טטרלוגיה ע"ש פאלוט: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

מום לב מולד

רוב רובם של התינוקות עם מום לב מולד יאובחנו עוד לפני שחרורם מבית החולים, חלקם כבר בזמן המעקב המיילדותי (בדיקות על-קוליות, אקו-לב עוברי) וחלקם ימים אחדים אחרי הלידה. למרות זאת, כתוצאה מהשינויים הפיזיולוגים במחזור הדם בשבועות הראשונים לחיים, ייתכן שיאובחנו לראשונה בטיפת חלב. הגדרה מומי הלב מתחלקים לארבע קבוצות: 1 . מומים עם דלף משמאל לימין ("תינוקות ורודים") - VSD-ASD-PDA 2. מומים עם דלף מימין לשמאל ("תינוקות כחולים") - טטרלוגיה על שם פלוט וחילוף העורקים הגדולים 3. מומים חסימתיים - היצרות של מסתם אאורטלי/ ריאתי/ קוארקטציה של האורטה 4. מחלות נרכשות והפרעות קצב (מיוקרדיטיס, טאכיקרדיה על-חדרית) אטיולוגיה במרבית המקרים ללא רקע ידוע. באחוז קטן - כחלק מתסמונת גנטית (תסמונת דאון), מחלות של האם בזמן ההיריון, כמו סוכרת נעורים, מחלות פרקים או נטילת מספר מוגבל של תרופות טרטוגניות בעיקר בשליש הראשון של ההיריון (ליתיום, נוגדי פרכוסים...
ללמוד עוד על טטרלוגיה ע"ש פאלוט
דם טבורי: סקירה רפואית-תמונה

תאי גזע המופקים מדם טבורי שנאסף לאחר הלידה משמשים לריפוי ולטיפול במחלות שונות. מחקרים חדשים מלמדים על שיפור במצבים של שיתוק מוחין, סוכרת ועוד

מאת: מערכת zap doctors
תאריך פרסום: 12/04/2010
מום לב מולד-תמונה

רוב רובם של התינוקות עם מום לב מולד יאובחנו עוד לפני שחרורם מבית החולים, חלקם כבר בזמן המעקב המיילדותי (בדיקות על-קוליות, אקו-לב עוברי) וחלקם ימים אחדים אחרי הלידה.

מאת: אלי זלצשטיין
תאריך פרסום: 20/10/2013

טטרלוגיה ע"ש פאלוט: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

בן 41. ברקע tof בגיל 5. לפני כשנה בוצע תיקון דלף שנשאר בין עורק הריאה לאבי העורקים. ווטרסטון. עי מטריה לאחר כחצי שנה בוצע הרחבת עורק עי סטנד. עקב היצרות. בבדיקה של נשיפה 67 אחוז . מרגיש חוסר יציבות . סחרחורות קלות וקושי נשמתי קל. 480 מטר .מבחן הליכה שם לב כי האצבעות בידיים מתחילות להתעקם פנימה. האם יש משאף שיכול לעזור. ? טיפול אחר.? לדעתי לא היה צריך לסגור את הדלף בגילכזה מאוחר

שלום רב, לגבי משאף, במידה שיש הפרעה חסימתית בתפקודי ריאה יש הגיון בטיפול במשאף. לגבי הטיפול בלחץ הריאתי עקב הבעיה המסתמית לעיתים יש מקום לטיפול בהתחשב בנתונים המתקבלים בצינתור ימני. מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל במומי לב במבוגרים ובמרפאת לחץ ריאתי.

שלום, אודה מאד על תשובתכם לשאלתי. לאור העובדה שהודעות שנשלחו אחרי נענו שלחתי פעם נוספת את שאלתי. תודה ובברכה רינה שלום בגיל שנה בתי(היום 30)עברהנתוח, לאור tof . מאז הכל רגיל. לאחר3 הזרעות עכשיו בתהליך הפריה חוץגופית. האם,לאור העבר הרפואי, אפשר(מבחינה רפואית) להרות תאומים (החזרת 2 עוברים) או רק אחד.מה הם הסיכונים? לאור העובדה שבקרוב מאד (בעוד כ-10 ימים)ההפריה,אודה על תשובה מהירה.בכבוד רב רינה

מבחינת העומס על הלב היריון תאומים גורם לעומס מעט יותר מזה שגורם היריון יחיד. לאישה בריאה אין בעיה עם זה לאישה לאחר תיקון TOF ,תלוי בתיקון .לכן,היא צריכה לעבור הערכה לבבית ובאים התיקון טוב אין מניעה להיריון תאומים.

האם בעקבות תיקון מום tof בילדות יכולים לא לאשר לי לשאת נשק. וכן צריבה כתוצאה מsvt ..לא נוטל כדורים .מצב תקין ונמצא במעקב שנתי אצל הקרדיולוג תודה.

שלום רב צחי, תיקון TOF - TETRALOGY OF FALLOT , וצריבת SVT לא אמורים כשלעצמם לשלול את האפשרות לקבל רישיון לנשק . אך כמובן שצריך לפנות לרופא המשפחה ובמידת הצורך להיוועץ עם הקרדיולוג המטפל לצורך הגשת הבקשה. רק אציין שלכל סוגייה של רישיון נשק יש לשקול בכובד ראשון את הטיעונים בעד ונגד הצורך ולהחליט לאחר מחשבה שקולה . בהצלחה

לאחר סקירה ראשונה התגלתה קשת כפולה כאשר קשת ימין הדומיננטית. היום אני בשבוע 16. נשלחנו לבדיקת ציפ גנטי ובדיקת קרדיולוג רציתי לדעת מה הסיכונים? האם הציפ הגנטי יכול להביא תמונה מלאה לתסמונות המשתייכות לממצא זה? עד מתי יש צורך להמשיך לעקוב אחר מומים נוספים? לאחר הניתוח לתיקון ... האם יהיו השלכות על חיי התינוק בצעירותו/בגרותו? האם ישנם הורים המעדיפים להגיע למצב של הפלה?

שלום רב, קשת כפולה הוא ממצא לא שכיח מאד אבל בכל זאת רואים את זה במחוזותינו לא מעט. לפעמים הוא מגיע עם תסמונות גנטיות שונות, מבחינה לבבית,נפוץ יותר שהימנית (זו שאינה "רגילה" היא דווקא הדומיננטית. מבחינת מומי לב נוספים, בד,כ זהו ממצא בודד אולם אם קיימים מומי לב נוספים הנפוץ שבהם היא טטרולגיה על שם פאלו(TOF ) ולכן חשוב קודם כל לוודא שאין מום לבבי נוסף. לגבי גנטיקה בגלל הסתמנות גנטית המשייכת ממצא זה עם מומים גנטים נוספים יש חשיבות רבה בביצוע בדיקות גנטיות מקיפות. לגבי המצב לאחר הלידה, הממצב בו יש 2 קשתות הוא מצב שמצריך בחלק לא קטן מהמקרים התערבות כירורגית בשל סימפטומים נשימתיים או ושטיים אולם כיום במרכזים הטובים בארצנו מבוצעים תיקונים באחוזי הצלחה מאד גבוהים. המעקב ההדוק בד"כ הוא עד גיל שנה, ואם עד אז לא מתפתחים תסמינים, כנראה שלא יופיעו. יש הורים שפונים להפלה ויש כאלה שמתמודדים עם המצב ומספרים שהילד הנפלא אותו הם מגדלים היה שווה כל לילה של חוסרר שינה בהתחלת הדרך מאד חשוב לעשות בירור מלא כי המצב של פגיעה משולבת (במספר מערכות) שונה מפגיעה מבודדת. בהצלחה ד"ר הדס

תודה רבה על תגובתך! בסקירת המערכות המוקדמת לא נמצא כל מום נוסף האם בסקירה המאוחרת יכול פתאום להופיע מום התפתחותי נוסף? באם בסקירה המאוחרת נמצא כי מלבד הממצא של קשת כפולה הכל תקין...האם לאחר מכן יכול להופיע מום התפתחותי נוסף? וכנ"ל לאחר הלידה? האם יש עוד בדיקות מומלצות מלבד מי שפיר- ציפ גנטי, בדיקת אקו לב עובר וסקירת מערכות מאוחרת?

לגבי ההבדלים בין סקירת מערכות מוקדמת ומאוחרת , התשובה היא דיכולים להופיע ממצאים חדשים שקודם היה קשה או שלא היה ניתן לזהותם, ויש גם מומים שלא ניתן לראות כלל בסקירות(חרשות.עוורון וכדומה). הבדיקות שפרטת הן הבדיקות הנחוצות ,אולם חשוב מאד להיוועץ עם גנטיקאי בהצלחה ד,רהדס