חוסר התמצאות במרחב: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

לא רק רויטל גנץ: מחקר חדש מסביר מדוע שני שלישים מהחולים במחלת אלצהיימר הן נשים

החשיפה של בני גנץ כי אשתו רויטל גנץ מתמודדת עם מחלת אלצהיימר, הציפה מחדש את אחת השאלות הגדולות סביב המחלה – למה נשים חולות יותר? מחקר חדש שפורסם בכתב העת -Biology Of Sex Difference, מציע הסברים לתופעה. פרופ' יהודית אהרון - פרץ, רופאה בכירה במכון לשבץ המוח וקוגניציה במרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר המועצה המדעית של עמותת עמדא, מסבירה מה עומד מאחורי הנתונים ומה אפשר לעשות כבר באמצע החיים כדי להפחית סיכון. מחקר חדש מצא: חלק מגורמי הסיכון לדמנציה פוגעים בנשים בעוצמה גבוהה יותר, אילוסטרציה: AI עיקרי הכתבה: מחקר חדש: גורמי סיכון כמו סוכרת, לחץ דם וירידה בשמיעה גורמים לפגיעה קוגניטיבית חזקה יותר אצל נשים ועשויים להסביר למה שני שלישים מהחולים במחלת אלצהיימר הן נשים עד 50% ממקרי הדמנציה ניתנים למניעה או לדחייה: טיפול מוקדם בלחץ דם, סוכרת, דיכאון, בדידות והפרעות שינה עשוי להפחית סיכון לירידה קוגניטיבית פרופ' יהודית אהרון־פרץ מזהירה: נשים רבות מאובחנות מאוחר מדי, משום שהסימנים הראשונים למחלה לא באים, לעתים קרובות, לידי ביטוי בפעולות היומיומיות שלהן _____________________________________ במשך שנים הוסבר הפער הגדול בשיעורי מחלת אלצהיימר בין נשים לגברים בעיקר באמצעות תוחלת החיים הארוכה יותר...
ללמוד עוד על חוסר התמצאות במרחב
איך נתכונן נכון לחופשת הסקי הקרובה?-תמונה

החורף כבר פה, אתרי הסקי באירופה פותחים בקרוב את שעריהם ועונת הגלישה יוצאת לדרך. בין אם מדובר בחופשת הסקי הראשונה שלכם או שאתם גולשים מנוסים שנוסעים מדי שנה לסקי – יש צורך להתכונן מראש לחופשה מסוג זה. הכנה טובה תשפר את חווית הגלישה ותפחית משמעותית את הסיכון לפציעות

מאת: ד"ר איתי זיו (PhD)
תאריך פרסום: 21/11/2018
לקמבי (leqembi) - תרופה חדשה לאלצהיימר אושרה על ידי ה-FDA-תמונה

בשורה לחולי אלצהיימר: לראשונה מזה 20 שנה, ה-FDA אישר תרופה חדשה לאלצהיימר – "לקמבי", המיועדת לחולים בשלבי המחלה הראשונים ולתסמינים קלים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס
תאריך פרסום: 13/07/2023
סחרחורת: כשהעולם מסתובב סביבך-תמונה

אם אתם סובלים מסחרחורת, כדאי לפנות לרופא שיאבחן את מקור הבעיה. אנמיה, מיגרנות ובעיות במערכת שיווי משקל הן רק חלק מהגורמים לחוסר היציבות

מאת: ליאת עיני, כתבת doctors
תאריך פרסום: 25/01/2010
לא רק רויטל גנץ: מחקר חדש מסביר מדוע שני שלישים מהחולים במחלת אלצהיימר הן נשים-תמונה

החשיפה של בני גנץ כי אשתו רויטל גנץ מתמודדת עם מחלת אלצהיימר, הציפה מחדש את אחת השאלות הגדולות סביב המחלה – למה נשים חולות יותר? מחקר חדש שפורסם בכתב העת -Biology Of Sex Difference, מציע הסברים לתופעה. פרופ' יהודית אהרון - פרץ, רופאה בכירה במכון לשבץ המוח וקוגניציה במרכז הרפואי רמב"ם ויו"ר המועצה המדעית של עמותת עמדא, מסבירה מה עומד מאחורי הנתונים ומה אפשר לעשות כבר באמצע החיים כדי להפחית סיכון.

מאת: גלית לוונטל - מערכת זאפ דוקטורס
תאריך פרסום: 28/05/2026

חוסר התמצאות במרחב: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

היי ערב טוב אני בן 18.9 סובל משיתוק מוחין שמתבטא בחולשת שתי הרגליים ויד שמאל ובנוסף לזה ראייה חד עינית עקב חוסר התפתחות מערכת הראייה בשנות הילדות המוקדמת. רציתי לשאול אם ליקוי בתפיסה מרחבית יכול להיווצר עקב שיתוק מוחין ? והאם זה ניתן לשיפור/טיפול בגיל כזה ?

יוני שלום, אכן, לקוי בתפיסה המרחבית עלול להיווצר עקב שיתוק מוחין. אמנם המונח "שיתוק מוחין" מתייחס בעיקרון להפרעה מוטורית (כוח, קואורדינציה ושליטה בתנועות הגוף), אבל שיתוק מוחין עלול לערב גם מערכות גוף נוספות (כגון ראייה, שמיעה, אכילה, שליטה בסוגרים ועוד). בכל גיל ניתן לטפל ולשפר. גם אם הראייה בעין הזאת לא ניתן לשפר, הרי שאפשר לשפר את התפקוד היומיומי בתפיסה המרחבית. אני ממליצה לך להתייעץ עם רופא עיניים ועם מטפלים שמתמחים בנושא (למשל, אנשי מקצוע שמתמחים ב-CVI Cortical Visual Impairment). בברכה

מהו הקשר שבין שיתוק מוחין ל CVI ? והאם אני יכול לשפר את הראייה המרחבית שלי ע״י אימון קוגניטיבי ? האם זה יעזור בקבלת רישיון נהיגה?

התייעצות: הנני מטפל בפסיכותרפיה הוליסטית וברצוני להתייעץ איך ניתן לעזור בטיפול תנועתי למטופל שלי בבעעיה אישית שלו שהוא מעלה לאחרונה בנושא חוסר התמצאות במרחב בכל מה שקשור למרחב מחוץ לסביבת מגוריו.

שלום בטיפול תנועתי עוסקים הרבה מאד ביחסי הגומלין בין האדם למרחב במגוון היבטים. ענין חוסר התמצאות במרחב נתפס כתסמין לבעיה. כך שאין פורמט טיפולי / פורמט אימון אחד; אלא יש להבין ולהגדיר תחילה את הגורם לתסמין חוסר התמצאות במרחב; ובהתאם - להתאים אסטרטגיית טיפול / אסטרטגיית אימון. לשאלות נוספות אתה מוזמן לפנות אלי לדוא"ל: [email protected] בברכה גרשון קום

שלום לכולם , ביתי בת ה-7 בכיתה ב' היתה היום מסיבת הכנסת ספר תורה בעיר צפת. דקה לפני שילדי הכיתה היו צריכים להופיע היא אמרה שבא לה להקיא, לקחתי אותה הצידה והיא הקיאה קצת אבל אח"כ היא הייתה מבולבלת לא זכרה איפה לעמוד ? ונראתה מאוד חיוורת ולא מחוברת , היא לא ממש השתתפה בשיר , אמרתי לה שהיא לא חייבת להופיע אבל היא ביקשה להופיע בריקוד. (בד"כ רקדנית מדהימה ...) היא שוב לא זכרה איפה לעמוד וגם את התנועות עשתה לא בקצב, הרגשתי שיש לה חוסר התמצאות במרחב, בשיר האחרון הבאתי אותה לשבת איתי , היא שרה את השיר איתי, כששאלתי איך היא מרגישה לאחר שהקיאה , היא אמרה שהיא לא זוכרת שהקיאה ולא זוכרת את ההופעה..מה לדעתכם היה פה ? יש מצב להתקף קל של אפילפסיה....? מה עושים ? איך ניתן לבדוק האם יש לה אפילפסיה?

בקר טוב אילת מתבקשת בדיקה עי נוירולוג ילדים הוא קרוב לודאי יפנה את בתך לבצע תרשים EEG ועפ"י התרשמותו סביר גם שהדמיית מח. בברכה

היי הנני בחור בן 43 שעובד בתמיכה טכנית. כביכול אדם נורמלי אבל סובל ממספר בעיות קשות ביותר שגורמות לי לחשוב על דברים קיצוניים עד כדי התאבדות. אני סובל מילדותי בבעיה של חרדה חברתית מבעיות של זכרון לקוי ריחוף ניתוק חוסר התמצאות במרחב חוסר ארגון וסדר. כאילו אני לא נמצא בשום מקום והראש חלול. טופלתי במהלך השנים על ידי פסיכיאטרים וקיבלתי תרופות שונות כמו זיפרקסיה וציפרלקס. הייתי גם בשיחות עם פסיכולוגים. קיבלתי גם ריטלין. עשיתי טיפול נוירופידבק שכשל. אני ממש מיואש. העניין המרכזי הוא שאני מנותק לגמרי מהמתרחש. אני לא נמצא בשום מקום. יש לי בעית זכרון חמורה היכן שמתי את הדברים לא זוכר מה נאמר לא זוכר מה עליי לעשות. זה ברמה בסיסית ביותר. עקב ההבנה שלי את המצב אני בדכאון חמור ביות רולא יכול ליצור קשר עם בנות זוג ויש לי הערכה עצמית לקויה ביותר. אני מרגיש שכל חיי בוזבזו ובכלל שאני סתם בול עץ שחי את חייו ללא שום מטרה. כמובן שאני כבר לא חושב על זוגיות והקמת משפחה. הקשר הכמעט יחיד שיש לי זה עם המשפחה. אני נואש ולא יודע מה עליי לעשות. אני חושב על נטישת מקום העבודה אולם יודע שאכנס לריקנות וסחרור שלא יובילו אותי לשום מקום אחר חיובי. יש לך אולי עצה חדשה מעבר ללקבל תרופות שאינן עוזרות כלל או ללכת לטיפול פסיכולוגי? אגב אם יש מישהו או מישהי מבוגר שרוצה לספר על חוויות דומות באמצעות האינטרנט או שיחות טלפון מוזמן להשאיר פרטים. אוקיי ממתין לקבלת תשובה אולי קצת שונה שתוביל אותי אולי לדרך חדשה... ביי ג. מגבעתיים

מי שכותב כך ברגש לא יתכן שהוא "בול עץ". לי אתה נשמע אדם עם המון רגש ומודעות.אחרת לא היית יודע להצביע כלל על בעיה. הבעיה שלך אינה כה נדירה כפי שאתה חושב. אני מאמינה שאדם רגיש ואמפטי כמוך,ימצא את בת הזוג המתאימה בבוא היום.רק לא להרים ידיים ולא להתיאש. תהיה חזק,תאמין בעצמך וכך גם הסובבים אותך יאמינו בך.

שלום. אי אפשר לאבחן דרך פורום אינטרנט. אתה מתאר בעיה מורכבת עם אלמנטים של דכאון, חרדה, הפרעות בזיכרון ועוד. כמו כן אתה מציין שטיפולים תרופתיים ופסיכולוגים לא עזרו לך עד כה. אולי יש מקום לשקול מסגרת טיפולית יותר אינטנסיבית כגון אשפוז או אשפוז יום. כמו כן מומלצים מסגרות של טיפול קבוצתי, אפשר מסוג CBT (שיעיל במיוחד לחרדה חברתית). בברכה, ד"ר אהוד ססר בברכה, ד"ר אהוד ססר

היי ג אומנם באיחור אבל אני מקווה שתראה תהודעה. אני מתמודדת כבר 20 שנה עם המחלה הזו. יש לי הרבה מה להגיד לך והרבה טיפים לתת לך. אתה יכול לכתוב לי לכתובת הבאה: [email protected]