חודש המודעות לבריאות העין: אלה בעיות העיניים הנפוצות ביותר בקרב ילדים

(4)
לדרג
תוכן מקודם

קוצר ראייה ועין עצלה הן 2 בעיות עיניים נפוצות בקרב ילדים. החדשות הרעות: אם לא מאבחנים אותן בזמן הן עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בעיניים. החדשות הטובות: בהחלט יש מה לעשות בנדון ועל זה בדיוק רצינו לדבר אתכם

עמותות
09-9518475

חודש המודעות לבריאות העין ייערך בדצמבר, וזו בהחלט הזדמנות מצוינת לדבר על חשיבותן של בדיקות העיניים בגיל הרך. במקרים רבים, בדיקות אלה מסייעות למנוע פגיעה חמורה בראייה ולעיתים אף למנוע עיוורון. שתי הבעיות הנפוצות ביותר עמן מתמודדים ילדים כיום הן "עין עצלה" ו"קוצר ראייה". על חשיבות האבחון בגיל המוקדם ודרכי הטיפול מפרטים מומחי העיניים: ד"ר עלוית וולף ופרופ' יאיר מורד.

 כל ילד יכול לסבול מעין עצלה. צילום: שאטרסטוק

עין עצלה

בין 5-2% מהילדים סובלים מ"עין עצלה". למעשה מדובר בעין שלא רואה היטב. אף כי במקרים רבים נראה כי הילד מתפקד כרגיל וגם העין שלו נראית תקינה לחלוטין, הוא עדיין עלול לסבול מהתופעה ולעיתים אף באופן חמור. טיפול בעין עצלה מתאפשר רק בגיל הילדות. אי טיפול בזמן עלול להוביל לראייה ירודה שאינה ברת תיקון, ולעיתים אף למצב של עיוורון. למעשה, עין עצלה היא הסיבה השכיחה ביותר לעיוורון חד עיני בילדים.

 

גורמים

ניתן להצביע על 3 סיבות עיקריות הגורמות לעין עצלה:

 

  1. בעיות בתשבורת שקשורות למבנה של העין: שבירת קרני האור מתבצעת בעין על ידי הקרנית והעדשה העושות "פוקוס" לתמונה שאנחנו רואים. במצבים של רוחק ראייה, אסטיגמציה ולעיתים נדירות גם במצב של קוצר ראייה גבוה, מתקבלת תמונה מטושטשת. כאשר המוח מקבל מהעין תמונה מטושטשת חדות הראייה לא יכולה להתפתח באופן תקין, וישנה סבירות גבוהה מאד שהראייה של הילד לא תתפתח כנדרש, מה שיוביל ל"עין עצלה".

  1. פזילה בגיל הרך: פזילה היא מצב שבו כל עין מביטה למקום אחר והמוח מקבל מכל עין תמונה שונה (בניגוד למצב נורמלי בו אין פזילה ותמונה כמעט זהה מתקבלת משתי העיניים). על מנת להתמודד עם מצב של ראייה שונה מכל עין או ראיה כפולה, המוח מחליט "להתעלם" מהתמונה שמגיעה מאחת העיניים, וכך נפגעת התפתחות הראיה ונוצרת "עין עצלה". התוצאה משפיעה באופן ישיר על הראייה באחת העיניים. מאחר שבעיית הפזילה נראית לעין, למרבה המזל רוב ההורים ניגשים עם הילד לאבחון בזמן.

  1. חסימה של ציר הראייה: מדובר בבעיות הגורמות להפרעה בכניסה של קרני העור לעין, למשל: עפעף שצונח ומכסה את האישון, בעיות בקרנית או קטרקט מולד שמתפתח לאחר גיל חצי שנה. כל אלה מונעות מהעין להעביר תמונה חדה למוח, יכולת הראיה לא מתפתחת באופן תקין וכך נוצרת "עין עצלה", לרוב בדרגה קשה.

מי עלול לסבול מהבעיה?

כל ילד יכול לסבול מעין עצלה. למעשה, גם ילד עם תפקוד תקין, אשר אינו סובל מקושי הנראה לסביבה, יכול לתפקד רק עם עין אחת, כאשר בעינו השנייה הראיה לקויה מאד. ילדים בעלי רקע משפחתי של עין עצלה, פזילה ומשקפיים בגיל צעיר, מועדים יותר לסבול מ"עין עצלה".

אבחון

לרוב, במקרים של פזילה או הפרעה לציר הראיה, ההורים מבחינים שהילד סובל מבעיית עיניים וניגשים עם הילד לבדיקה אצל רופא עיניים. אולם, כשמדובר בילדים עם בעיות בתשבורת קרני האור ובעיקר כשהמצב הינו חד עיני, ניתן לאתר את הבעיה רק על ידי בדיקת סקר לעין עצלה או במהלך בדיקת רופא עיניים.

כדי לדעת אם הילד אכן סובל מ"עין עצלה", חשוב לבצע בדיקת סקר ראייה. בדיקה זו מתבצעת בין גיל שנה לשלוש אצל רופא העיניים או בבדיקות הסקר. ילדים שלהם קרובי משפחה הסובלים מהבעיה נדרשים לבצע את הבדיקה כבר בגיל שנה.  כמובן שכל הורה החושד בבעיית ראייה אצל ילדיו חייב להביא אותם לבדיקה אצל רופא העיניים. בדיקות סקר ראיה נכנסו לסל הבריאות והן עתידות להתבצע בגנים. עד שזה יקרה, האחריות המלאה מוטלת עליכם - ההורים.

יש לציין כי בשל חוסר מודעות לחשיבות בדיקות העיניים לאיתור עין עצלה, כיום ילדים רבים אינם מאובחנים וכך גם אינם מטופלים וראייתם עלולה להיפגע.  ישנן טיפות חלב בהן מתבצעות בדיקות ראיה בגיל 3.  גם ארגונים כמו "עמותת לראות"  וארגון הליונס מבצעים בדיקות סקר ראיה בגני הילדים. כאשר בדיקת סקר מעלה חשד לתופעה, הילד מופנה להמשך מעקב וטיפול אצל רופא העיניים.

טיפול

באופן כללי, הטיפול בעין עצלה משתנה בהתאם לגורם שהוביל לבעיה. יש לזכור שהטיפול בעין עצלה מתבצע רק בגיל צעיר, ולכן קיימת חשיבות רבה לזיהוי הבעיה בגיל הרך.  הטיפול האפקטיבי ביותר לעין עצלה מתבצע עד גיל 5. כשמדובר בבעיות בתשבורת, הטיפול הראשוני יהיה באמצעות הרכבת משקפיים. אם לא חל שיפור מספק בראיה יש צורך להוסיף טיפול לחיזוק העין העצלה, באמצעות הדבקת רטייה על העין החזקה.  המטרה היא ליצור גירוי במוח ע"י העין העצלה, וכך לשפר את חדות הראיה. טיפול אפשרי נוסף הוא שימוש בטיפות אטרופין, הגורמות לטשטוש הראייה בעין הטובה וע"י כך מעודדות את העין העצלה לראות טוב יותר. טיפול זה מתאים למי שסובל מעין עצלה בדרגה קלה עד בינונית בלבד. במקרה שהעין העצלה נובעת מבעיה או ממחלת עיניים ספציפית, יש לטפל בהן. כך למשל אם הילד סובל מקטרקט יידרש ניתוח לתיקונו. חשוב לדעת כי הטיפול בעין עצלה עשוי להיות ארוך ולכן נדרשת סבלנות רבה מצד ההורים, וכן שיתוף פעולה הדוק עם הרופא המטפל.

קוצר ראייה

בין  25-30%מהילדים סובלים מ"קוצר ראייה". מדובר בליקוי בשבירת קרני האור, הנגרם מחוסר יכולת של העדשה לרכז את האור על רשתית העין. ילד שסובל מהתופעה יתקשה להבחין בברור בחפצים הרחוקים ממנו. לא רבים מודעים לכך, אך מסתבר שקוצר ראייה גבוה הוא מצב העלול להוביל לסיבוכים משמעותיים, ביניהם: היפרדות רשתית, קטרקט, גלאוקומה ופזילה.

גורמים

בראש ובראשונה חשוב לציין את המרכיב הגנטי כגורם לקוצר ראייה: הסיכוי לפתח קוצר ראייה עולה פי 6 אצל ילדים שהוריהם סובלים גם הם מהבעיה. בנוסף, ישנם שני גורמים המחריפים את הבעיה: הראשון - עבודה ממושכת מול מטרה קרובה (כמו: טבלט, סמארטפון ומחשב); והשני - חוסר חשיפה מספקת לאור טבעי, כלומר בילוי בבית ולא מחוצה לו.

 

מניעה

מאחר שמדובר בתופעה שבד"כ מתרחשת על רקע גורמים סביבתיים, בהחלט ניתן לצמצם את הסיכון לסבול ממנה. להלן שתי עצות רלוונטיות עבורכם ההורים:

  1. נסו להימנע ממצבים המחייבים ראייה ממושכת מקרוב: השתדלו לצמצם את הזמן שבו הילדים צופים במחשב או בנייד. אגב, גם קריאה ממושכת עלולה להזיק באותה מידה.
  2. עודדו את הילדים לצאת לפעילויות באור יום טבעי: מסתבר שפעולה זו חיונית על מנת למנוע התדרדרות במספר העדשה. ככל שהילד מבלה יותר שעות באור היום, כך הסיכוי שלו לפתח קוצר ראייה קטן יותר.

 

אבחון:

 

ניתן לאבחן חשד לקוצר ראייה בבדיקות הסקר המבוצעות בטיפת חלב בגיל 3 וכן בכיתה א. אולם, עדיף להתחיל בבדיקה כבר בגיל 9 חודשים. ככל שהאבחון יתבצע מוקדם יותר, כך ניתן יהיה למנוע את התדרדרות התופעה. בנוסף, חשוב מאוד שילדים שכבר סובלים מקוצר ראייה יגיעו לבדיקה שגרתית אצל רופא העיניים אחת לחצי שנה.

טיפול

בעשר השנים האחרונות, נכנסו לשימוש טיפות עיניים המכילות אטרופין במינון נמוך. הן נחשבות לטיפול בטוח ואפקטיבי בקוצר ראייה בקרב ילדים עד גיל 12. האטרופין מונע את התארכות גלגל העין, שהיא למעשה הגורם לקוצר הראייה. הטיפול מומלץ ע"י ארגון רופאי העיניים העולמי ואינו כרוך בתופעות לוואי.

לסיכום: העיניים של הילדים שלנו הן איבר חיוני וחשוב. אבחון תופעות ומחלות עיניים בגיל הרך, לעיתים רבות מאפשר למנוע פגיעה חמורה בעיניים. הקפדה על ביצוע בדיקות עיניים בהתאם להמלצות המפורטות בכתבה, בהחלט תסייע לצמצם את הפגיעה ואת ההתדרדרות בראייה. הורים זכרו: האחריות שלכם!

ד"ר עלוית וולף היא מומחית לרפואת עיניים של ילדים ופזילה במרכז הרפואי כרמל ויו"ר החוג הישראלי לרפואת עיניים של ילדים ופזילה.

פרופ' יאיר מורד הוא מומחה לרפואת עיניים ומנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים במרכז הרפואי "שמיר" (אסף הרופא).

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין, כתבת zap doctors.

 

רוצים להתייעץ עם ד"ר עלוית וולף בנושא עיניים בואו ל "פורום מחלות עיניים אצל ילדים" באתר zap doctors.

 

למידע אודות בריאות עיניים לילדים בעמותת "לראות".

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום