מבחנים פסיכולוגיים ודיסלקציה

דיון מתוך פורום  לקויות למידה

12/01/2005 | 08:21 | מאת: אבישי

שלום רב, 1)האם ישנה חקיקה או גיבוש נורמות התנהגות לפיהם מוענקות הקלות לבעלי דיסלקציה?(תוספת זמן במבחנים?למשל). 2)האם נכון לבחון במבחן פסיכולוגי-שרשרת מבחנים על בסיס של זמנים קצובים מול המחשב-לדיסלקטים? אשמח לקבל מענה והפניות מתאימות. תודה. אבי

לקריאה נוספת והעמקה
12/01/2005 | 10:18 | מאת: אלמוג בן-שחר נאוה

אבי בוקר טוב, 1. הקלות ללקויי למידה בכלל ודיסלקטים בפרט ניתנות לאחר אבחון מוסדר ומקצועי שנערך על ידי מאבחן מקצועי ( באבחון דידקטי ) או אצל מאבחן ופסיכולוג ( באבחון רב תחומי ). קיימים קריטריונים ברורים לנקודות החשובות כלקויות. המאובחן מתעמת במהלך האבחון עם תכנים לימודיים ורגשיים מתחומים שונים, כאשר על כל שאלה שענה יש ניקוד על פי מפה ידועה ונתונה. המאבחן עושה שימוש במספר מבחנים כאשר לכל מבחן שכזה שם משלו וניקוד נפרד. כלל הציונים בכל המבחנים ותתי המבחנים נאספים לציון אחד בתוספת הערות על תפקודו של המאובחן בכל תת פרק יחסית לבני גילו. לכל קושי המתגלה במהלך האבחון מותאמת המלצה שתפקידה לסייע בהתמודדות עם הקושי והתגברות עליו. קיימות הקלות בשלוש דרגות כאשר אישור חלק מהן דורש חיזוק של ועדת החריגים במשרד החינוך. 2. המבחן אותו אתה מתאר נשמע לי כבחינת TOVA . זהו מבחן שתפקידו לזהות בעיות קשב וריכוז. בהחלט נכון לקיים מבחן זה לכל תלמיד אשר יש חשש כי אינו ממצה את יכולותיו עקב הסחי דעת או קשיים ללמידה עקבית לאורך זמן. איני יודעת אם בשאלתך כיוונת למבחן זה. אם לא לזאת התכוונת נסה להסביר שוב ואנסה לענות בהתאם. על כל פנים הגבלת הזמנים היא חלק בלתי נפרד מן האבחונים באשר הם. הגבלה זו מספקת את היחס שבין תלמיד שאינו לקוי למידה לבין תלמיד הנתקל בקושי בתחום נתון תוך דרוג חומרת הקושי בהתחשב במרכיבי האבחון הנוספים. מקווה שעניתי על שאלתך בברכה אלמוג

26/01/2005 | 18:58 | מאת: אבישי

שלום רב לאלמוג בן שחר, 26.1.05 תודה עבור תשובתך המהירה והמקצועית. מתשובתך אני למד כי כנראה לא הצלחתי להסביר את עצמי במיקוד השאלה. אדם שאני מכיר כבן 30 בעל אישורים על דיסלקציה ברמת חריפות גבוהה(אובחן ככזה כבר בתקופת בית הספר היסודי)- הגיש מועמדות לעבודה ובמסגרת תהליך המיון, נתבקש לעבור מבחן התאמה פסיכולוגי , ביחד עם אנשים נוספים- באחד מן המכונים הפסיכולוגיים המתמחים בכך. האיש הודיע יום לפני המבדק למכון על עובדת היותו דיסלקט ולמחרת-יום המבדק-אכן הציג את האישור למכון. למרות זאת,הוא הוצב בעמדת מחשב לחצי יום של מבחנים עם סטופר,כמו יתר הנבחנים הרגילים בחדר וללא כל תוספות זמן. שאלותי : 1)האם לא נוצרו בארצינו נורמות התנהגות אשר מאפשרות להתחשב ולאפשר לדיסלקטים "תנאי תחרות דומים לאחרים שאינם - זאת ע"י מתן תוספות זמן ? 2)האם מבחן על זמן מול מחשב איננו יוצר לדיסלקט קושי נוסף מול מבחני "נייר ועיפרון" ? 3)האם, למרות שלא ניתנה לו תוספת זמן-יכול המכון עדיין לנתח את התוצאות וליצור בדיעבד פקטור אשר יביא אותו למכנה משותף עם אלו שאינם דיסלקטים ? 4)מה קורה בנושא זה במדינות אחרות ? בברכה ובתודה, אבישי

30/03/2005 | 23:00 | מאת: יוסי מילוא

שלום לחברי הפורום, אני מתרגם ספר שנושאו ההבדלים בין גברים ונשים (הבדלים נפשיים והתנהגותיים). בספר מופיעים שמות של כמה מבחנים פסיכולוגיים, ואני מבקש את עזרתכם לתרגם אותם לעברית. אני מניח שמדובר במבחנים ידועים, ומן הסתם יש להם כבר שמות: 1. Block Design Test 2. Mental Rotation Test 3. Embedded Figures Test 4. Rod AND Frame Test תודה יוסי

מנהל פורום לקויות למידה