לקות למידה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

25/02/2008 | 19:40 | מאת: שלומית

אני אמא לילדה מקסימה בת7 שיש לה קושי נרחב בהפשטה חזותית מרחבית לכן היא קוראת מאד לאט ולא מבינה את פשר החשבון הבסיסי(עדיין בתחום ה-10) הפסיכולוגית שאיבחנה אותה ציינה שחלק מהבעיה הוא שהילדה לא זחלה בהיותה תינוקת.עברה משכיבה לעמידה וישר להליכה. כרגע העזרה היחידה שהיא מקבלת היא ריפוי העיסוק וספורט מחזק. שאלתי היא האם יש סיכוי שיהיה שיפור בקושי שיביא גם התקדמות בלימודים ואם יהיה שיפור האם יהיה אפשר לכמת את השיפור לאחוזי שיפור לעומת הקיים. בתודה מראש אמא לחוצה......

לקריאה נוספת והעמקה
27/02/2008 | 19:50 | מאת: כפיר

שלומית היקרה, שלום רב, לצערי הפסיכולוגית עשתה טעות מקצועית בכך שהיא מנסה למצוא סיבה ומסובב ללקות למידה קיימת . זה כמו שאדם הזקוק למקל הליכה או משקפיים נגיד שזה בגלל שבילדותו לא הלך מספיק או שקרא בחושך...[שתי הסיבות לא קשורות לצורך הנוכחי כיום למשקפיים או למקל הליכה]. כך בלקויות למידה, זה שהמרפאים בעיסוק והפיזיותרפיסטים הדריכו אתכם בהיותה תינוקת לרכישת ההליכה ללא זחילה , או שזה נעשה בהיעדר הדרכה, ובאופן ספוטנטני, זוהי עובדה שלא נוכל לשנות, גם אם ממש נתאמץ בכך!!! לפי הידוע לי יש קשר בין קשיים התפתחותיים לבין התפתחות לקויות למידה בהמשך , אך לגבי סוגיית הזחילה, יש עדיין בעולם המדעי ויכוח שלם לגבי נחיצות הזחילה , יש מחקרים בין תרבותיים שמעידים שאין לזחילה תפקיד קוגניטיבי אלא מוטורי בלבד, ואילו מאידך יש מחקרים שמחזקים את דעת הפסיכולוגית. מעבר לכך שכיום , אנו בפתחה של מהפיכה של ממש, מצד אחד ישנו מחנה של נוירולוגים ונוירופסיכולוגים שלא רואים את ההקשר בין תנועה לבין קשיים מוטורים ולקויות למידה ומצד שני יש בשדה עבודות שדורשות המשך חקירה והתבוננות ניסיון בשיטות שעדיין רובן אלטרנטיבות ולא מוכח . יש כרגע מעט עבודות הקשורות לשיטת פרויישטיין אך גם כאן דרושה חקירה נוספת... אני מאמין שהנושאים ייחקרו ואפילו בעוד כמה שנים נקרא את התשובה הזו ונגחך, בדיוק כמו שהיום אנו מגחכים לדברים שנאמרו לפני שנתיים שתאאי המוח לא מתפתחים, כיום עדיין יש בלבול בין התחזקות הסינפסות לבין היווצרות תאים חדשים ואני מאמין שיש גם קשר לתנועה וחציית קו האמצע. מקצוע הריפוי בעיסוק גם הוא בחיתוליו ובאונ' חיפה בשיתוף הטכניון החוג לריפוי בעיסוק החוג ללקויות למידה והפקולוטה לרפואה יש מחקרים בתחום ואני מקווה שנהנה מהם בהמרה. עד אז , הייתי מציע לך לקחת את דבריה של הפסיכולוגית בערבון מוגבל מאוד, וחשוב מאוד שמעבר לחיפוש הסיבה והמסובב למצוא את הכוחות ונקודות החוזק בהן הילדה חזקה, יש לחזור אליה ולבקש ממנה תוכנית טיפולית מסודרת להיום בהתייחס לקשיים של היום ולא בהקשר לקשיים בהיותה פעוטה או תינוקת... לך הייתי מציע להוריד הילוך, הילדה רק בת 7, אני לא אומר לנוח על זרי הדפנה, אבל לחץ לא יעזור כאן... הילדה צריכה דמות רגועה שלווה שתחבק ותאהב אותה ותיתן לה תמיכה... בעעיקר שתיכן צריכות לנשום להיות בקשר עם בית הספר, מהודעתך לא ברור האם הילדה בכיתה א' או ב', ומה דעת המורה על קשייה הייחודים, ומה ההמלצות האופטיביות של הפסיכולוגית לגבי הוראה מתקנת? שעות שילוב ? ולגבי דאגתך כאם, דאגתך מובנת אך חשוב לי לציין כי כיום אין מגבלות בפני לקויי הלמידה והתפתחותה האקדמית תלוייה בתמיכה שלה תקבל מהוריה ומוריה השונים בעיקר מחוץ לבית הספר וחיזוק יכולותיה החזקות... לא הכל שחור ויש לה גם מתנות אל שחשוב שאת והפסיכולוגית תתיודועו אליהן כי רק מתוך היכרות בכוחות ניתן להגיע להצלחה

28/02/2008 | 19:15 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

ערב טוב, קודם לכול חשוב לדעת כי ניתן לשפר ולהתמודד עם כל קושי. עם הנכונות שלך , האכפתיות והמודעות אני לא רואה שום אפשרות שביתך לא תתקדם ותצליח יפה מאוד בהמשך. אני לא אומרת שהדרך קלה, אך בהחלט יכולה לומר לך כי האפשרויות הן בלתי מוגבלות. ביתך תתקדם בקצב שלה ותשיג כל יעד שתציב לעצמה בעזרתך ובעזרת אנשי מקצוע מיומנים. תחילה יבוא השיפור הפיזי והרגשי ולאחריו בביטחון שיפור משמעותי בלמידה. בברכה אלמוג

01/03/2008 | 10:48 | מאת: שלומית

תודה רבה על התשובה שוחחתי עם כל כך הרבה מאבחנים ויועצים ומורות להוראה מתקנת ומרפאים בעיסוק ואף אחד לא ידע להרגיע אותנו כולם מיעצים ל"תת גז" כי הזמן דוחק והילדה כבר בכיתה ב' וצריך להעביר אותה לחינוך המיוחד וכו.... לכן תוזה רבה לכם על "אזעקת הרגעה" ושוב חזרה לפרופורציות. תודה מכל הלב ממני ומהילדה!!!

05/03/2008 | 13:30 | מאת: קובי דניאלוב

לאמא הלחוצה שלום. אני אינני פסיכולוג ולא פסיכיאטר. קראתי את כל השרשור בהקשר להודעה שלך ולמיטב הבנתי הבעיה שיש לילדה שלך ניתנת לפיתרון בדרך הבאה: 1. א. לגבי חשבון אני מציע שתשבי עם הילדה ותראי פיזית מה זה אומר המספרים האלה כלומר תכתבי 1 ותראי לה תפוח אחד או קוביה אחת עד המספר 10. ב. תפרשי לה את הסימנים =, +, -, x, : ואולי אפילו סוגריים אם הם כבר הגיעו לשלב הזה. זה צריך להספיק בהקשר של חשבון. 2. א. לגבי קריאה המצב די דומה צריך לוודא שהילד מכיר את כל האותיות וגם את הסדר שלהן בא'-ב'. ב. צריך לוודא שהילד יודע שיש אותיות שנשמעות אותו הדבר כמו כ,ק ט,ת ש,ס וכו'. ג. לבסוף צריך ללמד אותו ניקוד מהסימנים הפשוטים ועד ליותר מורכבים כמו חולם מלא וחלם חסר. את כל האינפורמציה הזו את יכולה למצוא באינטרנט. כולי תקווה שיהיה לכם קל ונעים. בהצלחה. קובי.

מנהל פורום לקויות למידה