דם טבורי: סקירה רפואית

(0)
לדרג

תאי גזע המופקים מדם טבורי שנאסף לאחר הלידה משמשים לריפוי ולטיפול במחלות שונות. מחקרים חדשים מלמדים על שיפור במצבים של שיתוק מוחין, סוכרת ועוד

מאת: מערכת zap doctors

בעשרות השנים האחרונות התברר, כי תאי גזע המופקים מדם טבורי הם אמצעי טוב לריפוי מחלות שונות, בהן לוקמיה, לימפומה ואנמיה קשה. עולם המדע אינו עוצר לרגע, וממשיך כל העת לבדוק באילו דרכים ניתן להשתמש בתאי גזע מדם טבורי על מנת לעזור בריפוי מחלות שעד כה לא ניתן היה לרפא.

דם טבורי לטיפול בשיתוק מוחין

לאחרונה נשמעות יותר ויותר עדויות לטיפול בתינוקות וילדים בדם טבורי שנאסף בלידתם. להלן כמה סיפורים מעודדים שמקורם בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת דיוק אשר בצפון קרוליינה, ארצות הברית.

הסיפור הראשון הוא סיפורו של מקס, ילד בן 6, אשר עבר שבץ בזמן הלידה ומאז הוא סובל משיתוק מוחין. מקס הוא אחד מתוך כ-150 ילדים המקבלים טיפול בתאי גזע מהדם הטבורי שלהם. התקווה היא שתאים אלו ישפרו את תפקוד המוח שלו. לפי הרופאים, לתאי גזע מדם טבורי יש פוטנציאל להפחית ממתח השרירים של מקס, לשפר את יכולת התנועה שלו ולעזור לו בדיבור.

ליליאן, תינוקת בת 15 חודשים, עברה גם היא השתלה של תאי גזע מהדם הטבורי שלה. היא נולדה עם שיתוק מוחין, נזק שנגרם לה עקב תאונת דרכים שאירעה בזמן החודש השישי להריון. האם קאלה ובתה לעתיד ליליאן שרדו את התאונה אך נזק, כאמור, נגרם. ההשתלה התרחשה 15 חודשים לאחר לידתה של ליליאן. הרופאים אמנם אמרו לקאלה ולבעלה ברנדון לא לצפות לתוצאות בחודשים הבאים, אולם כבר לאחר ארבעה ימים השתמשה ליליאן לראשונה בידה הימנית, ולאחר שבועיים נעמדה לראשונה על ברכיה. לאחר כמה חודשים היא כבר כמעט וזוחלת, פעולה שכאמור לא יכלה לעשות קודם להשתלה.

תאי גזע משפרים ראייה ונלחמים במחלות

אחד התחומים שבהם חוקרים את השפעתם של תאי הגזע הוא תחום הראייה. לאחרונה התפרסם סיפורו של אליו בורגוס, ילד עיוור בן שנתיים, אשר תאי גזע מדם טבורי אפשרו לו לראות. אליו עיוור כתוצאה מחוסר התפתחות של עצב הראייה. אמו איתרה בית חולים בסין המטפל בעזרת תאי גזע מדם טבורי בבעיות מסוג זה, והיא הטיסה אותו לשם לצורך השתלה. פחות משלושה חודשים לאחר ההשתלה התברר, כי הראייה של אליו אט אט מתפתחת, והרופאים צופים כי בחודשים הבאים ימשיך לחול בה שיפור.

במקביל, התפרסמה פעילותם של חוקרים, העושים שימוש בדם טבורי על מנת להילחם בסוכרת מסוג 1. ילד הסובל ממחלת הסוכרת במשך שלוש שנים קיבל עירוי של תאי גזע מדם טבורי, ולאחר שהתאים נשתלו, פחת הצורך שלו באינסולין בלא פחות משני שליש. החוקרים מאמינים, כי תאי הגזע מאטים את ההתקפה החיסונית המתרחשת במחלת הסוכרת, כך שהלבלב הורס פחות תאים מייצרי אינסולין.

כתב העת Cell Transplantation (תא להשתלה) פרסם לאחרונה תוצאות מעודדות של שני מחקרים חדשים, שלפיהם השימוש בתאי גזע מדם טבורי עזר בריפוי מחלות לב וריאה. במחקר אחד הושתלו תאי גזע בעכברים שגודלו עם בעיה של רמת חמצן נמוכה בדם. במחקר השני הושתלו תאי גזע בלב של כבשה, הסובלת מאחת ממחלות הלב התורשתיות הנפוצות בקרב בני אדם, טטרלוגיה ע"ש פאלוט, מחלת לב מולדת המשלבת מספר מומי לב. שני המחקרים הראו שיפור משמעותי הן בתפקוד הריאות והן בתפקוד הלב, דבר הפותח פתח של אופטימיות לילדים ולאנשים הסובלים ממחלות אלו.

מרחיבים את הטיפול במחלות דם

אחד השימושים הנפוצים ביותר בתאי גזע מדם טבורי הוא עבור ריפוי של מחלות לב וכלי דם. אחד הניסויים האחרונים נעשה על חולים לאחר התקף לב קשה, שבעקבותיו נוצרה צלקת ברקמת הלב. הזרקה של תאי גזע מגופם של החולים אל תוך האזור הפגוע עזרה לשקם את שריר הלב ולשפר את תפקודו.

דוגמא זו היא הזדמנות להבין כיצד פועלים תאים אלו. תאי הגזע מקבלים תגובה מהרקמה שאליה הם מוזרקים ולפיה הם יודעים כיצד עליהם לפעול. למעשה, הם ממיינים את עצמם עם התכונות המתאימות לאזור ואף מפרישים רכיבים העוזרים ליצירת כלי דם חדשים בסביבה הפגועה. מיותר לציין כי פעולות אלו יכולות להיעשות אך ורק על ידי תאי גזע.

הרפואה המודרנית לומדת לעשות שימושים מגוונים בתאי גזע מדם טבורי. כבר היום כ-70 מחלות מטופלות באמצעות דם טבורי בשגרה, מחלות רבות נוספות נמצאות בשלבי הניסוי הקליני או הטיפול הניסיוני.

להלן רשימה מלאה של מחלות המטופלות באמצעות דם טבורי.

המאמר באדיבות טבורית - בנק דם טבורי.

בואו לדבר על זה בפורום דם טבורי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום