אסטמה

דיון מתוך פורום  תזונה קלינית

09/11/2002 | 12:38 | מאת: קרן

האם יש תזונה מיוחדת לחולי האסטמה? האם יש דברים שהם צריכים להימנע מהם? האם יש מזונות שיעזרו לריפוי או רגרסיה של המחלה?

לקריאה נוספת והעמקה
09/11/2002 | 16:37 | מאת: מאי (תזונאית)

מזונות מייצרי ליחה: מוצרי קמח לבן, דברי מאפה, סוכרים פשוטים, בננות, מוצרי סויה. מזונות בעלי פוטנצייאל אלרגני: חיטה, מזונות מעובדים המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל, ובמיוחד MG וצבע מאכל טרטזין. אלו מזונות בעייתיים ועשויים לעודד התקפים אסמטים. מזונות מומלצים: מזונות מועשרים בויטמין E וחומצות שומן חיוניות כגון: אבוקדו, שמן זית טחינה. מזונות המכילים ריכוזים גבוהים של נוגדי חמצון וקרטנואידים: ירקות ירוקים וכתומים (סלרי, פטרוזיליה, ברוקולי, תרד, דלעת ודלורית, בטטה) פלפלים ובמיוחד פלפל אדום המכיל ריכוז גבוה של ויטמין C. בברכת בריאות שלמה, מאי.

שלום קרן לצערנו הרב איננו מסכימות עם התשובה שנתנה לך התזונאית מאי. לא הוכח קשר ישיר בין סוגי מזונות שונים ובין רמת ההתקפים ו/או היווצרות הליחה. למען הסר ספק, מסקירה שערכנו בספרות הרפואית,מקצועית, לא מצאנו קשר בין המזונות שהוזכרו כאן, ובכלל בין דיאטה לאסטמה. לא היינו רוצות שתמנעי באופן מוחלט ושרירותי ממזונות כאלה ואחרים. יש מצבים שבהם פשוט אין קשר בין הדברים ( לפי התזונה הקלינית מכל מקום). בברכה -נועה וליטל

10/11/2002 | 21:14 | מאת: מאי (תזונאית)

איני מבינה איזה תזונאיות קליניות אתן אם אינכן מבינות שבמצבים שבהן מעורבת אלרגיה, אנחנו בתזונה קלינית עושים אלימינציה של מזונות החשודים כאלרגנים על מנת להסיר חשד שמזונות אלו גורמים לתגובה אלרגית/לרגישות. (במקרה של אסטמה - תגובה אלרגית במערכת הנשימה). אני בטוחה שאם הייתי מגיעה אליכן לייעוץ הייתן נותנות ייעוץ דומה, רק שבפורום אינכן רוצות שתזונאית אחרת תתערב לכן בייעוץ. כרגיל, הבריאות של הציבור קשורה לענייני אגו ורווח אישי. צר לי על כך. מאי.

קרן שלום, בכדי שעמדתנו תהייה ברורה לגמרי: התשובות שניתנות באתר זה מבוססות תמיד על סקירה מקיפה של הספרות. על-פי הספרות המחקרית הקלינית לא נמצא בין מזונות וליחה! הזרם הדוגל בכך (של תזונה סינית) מוכר לנו, אבל היות ואנחנו לא יודעות תזונה סינית, אנחנו יכולות לייצג רק את הגישה המערבית. באשר להקשר האלרגי, בהחלט אפשר לקחת אותה בחשבון, אבל בצורה אישית ספציפית ולא כהמלצה גורפת. אם באמת נמצא בבדיקה רצינית ומוכרת המבוצעת על-ידי גורם רפואי מוסמך שיש איזושהי אלרגיה למזון, מן הראוי יהיה להתייחס לכך ולישם ברמה הטיפולית. הגישה של הורדת כל מיני מזונות מהתפריט באופן גורף ולא ספציפי למטופל עצמו היא מסוכנת ושגויה. הרי לא יתכן שאותו טיפול יפתור את הבעיה אצל כולם. לעניין האסטמה - אפשר להמליץ על שתי גישות שאינן תרופתיות - הראשון חליטת תה מעלי אפדרה (שרביטן בעברית) ממנו מפיקים את האפדרין, אך יש להתייעץ עם מומחה לצמחי מרפא (ואני אינני כזאת) השני - שינוי מאזן והרכב השומנים בתפריט על ידי הפחתת שמן רב בלתי רווי מסוג אומגה 6 והוספת שמן מסוג אומגה 3 שהינו בעל תכונות אנטי דלקתיות. האפקט הספציפי לגבי אסטמה עדיין לא ברור דיו, אבל ההשפעה המיטיבה של שינויים אלו הוכחה כמשמעותית לבריאות באלפי עבודות מחקר בתחומים אחרים והקהיליה המדעית נוטה להאמין שגם בתחום זה הדבר יתברר כמועיל. ולסיום, מאי - אינני יודעת מהי הכשרתך, ונשמח אם תירצי להזדהות בשם מלא, כמו גם במקום עיסוק בכדי לנהל דיון מקצועי מכובד. אנו כותבות תמיד בהתאם לגישתנו המקצועית ולא לפי מטרות נסתרות כאלו ואחרות. אם גישתנו אינה מקובלת עליך, צר לנו על כך.

11/11/2002 | 20:26 | מאת: מאי (תזונאית)

אני שמחה שד"ר גילה רוזן הציגה גישה נאורה ופתוחה יותר בקשר לטיפול באסטמה ואלרגיות. ברצוני רק להוסיף סימוכין לעמדתי כי נמצא קשר בין מזונות שונים לתגובות אלרגיות (מדעית!!): ציטוט מאת ד"ר יעל לוי - ממכון קיפר לאימונולוגיה ואלרגיה ביה"ח לילדים ע"ש שניידר, פתח תקווה, מתוך מאמר שהתפרסם בעיתון של קבוצת "אאורורה" - חידושים ועדכונים בתחום מחלות אלרגיות ואסטמה - עמוד 41 - (דיאטניות קליניות אמורות לקבל את העיתון המופץ גם בין רופאים ורוקחים): "ילדים הסובלים מאסתמה יכולים להיות גם אלרגים למזון ואכילת המזון האלרגני תגרום להתקף חריף של אסתמה (ACUTE BRONCHOSPASM) במחקר אחד נמצא ש 15% מתוך 88 ילדים עם דרמטיטיס אטופית ואסתמה פיתחו התקף חריף של ברונכוספזם כתגובה לאכילת המזון האלרגני". ובנוסף, באותו מאמר קיים פירוט של מזונות אלרגנים: חלב פרה, חלבון ביצה, בוטנים, סויה, דגים, ואגוזים (המרכיבים האלרגנים - חלבונים שונים) כמובן שאין להימנע באופן גורף מאכילת המזונות החשודים כאלרגנים, אלא לבדוק את התגובתיות למזונות ולהסיר את המזון החשוד רק אם אכן הוכח רפואית וחד משמעית שהוא מהווה גורם משמעותי בהתפרצות אסטמה אלרגית. עם זאת אין לשלול את השפעת המזון בהקשר זה, ללא קשר לרפואה הסינית או לרפואה הטבעית. מדובר בהחלט בקשר מדעי שיש לכלול אותו בשיקולים הטיפוליים. ובנוסף, מאי זהו שמי המלא, ואני דיאטנית קלינית, 000000222222222222 . ראשית, אני שמחה לראות שד"ר גילה רוזן הציגה גישה נאורה ופתוחה יותר בנושא טיפול תזונתי ואסטמה. עם זאת ברצוני להציג סימוכין מדעי להנחה כי קיים קשר בין מזונות שונים והתקפי אסטמה, מתוך הבטאון המדעי "חידושים ועדכונים בנושא אסטמה ואלרגיה" של קבוצת "אאורורה", בטאון המופץ בקרב רופאים, רוקחים ודיאטנים קלינים: ציטוט מתוך מאמרה של ד"ר יעל לוי ממכון קיפר לאימונולוגיה ואלרגיה ביה"ח לילדים ע"ש שניידר, פתח תקווה, עמוד 41: "ילדים הסובלים מאסתמה יכולים להיות גם אלרגיים למזון ואכילת המזון האלרגני תגרום להתקף חריף של אסתמה (ACUTE BRONCHOSPASM) במחקר אחד נמצא ש- 15% מתוך 88 ילדים פיתחו התקף חריף של ברונכוספזם כתגובה לאכילת המזון האלרגני." בעמוד הקודם היא מפרטת רשימה של מזונות שעשויים לגרום לאלרגיה/אסטמה אלרגית: חלב פרה, חלבון ביצה, בוטנים, סויה, דגים, אגוזים. כמובן, גילה, שאין להימנע באופן גורף ממזונות אלו אך אין לשלול את הקשר התזונתי ולדאוג לבדיקות מקיפות שיוכיחו או ישללו קשר זה.

מנהלי פורום תזונה קלינית