזמן השיעור אינה סיבה בשום אופן לטיפול תרופתי . אם וכאשר יופיעו הפרעות לימודיות משמעותיות, ניתן לבחון דרך זו מחדש. מקווה שעניטתי על שאלותייך. את מוזמנת לחזור ולהתייעץ גם בהמשך... בברכה אלמוג

מנהל פורום לקויות למידה