נגישות
נגישות

הפרשת יתר של סרוטונין: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

סיבות אפשריות ומצבים דומים להפרשת יתר של סרוטונין

רפואה דחופה - תמונת המחשה
רפואה דחופה הקיץ כבר בפתח ועונת הרחצה בעיצומה - זה הזמן לרענן את ההנחיות בכל הנוגע לטביעה וגם לעשות...
קרצינואיד - תמונת המחשה
קרצינואיד מחלות מעי קשות ופציעות מורכבות עשויות לחייב כריתה של המעי הדק. מהן השיטות הניתוחיות החד...
גידולים נוירואנדוקריניים - תמונת המחשה
גידולים נוירואנדוקריניים הסיכוי לחלות בגידול אנדוקריני קלוש ביותר - וקשה מאוד לאבחנו בהיעדר תסמינים מובהקים. לאח...
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל להפרשת יתר של סרוטונין?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

הפרשת יתר של סרוטונין: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי האם אפשר ליטול ציפרלקס 15 מג ואטנט יחד .אני בת 50 + ולוקחת אטנט לצורך ריכוז בהרצאות ובחינות...תודה

Cipralex, אשר החומר הפעיל בו הוא Escitalopram, הינו תכשיר ממשפחת ה (selective SSRI serotonine reuptake inhibitor) המותווה לטיפול במצבי דכאון וחרדה. Attent, אשר החומרים הפעילים בו הם AMPHETAMINE ו DEXTROAMPHETAMINE, הינו תכשיר המותווה לטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולטיפול בנרקולפסיה. השילוב בין 2 התכשירים עלול להעלות רמות סרוטונין, ואף לגרום לתסמונת הנקראת "תסמונת סרוטונין"- המתאפיינת בסימני אי שקט וחרדה, רעד, נוקשות שרירים, דופק מהיר, לחץ דם גבוה, עליה בחום גוף ועוד. מומלץ להיוועץ ברופא המטפל המכיר את ההיסטוריה הרפואית לפני תחילת טיפול מקביל בתכשירים אלו.

שלום וברכה, יש לי מס' שאלות אני בן 29, וחוץ מהאבחנה הסכיזואפקטיבית יש ברקע גם "מבנה אישיות גבולי" ובעבר אבחנה של הפרעה דו-קוטבית והפרעת אישיות (גבולית ותלותית) 1) רציתי לדעת האם "דיכאון עמיד" יכול להתקיים גם כשאין תמונה מלאה של "דיכאון קליני", ז"א רק סימפטומים בודדים של דיכאון עמיד? 2) האם יכול להיות התקף מאני-פסיכוטי או התקף פסיכוטי פרנואידי כתוצאה מנטילת ssri במינון גבוה? ז"א התקף מ"עודף סרוטונין"? הרי ידוע שהתקפים כאלה נובעים מעודף דופמין ולא מעודף סרוטונין, איך זה מסתדר? 3) האם שילוב של 5 מ"ג אביליפיי, 100 מ"ג לוסטרל ו-250 מ"ג למיקטל יכול לגרום לערך נמוך של טסטוסטרון ו"היפוגנדיזם" (הערך של הטסטוסטרון טוטאל עם התרופות הללו היה אצלי 5.40 nmol/L) ובכך לגרום להשמנה ולנפיחות ולהאט את קצב הירידה במשקל ולעשות דחף לפחמימות ומתוקים? האם יש טיפול לזה? יש לציין שאני שוקל 104 קילו והגובה הוא 1.78 למרות שזה לא נראה כ"כ, ז"א שהשומן מתפזר באופן די פרופורציונלי אצלי, אבל ההשמנה היא בעיקר בבטן.. אני עושה ספורט ריצה של 40 דקות 3-4 פעמים בשבוע ומקפיד להימנע מפחמימות ומתוקים, אבל כשאני נוטל את התרופות הנ"ל שציינתי זה יותר קשה.. בלעדי הלוסטרל והאביליפיי זה יותר קל וכמעט אין תיאבון או דחף לכך.. מאידך יש לציין שבלעדיהם יש תחושה של חוסר הנאה מדברים, אי שקט והתעסקויות כפייתיות במחלות נפש, אבחנה, רוחניות מיסטיקה ודת.. כמו כן אבחנו לי ברקע חשיבה "overvalued idea" (בעיקר מחשבות דתיות..), מה הטיפול לזה? איך מבחינים בין חשיבה אובססיבית והתעסקויות טורדניות לבין overvalued idea? אני לא יודע אם אצלי זה OCD פעם אבחנו שיש לי"מרכיבים טורדניים כפייתיים".. 4) מה יותר יעיל בייצוב מצב רוח? למיקטל ואריפליי או ליתיום ולמיקטל? למי יש יותר תופעות לוואי של השמנה והורמונים שציינתי (תסמונת מטבולית וחוסר בטסטוסטסטרון), לליתיום או לאביליפיי? איזה מינון של אריפליי לדעתך מתאים לי? (יש לי אישור מהקופה עד 10 מ"ג) עוד שאלה (מוזרה קצת) - האם נטילה של התרופות הנ"ל (אריפליי לוסטרל ולמיקטל) יכולים לעשות בעיות בכניסה להיריון או לגרום למום בילד שיוולד חלילה וחס? כרגע הורדתי על דעת עצמי כבר בערך כחודש את הלוסטרל והאריפליי בכדי לבדוק את רמת ההורמונים בדם כי היה לי חוסר בטסטוסטרון.. ביום ראשון יש לי בדיקת דם חוזרת בנוסף אני חושש שיש לי אנמיה כי אני חיוור לפעמים ויש לי נשירת שיער מתמדת ועייפות במשך היום בבדיקה האחרונה (עם התרופות) ההמוגלובין (HGB) שלי היה 13.0 g/dl בנוסף הערך של MCHC היה 30.7 TSH היה 1.90 mIU/L CORTISOL-BLOOD היה 655 nmol/L וכן כמו שציינתי TESTOSTERONE- TOTAL היה 5.40 nmol/L סליחה על ה"חפירה" ותודה מראש על המענה (אשמח להתייחסות לכל השאלות..) שבת שלום

שלום רב קשה לי מאוד להתייחס לכל השאלות , אתה חייב להגיע לאבחון על ידי פסכאטר צריך לאבחן אותך ואז אפשר יהיה לענות על השאלות שלך לשביעות רצונך תודה מראש

היי חברים סובל מאוד מסיאטיקה . מטופל שנים בציפרלקס.רשמו לי 4 ליריקה פלוס 4 זאלדיאר כל יום. לקחת בוקר וערב .. הבנתי שזה רע משום מה לקחת ציפרלקס עם זאלדיאר יחד. האם כך? אם כן אשמח לדעת למה. ובנוסף לקבל עצה איזה כדור יחליף את הציפרלקס ויעבוד או בשילוב ליריקה ים זאלדיאר. המון תודה. סיאטיקה.

התרופה cipralex (המכילה את החומר הפעיל Escitalopram) שייכת למשפחת ה-SSRIs החוסמת קליטה חזרה של סרוטונין במוח. נטילה במקביל לתכשיר Zaldiar (המכיל patacetamol ו-tramadol) עלולה לגרום לעלייה ברמות סרוטונין כיוון שגם ל-tramadol השפעה על רמות סרוטונין. סרוטונין הינו נוירוטרנסמיטור (מוליך עצבי) אשר עלייה ברמתו עלולה לגרום ל"תסמונת סרוטונין" אשר מתבטאת בסימני אי שקט, חרדה, רעד, נוקשות שרירים, דופק מהיר, לחץ דם גבוה, עלייה בחום גוף ועוד. בנוסף שילוב שני התכשירים עלול להגביר סיכון לפרכוס. כמו כן, שילוב תכשירים שמשפיעים על מערכת העצבים המרכזית (ליריקה, ציפרלקס וזאלידאר), עלול לגרום לדיכוי מערכת העצבים המרכזית ופגיעה בערנות. ככלל, אין איסור לשלב את התכשיר, השילוב ניתן כאשר הרופא מחליט כי התועלת הצפויה מהטיפול עולה על הסיכון הפוטנציאלי מהשילוב בהתחשב במצב הרפואי וגורמי סיכון של המטופל. יש להיות מודע לתופעות הלוואי האפשריות וליידע את הרופא במידה ומתרחשות. נדגיש כי בפורום ניתן מידע כללי ואין כל המלצה לסתור את הנחיות הרופא המטפל, יש לוודא כי הרופא מודע לנטילה המשולבת של התכשירים ולפעול עפ"י המלצותיו.

היי. תודה רבה על תשובה כה רצינית ומהירה. אשמח לדעת אולי יש אפשרות פשוט להחליף את הזאלדיאר או הציפרלקס בכדור אחר ? שכן אוכל לקחת את שניהם.. תודה רבה.

אני לוקח בקביעות פבוקסיל300 מ"ג, לאחרונה הוספנו לזה חצי כדור מרוניל מ0.75, מאז אני מרגיש לפעמים תחושות מוזרות של טשטוש בראיה יחד עם כאב ראש חזק למשך כחצי דקה בלבד ותיכף זה חולף [אך פעם אחת זה לקח יותר מ2 דקות והייתי צריך לשבת ולנשום]. הרופא אומר שכנראה זה אכן בעקבות המרוניל, אך לא יודע להסביר מדוע [כי עבר כבר חודש ראשון, ומתחילה לא היו תופעות אלו, וגם לא בעבר לפני שנים כשלקחתי מרוניל]. אשמח לאיזשהו הסבר [כרגע הפסקתי עם המרוניל]. אולי זה תסמונת סרוטונין? שאלה נוספת, הרופא המליץ לי לקחת מדי פעם להרגעה במקום קלונקס חצי כדור זיפרקסה דהיינו 2.5 מ"ג, זה נשמע לי רעיון חדשני, מה חוו"ד? תודה רבה!

שלום רב, אכן, תופעות לוואי עם מרבית נוגדי דיכאון מופיעות בתחילת הטיפול ופחות סבירות לאחר חודש של טיפול. בנוגע לשאלתך השניה, קשה לי להתייחס לבחירת התרופה הספציפית מבלי להכיר את מצבך והבעיות איתן אתה מתמודד. הכי נכון במקרה כזה לפנות עם השאלה לרופא שנתן את ההמלצה ולברר את השיקולים שלו לגביה.