לקמבי (leqembi) - תרופה חדשה לאלצהיימר אושרה על ידי ה-FDA

(0)
לדרג

בשורה לחולי אלצהיימר: לראשונה מזה 20 שנה, ה-FDA אישר תרופה חדשה לאלצהיימר – "לקמבי", המיועדת לחולים בשלבי המחלה הראשונים ולתסמינים קלים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:  

  • אלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא הפוגעת קשות ביכולת הקוגניטיבית והתפקודית ומובילה את החולה למצבים מסכני חיים.
  • תרופה חדשה למחלת האלצהיימר מעוררת תקווה בקרב החולים ומשפחותיהם, כיוון שביכולתה להאט משמעותית את מהלך המחלה ולמנוע הידרדרות לשלבים קשים יותר.
    ________________________

מחלת אלצהיימר היא הפרעת ניוון מוחי שמשבשת לאט לאט את יכולות הזיכרון והחשיבה ובסופו של דבר הורסת כליל את היכולת הבסיסית לבצע את המשימות הפשוטות ביותר. במשך עשרות שנים המחלה היתה שם נרדף לסוג של אסון שאין ממנו חזרה, ולכן הבשורה על תרופה חדשה היא לא פחות ממהפכה.

מבחינה זו, התרופה החדשה לקמבי, שמטרתה להאט את הידרדרות המחלה, היא בשורה של ממש, אם כי היא אינה עוצרת את המחלה או מחזירה את החולה למצבו הקודם. בנוסף, לא כל חולה אלצהיימר יכול לקבל אותה, אבל השורה התחתונה היא שסוף סוף אושרה תרופה חדשה למחלה חשוכת המרפא והתקווה היא שבקרוב תימצא התרופה שתעצור כליל את נזקי המחלה.

פרופ' יהודית אהרון פרץ, יו"ר הוועדה המדעית המייעצת לעמותת עמדא ורופאה בכירה במכון שבץ המוח וקוגניציה במרכז הרפואי רמב"ם מגיבה לפריצת הדרך: לפני כשבוע אישר ה FDA האמריקאי את התרופה לקוימבי לטיפול במחלת אלצהיימר. זאת בשורה מרגשת מאוד שכן מדובר לראשונה בטיפול המשנה את מהלך מחלת אלצהיימר, שנחשבה עד כה חשוכת מרפא. התרופה לקוימבי אינה מרפאה את מחלת אלצהיימר ואולם, כאשר היא ניתנת לחולים בשלבי המחלה הראשוניים, היא מסוגלת להאט את ההתדרדרות הקוגניטיבית והתפקודית. הגורם הראשוני למחלת אלצהיימר עדיין אינו ברור. מחקר אינטנסיבי בשנים האחרונות הביא להבהרת התהליכים הפתולוגיים המתרחשים ברקמת המוח וגורמים לירידה קוגניטיבית, התנהגותית ותפקודית ומבוצע מאמץ אדיר להתערב בתהליכים פתולוגים אלו. התרופה - לקוימבי הוכיחה כי ניתן להתערב ולטפל בפתולוגיה במחלת אלצהיימר. תרופות נוספות לטיפול במחלת אלצהיימר, במנגנונים מגוונים, נמצאות בשלבי מחקר מתקדמים. מדובר בפריצת דרך וכולנו מקווים כי בסופו של דבר ניתן יהיה למנוע או לפחות לטפל ולדחות מחלה קשה זאת. כאמור, הטיפול בלקוימבי הוכיח יעילות בעיקר בשלבים מוקדמים של המחלה. ברור אם כן, כי יש להשקיע מאמץ באיתור האנשים הסובלים מירידה קוגניטיבית ושינויים התנהגותיים בשלבים מוקדמים, לאבחן את הגורם לירידה ולטפל באלו המתאימים לטיפול. מערכת הבריאות בישראל אינה ערוכה לאיתור מוקדם של חולים הסובלים מירידה קוגניטיבית-התנהגותית-תפקודית ולטיפול בהם. האפשרות לעכב את ההתדרדרות הקוגניטיבית-תפקודית במחלת אלצהיימר מבשרת אולי כי אנו בפתחו של עידן טיפולי חדש ויש להשקיע מאמצים ומשאבים על מנת להכין את מערכת הבריאות לאבחון מוקדם ולשינויים המסתמנים בטיפול. אנו מקווים כי התרופה לקוימבי תגיע לרישום בישראל במהרה ותאושר ע"י משרד הבריאות לטיפול בחולים המתאימים.

אלצהיימר - גורמים וגנטיקה

ברוב המקרים, להתפתחות האלצהיימר אין סיבה גנטית אחת ספציפית, אלא ככל הנראה השפעה של כמה סוגי גנים בשילוב עם אורח חיים וגורמים סביבתיים. מדענים מצאו גנים נדירים הגורמים לאלצהיימר רק בכמה מאות משפחות ברחבי העולם. גנים אלה, שלפי ההערכות אחראים ל-1% או פחות ממקרי האלצהיימר, גורמים לאלצהיימר בין שנות ה-40 המוקדמות לאמצע שנות ה-50 של האדם.

אבחון אלצהיימר

כדי לאבחן אלצהיימר, רופאים ייעזרו בהיסטוריה הרפואית של המטופל, בבדיקות לגבי מצבו הנפשי, בבדיקות גופניות ונוירולוגיות ובבדיקות הדמיה כמו סיטי. כמו כן עורכים בדיקות דם או שתן כדי לבדוק אם יש גורמים אפשריים אחרים לתסמינים המדווחים, ומציגים למטופל סדרה של שאלות כדי לבדוק את הזיכרון שלו ואת המודעות שלו לזמן ולמקום.

אלצהיימר - תסמינים

בין תסמיני האלצהיימר הקשורים לפגיעה קוגניטיבית: חוסר התמצאות במרחב, שיכחה של תאריכים וחוסר הבנה לגבי "איזה יום היום" או "באיזה חודש אנחנו", חוסר יכולת להבין את ההווה, אי זיהוי של אנשים מוכרים ואפילו בני משפחה, חוסר יכולת להבין משימות פשוטות - באלצהיימר קשה החולה לא מסוגל אפילו לאכול ולשתות. כמו כן, בצד הפיזי, נפילות מרובות וחוסר שליטה בצרכים. חולי לאצהיימר רבים מועדים לאסונות כיוון שפעמים רבות הם עושים החלטות משונות ונקלעים למצבים מסוכנים בשל איבוד הזיכרון, כגון הדלקת הגז בכיריים למשך שעות ועוד.

סימנים של מחלת אלצהיימר קלה

סימנים של מחלת אלצהיימר קלה מתבטאים באובדן זיכרון לטווח קצר שמשבש את חיי היומיום, שיקול דעת לקוי שמוביל למצבים מסוכנים ו/או להחלטות גרועות או תמוהות, חוסר התמצאות פתאומי במרחב, כל משימה יומיומית לוקחת פתאום הרבה זמן (כי החולה לא בדיוק זוכר מה צריך לעשות בכל שלב), שיכחה של מידע חדש וחזרה שוב ושוב על אותן שאלות.

שלבים באלצהיימר

מחלת האלצהיימר מתקדמת בדרך כלל בשלושה שלבים: קל, בינוני וחמור. מאחר שאלצהיימר משפיעה על אנשים בדרכים שונות, כל אדם עלול לחוות תסמיני דמנציה - או להתקדם בשלבים - בצורה שונה. בארי רייסברג, פסיכיאטר בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, פיתח את סולם ההידרדרות העולמי שמגדיר שבעה שלבים קליניים של מחלת אלצהיימר:

שלב 1: לפני הופעת התסמינים

שלב 2: שיכחה בסיסית

שלב 3: קשיי זיכרון ניכרים

שלב 4: אובדן זיכרון

שלב 5: ירידה בעצמאות

שלב 6: תסמינים חמורים

שלב 7: חוסר שליטה פיזית

ככל שעובר הזמן, המעבר בין השלבים הופך להיות מהיר יותר וקל יותר לאבחון. יחד עם זאת, משלב 1 עד שלב 7 התקדמות מחלת האלצהיימר עשויה להימשך עד 25 שנים או יותר. הסימפטומים של מחלת האלצהיימר מחמירים עם הזמן, אם כי קצב התקדמות המחלה משתנה.

אלצהיימר - תוחלת חיים

בממוצע, אדם עם אלצהיימר חי ארבע עד שמונה שנים לאחר האבחנה, אך יכול גם לחיות עד 20 שנה, תלוי בגורמים אחרים. תוחלת החיים נמוכה יותר אם האדם מאובחן בשנות ה-80 או ה-90 לחייו.  

אלצהיימר - טיפול

אין תרופה לאלצהיימר, אבל יש טיפולים שעשויים להאט את התקדמות המחלה. לדוגמה, גלנטמין, ריבסטיגמין ודונפזיל הם מעכבי אצטליכולין אסטרז שנרשמים לתסמיני אלצהיימר קל עד בינוני. תרופות אלו עשויות לעזור להפחית או לשלוט בתסמינים קוגניטיביים והתנהגותיים מסוימים.

מה מרגיש חולה אלצהיימר?

אדם עם אלצהיימר עלול לחוש בלבול, חרדה ופחד. הוא עלול לשכוח שיש לו בעיה ולנסות לעשות דברים שגרתיים כמו לצאת מהבית מבלי לדעת איך לחזור אליו.

אנשים החיים עם אלצהיימר חווים שינויים במצב הרוח ובאישיות. הם יכולים להיות מבולבלים, חשדניים, מדוכאים, מפחדים או חרדים. הם מרגישים ומבינים שמשהו לא בסדר, אך לא תמיד יכולים להכיל זאת או להבין במה מדובר. בשלב מסוים הם חיים במין בועה מנותקת, מטושטשת, בלי עבר ובלי פרצופים מוכרים להם.

מוסד לחולי אלצהיימר

אנשים עם אלצהיימר מתקדם לא יכולים לחיות לבד כי הם מסכנים את עצמם ואת האחרים בכל פעולה שהם עושים. אם הם מבוגרים, סביר להניח שאין איתם בן/ בת זוג ברמת  בריאות מספקת כדי לטפל בהם, ולכן הם זקוקים למטפל צמוד שידאג להם.

אלצהיימר

חולי לאצהיימר רבים מועדים לאסונות כיוון שפעמים רבות הם עושים החלטות משונות ונקלעים למצבים מסוכנים בשל איבוד הזיכרון. צילום: שאטרסטוק

חולי אלצהיימר לא יכולים להכין לעצמם אוכל ושתייה, להתקלח או אפילו ללכת לשירותים, ועלולים למות מהזנחה. במקרים של אלצהיימר קשה, במיוחד אם מדובר באדם כבד גוף שזקוק לציוד מיוחד כדי להרים אותו מהמיטה ולטפל בו, החולה מועבר לדיור מוגן או לבית אבות, לעיתים בית אבות סיעודי, בהתאם למצבו.

אלצהיימר לעומת דמנציה

דמנציה היא כינוי כללי לירידה ביכולת השכלית, בעוד שאלצהיימר היא מחלה ספציפית. מחלת אלצהיימר היא הגורם השכיח ביותר לדמנציה. מחלת האלצהיימר מתחילה במוח שנים רבות לפני שהתסמינים מתחילים להופיע. התסמינים המוקדמים הם קלים ולכן לא מורגשים כמעט. רק כאשר התסמינים הופכים להיות חמורים יותר, הם נקראים דמנציה.

אלצהיימר - דרכי טיפול

עד כה ולפני ש"לקמבי" אושרה לשימוש, ניתנו מספר תרופות מעכבות כמו גלנטמין, ריבסטיגמין ודונפזיל. מעבר לכך, מדובר במחלה שאיננה ברת ריפוי וכל שניתן לעשות חוץ מליטול תרופות זה לנסות להקל על חייהם של חולי אלצהיימר ככל שאפשר ולשמור עליהם שלא ילכו לאיבוד, לא יסכנו את עצמם ולא יוזנחו.

אלצהיימר - טיפול חדשני

כאמור, "לקמבי" היא תרופה חדשה עבור חולים עם דמנציה קלה, שאושרה לא מזמן לשימוש. "לקמבי" פועלת על ידי הסרת חלבון דביק מהמוח – העמילואיד, הידוע כקשור להתקדמות מחלת האלצהיימר ופוגע בתפקוד המוח. למעשה, זה הטיפול הראשון שמראה האטה משמעותית בירידה במדדי מחלת האלצהיימר.

טיפול במוזיקה לחולי אלצהיימר

מחקרים הראו שמוזיקה עשויה לשפר בעיות התנהגותיות השכיחות בשלבי הביניים של האלצהיימר (כמו רוגז פתאומי, התפרצויות ועוד). גם חולי אלצהיימר במצב מתקדם הגיבו באופן טוב למוזיקה שהם מכירים.

שאלות ותשובות

מה זה אלצהיימר? אלצהיימר היא מחלה הנקראת על שמו של אלואיז אלצהיימר, רופא נוירולוג גרמני שזיהה לראשונה את התסמינים והשלבים השונים של המחלה בתחילת המאה הקודמת. המחלה משבשת את פעילות המוח באופן איטי אך ללא דרך חזרה.

מה ההבדל בין אלצהיימר לדמנציה? דמנציה היא הידרדרות כללית ברמה השכלית, ואלצהיימר היא מחלה שלרוב מובילה לדמנציה.

איך מאבחנים אלצהיימר? בבדיקות קוגניטיביות, שיחות, בבדיקות גופניות ובבדיקות הדמיית מוח.

מהי התרופה החדשה לאלצהיימר? מינהל המזון והתרופות האמריקאי אישר ממש לאחרונה את  "לקמבי" לטיפול באלצהיימר. התרופה מאטה את התקדמות המחלה ובכך בעצם מקבעת מצב ביניים כדי לאל הוביל להידרדרות במחלה הקשה. לתרופה עלולה להיות תופעת לוואי נדירה של דימום מוחי או נפיחות.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום