ניתוח גב: כשהכאב לא חולף

(6)
לדרג

כאבי גב, כך יודע כל מי שסבל מהם, עלולים להיות בלתי נסבלים. מומלץ לטפל בהם באופן שמרני בדרך כלל (למשל: כירופרקטיקה או דיקור). במקרים קשים, מומלץ לשקול ניתוח

רופא אורטופד ,מומחה לכירורגיה אורתופדית
077-9977125 (מספר מקשר)

כאבי גב - מדובר באחת התלונות השכיחות והכאובות ביותר מפי מטופלים. יש להבחין בין כאב אקוטי החולף לאחר תקופה לבין כאב גב כרוני שלא חולף, והמטופל צריך ללמוד לחיות לצדו. מהן הסיבות השכיחות לכאבי גב כרוניים? איך אפשר ללמוד לחיות עם הכאב? מהם הטיפולים בכאבי גב כרוניים? ומתי ניתוח עמוד שדרה הופך לפתרון היחיד היעיל, שאין ברירה - אלא לבצעו? כל התשובות מפי ד"ר יוסף לייטנר, אורתופד ומנתח עמוד שדרה, מנהל היחידה לניתוחי עמוד שדרה בבי"ח מאיר.

מהם הגורמים המרכזיים לכאבי גב כרוניים?

"ישנם סוגים שונים של כאבי גב, הנבדלים ביניהם, בגורמים לכאב, בביטויי הכאב, באזור הכאב ובמאפייני הכאב (דרגה, חומרה ומשך הכאב). כאבי גב כרוניים בין אם מדובר בכאבי צוואר, כאבי גב עליון או כאבי גב תחתון מופיעים על רקע גורמים משתנים ופעמים רבות הגורמים לכאב הם אלה המסייעים לסיווגו".

"נהוג להבחין בין כמה 'קבוצות' של כאבי גב.

הקבוצה האחת כוללת כאבי גב על רקע פגיעה או שחיקה של הסחוס. לקבוצה זו משתייכים שני מצבים מרכזיים: שינויים ניווניים בעמוד השדרה ו/או במפרקים ופריצות ובלטי דיסק (קרע של הסחוס). הסחוס מצוי בין החוליות והמפרקים בגב. עם השנים הוא נשחק. השחיקה ההולכת ומצטברת עם הגיל גוררת פגיעה ביכולת התנועה של הגוף ועלולה לגרום לכאב. במצבים מסוימים, הסחוס נפגע ונשחק עד כדי קרע, מה שמכונה בלט דיסק או פריצת דיסק. במקרה כזה, ישנו לחץ של הסחוס הקרוע על העצבים בתעלת עמוד השדרה הסמוכה, מה שעלול לגרום לכאב רב , לעיתם הקרנה לרגליים - ואפילו הגבלה בתפקוד ובתנועה.

הקבוצה השנייה כוללת הצרויות של תעלת עמוד השדרה: בעמוד השדרה יש תעלה בה עוברים העצבים של עמוד השדרה. במקרים מסוימים, בשל גורמים מגוונים, תעלת עמוד השדרה הולכת ונסתמת, הולכת ומוצרת. הצרות זו גורמת לכאב ובעיקר לקושי בהליכה ועמידה, מלווה בכובד ברגליים ולקושי תפקודי.

הקבוצה השלישית כוללת כאבי גב לא ספציפיים, כאלה הנובעים מהשפעות סביבתיות וקשורות לאורח חיים אשר פוגע בשרירי הגב. כך, למשל, כאבי גב רבים נובעים ממתח, מצוקה נפשית-רגשית או דיכאון. אצל רבים מהמטופלים, נובעים כאבי הגב מהתנהלות לא נכונה: יציבה גרועה, חוסר בפעילות גופנית, הזזת והנעת הגוף בצורה לא בריאה, הגוררת פגיעה מצטברת בגב, ישיבה ממושכת ולא ארגונומית (איננה מותאמת לצורכי הגוף) מול מחשב, מאמץ יתר, התנהלות לא נכונה של הגוף, העמסת עומסים כבדים מדי ועוד.

הקבוצה הרביעית כוללת כאבי גב על רקע תחלואה שלא קשורה לבעיות מבניות. הכוונה לתחלואה בגב - גידולים בעמוד השדרה עצמו; או תחלואה חיצונית המשפיעה על הגב. הכוונה היא לגידולים ומחלות באיברים אחרים, הגורמים בין היתר גם לכאבי גב. כך, למשל, סרטן השד, סרטן הרחם, סרטן הערמונית ועוד עלולים לגרום לכאבי גב, בוודאי אם הם שלחו גרורות לאזור.

מחלה נוספת העלולה לגרום לכאבי גב היא האוסטאופורוזיס. על רקע שינויים במרקם העצם, עולה הסיכוי לשברים בחוליות, ופעמים רבות שברים אלה מתרחשים שלא בעקבות טראומה או חבלה. עוד מחלה שתתבטא בכאבי גב היא אבנים בכליות".

מהו הטיפול בכאבי גב כרוניים?

"הטיפול תלוי כמובן בבעיה ובגורמים לה. ברגע שיש אבחון מדויק, נבחנת היכולת להעלים את הגורמים לבעיה - ואם זה לא ניתן, מאותרת דרך להרגיע את התסמינים ולהקל על האדם.

בשלב הראשוני, כאשר אדם המתלונן על כאבי גב מגיע לקבלת טיפול רפואי, מוקדש זמן רב לאיתור הבעיה, הגורמים לה ומאפייניה. חשוב מאוד להבין היטב ולעומק, מהי בדיוק הבעיה ומה בדיוק גורם לה. הדרכים לאבחון מדויק רבות ומגוונות. כל אדם שיעבור בדיקות דימות - יימצאו אצלו ממצאים בגב, גם אצל מי שאיננו מתלונן על כאבי גב. כולנו עוברים עם הגיל שינויים ניווניים מבניים. שינויים אלה לא בהכרח הם שגורמים לתלונות המטופל.

על כן, הבירור חייב להיות מעמיק ופרטני. בירור זה יכלול תשאול ממושך, בדיקה גופנית נרחבת, עיון בהיסטוריה רפואית מדוקדקת וכן בדיקות מקיפות, ובכללן בדיקות דימות. לאחר איסוף וניתוח מכלול הנתונים, ייקבע אבחון שאליו יותאם הטיפול".

"השלב השני, אם כן, של טיפול בכאבי גב כרוניים, כולל התאמת הטיפול. יש הבחנה בין טיפול שמרני לבין טיפול פולשני.

טיפול שמרני לרוב יתחיל כטיפול מתון, שכל כולו מכוון להקלה בתסמינים, וירידה בעוצמה, במשך ובאופי הכאב - והעלאת יכולת התפקוד, במטרה לשפר את איכות חייו של המטופל. טיפול שמרני מתון יכלול פיזיותרפיה ושינוי אורח החיים, לרבות פעילות גופנית מתונה ומותאמת, שינוי בהתנהלות הפיזית (יציבה, ישיבה - התאמה ארגונומית של כיסא, שולחן ומחשב, שינה וכדומה), דיקור סיני, כירופרקטיקה ועוד".

ומה עושים אם הטיפול המתון איננו מסייע?

"במידה וטיפול מתון לא מסייע, יש עליית מדרגה בטיפול השמרני. מדובר בטיפול במרפאות כאב, שם עדיין יש התמקדות בסימפטומים - ואין התערבות פולשנית שמשנה את המבנה של עמוד השדרה, אבל יש יותר מעורבות, מאשר בטיפול המתון. טיפול במרפאות כאב יכלול טיפול תרופתי, הזרקות לאזור הפגוע (סטרואידים למשל), טיפול בלייזר, טיפול בגלי רדיו, הידרותרפיה ועוד. את הטיפולים האלה מנסים למצות לאורך זמן, בטרם עוברים לטיפול פולשני".

"השלב השלישי של הטיפול בכאבי גב כרוניים הוא טיפול פולשני. הוא רצוי ומומלץ רק במקרים בהם אין כל ברירה וכל הטיפולים השמרניים מוצו עד תום - וקצרה ידם מלהושיע. ניתוחי עמוד שדרה הם לרוב מורכבים ולרוב נחוצים רק למעטים. המטופלים זקוקים לסבלנות והתמדה. מטרת כל הטיפולים היא לאפשר לחולה לחיות חיים תקינים ומלאים.

אז מתי בכל זאת פונים לאופציה ניתוחית?

"ניתוחי עמוד שדרה מומלצים במספר מצבים:

האחד, כאשר אין ברירה ונגרמת לאדם נכות תפקודית. למשל, במצב של הצרות עמוד שדרה, ישנם מטופלים שלא יכולים ללכת יותר ממרחק מסוים. אחרי מרחק זה, הם פשוט חייבים לשבת, אחרת הכאב הוא בלתי נסבל. אנשים שכאלה חייבים לעבור ניתוח אשר יקל על מצבם.

השני, כאשר מוצו כל הטיפולים השמרניים ואין דיווח על שיפור במצב. אדם שסובל כאב קשה וחריף מספר חודשים - ושום דבר לא עוזר לו - לא צריך לחכות יותר. מצד אחד, אגיד למטופל כזה להיות אופטימי וסבלני ולתת צ'אנס לכל הטיפולים השמרניים, אך מצד שני, לזמן יש השפעה מזיקה על מצבו. ראשית, הוא חווה סבל נורא וקשה שמשפיע לא רק במישור הפיזי אלא גם במישור הנפשי-רגשי. חוסר סבלנות, דיכאון, נדודי שינה, חילופי מצבי רוח ופגיעה חברתית-תעסוקתית הם רק חלק ממה שעובר על אנשים עם כאב כרוני שלא מוצאים מזור.

מעבר לכך, לאחר חצי שנה של נזק עצבי אשר איננו מטופל, יכול להיווצר נזק לעצב. אם המטופל רואה ששום דבר לא עוזר, כדאי שלא ימשיך לדחות את הטיפול ויגיע אליו רק כשהוא 'על ארבע'. כי אז, גם מבחינה פיסית, הוא כבר עם נזק חמור יותר וגם מבחינה נפשית הוא סחוט ופגוע, לאחר שעבר סבל מיותר. על כן, גם את ההמתנה והזהירות כלפי ניתוחים יש לשים בפרופורציה".

"השלישי, כאשר נחזית הידרדרות במצב: מטופל שמרגיש שעם הזמן הכאב מחמיר, התפקוד נפגע והוא מאבד תפקודים נוירולוגיים, זה הזמן לשקול ניתוח עמוד שדרה. ישנן נורות אזהרה ברורות המצביעות על צורך בניתוח: נכות וחוסר תפקוד, אי שליטה בסוגרים, כאבים איומים ובלתי נסבלים וכדומה".

הרביעי כאשר סיבת הכאב מסכנת חיים, כמו למשל גידולים, או מסכנת תפקוד כמו למשל בעקמות קשות.

מטרת כל הטיפולים, הן הטיפולים השמרניים והן הפתרונות הניתוחיים - במקרים שהטיפולים השמרניים נכשלו, היא לאפשר לחולה לחזור לתפקוד ואיכות חיים ראויה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום