ירקות

דיון מתוך פורום  נטורופתיה

17/02/2003 | 12:54 | מאת: חני

שלום ברצוני לברר כמה דברים שהמידע שלי לגביהם חלקי ואולי מוטעה האם ירקות מבושלים/ אפויים מאבדים את הערכים התזונתיים שלהם אותו דבר לגבי סלט שנמצא במקרר ?? אשמח לקבל תשובה חני

לקריאה נוספת והעמקה
17/02/2003 | 16:07 | מאת: לילך נהרי

חני שלום כיום ידוע כי ככול שהמזון מעובד, כלומר, חתוך, טחון, מבושל, אפוי וכו', כך ערך הויטמינים שבו קטן. בייחוד הדבר נכון למזון מתועש כגון ארוחות מוכנות קפואות, טבעול ומיניהם, שמכילים הרבה מרכיבים מזיקים. אם זאת אין צורך אך ורק לאכול מזון טרי לגמרי ללא חיתוך, קיצוץ או חימום (למרות שיש אסכולות נטורופתיות קיצוניות שמטיפות לכך). הנסיון הוכיח (והנסיון של מאות שנים הוא ההוכחה הכי טובה) שתרבויות שלמות, כמו במזרח הרחוק, חיות על אוכל חם, ללא חסר כולשהוא ובבריאות שלמה. ברפואה הסינית אוכל קר הוא אסון לגוף. עצתי לך - מיצאי את דרך האמצע - אכלי מזון גם טרי וגם מבושל. על המזון המעובד אני בהחלט לא ממליצה. יום נעים!

18/02/2003 | 11:20 | מאת: רויטל ברמן

הי חני, ישנם ויטמינים כמו ויטמין C וחומרים אחרים (למשל חומצות שומן בלתי רוויות כגון שמן דגים, שמן זית כתית, שמן פשתן לדוגמא) אשר אכן נהרסים בחימום וחימצון (מגע עם אוויר / אור). לכן ירקות ופירות טריים הם מקור חשוב לויטמין C למשל. אחרים לעומת זאת לא נהרסים ויתרה מזו - ספיגתם בגוף משתפרת מאוד לאחר בישול/קציצה/טחינה וכו'. למשל ביופלבנואידים מסוימים בגזר ובעגבניה (בטא-קרוטן, ליקופן וכו') ועוד ויטמינים ומינרלים אחרים אשר "כלואים" בתוך הסיבים הקשים של ירק או דגן מסוים והופכים רכים לאחר ריכוך אותם סיבים בבישול (נכון במיוחד לירקות קשים כגון שורשים, בטטה וכו'). ישנם ויטמינים אשר ספיגתם עדיפה בסביבה שומנית, למשל ויטמין E, A, K, D, ולכן מומלץ להוסיף מעט (מעט יספיק בהחלט) שמן זית/שמן קנולה/טחינה וכו' כאשר אוכלים ירקות מבושלים/מאודים או סלט. בקיצור, כפי שענתה לילך, אם תאכלי ירקות גם טריים וגם מבושלים, תרויחי מכל העולמות. בתאבון.

מנהלי פורום נטורופתיה