הדחקה: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

הנוסחה לזוגיות מנצחת

מרגישים שחיקה בזוגיות? בולעים צפרדעים? אפשר להתנהל לגמרי אחרת. נוסחה פשוטה, בת 4 צעדים: עיתוי, דיוק, שפה ועובדות - תחולל את השינוי המיוחל. מוכנים לשינוי? הזוגיות המושלמת שמציגים לנו בסרטים אמריקאים מראה תמונה של מושלמות: בני הזוג אף פעם לא רבים, כולם מחייכים כל הזמן; וגם אם יש חיכוך, מטאטאים אותו באופן אלגנטי מתחת לפני השטח.כך, נשמעות אמירות כגון: "לא כל דבר צריך לספר" או "למה להרוס את כל האידיליה הזו, עם זוטות לא משמעותיות".בסופו של דבר, רואים בשטח את ההשפעה של תפיסה זו, כאשר זוגות בוחרים "לבלוע צפרדעים" ולהתנהל מתוך אני מאמין המחזיק בגישה: "אם לא נדבר על כך - זה יעבור". הדחקה של נושאים בלתי פתורים היא אחת הטעויות הנפוצות. צילום: שאטרסטוק   כיצד נכון ליצור תקשורת זוגית נכונה?הנוסחה האמיתית ליצירת תקשורת זוגית מקדמת היא דווקא ממינוס - לפלוס. במאמר שלפניכם, אעסוק בנזקים הכרוכים בבחירת אסטרטגיה של הדממה, אמנה את היתרונות שבבחירת...
ללמוד עוד על הדחקה
הנוסחה לזוגיות מנצחת-תמונה

מרגישים שחיקה בזוגיות? בולעים צפרדעים? אפשר להתנהל לגמרי...

מאת: אולי לוי
12/02/2017
לחץ: שרק לא יהפוך לדיכאון-תמונה

רבים נקלעים לדיכאון כתוצאה מלחצים ואינם יודעים כיצד להתמודד...

מאת: ד"ר שרון...
01/11/2012
שמנים וביישנים-תמונה

רופאים נבוכים מהצורך לשוחח עם מטופליהם על בעית השמנת יתר....

מאת: ד"ר אסנת...
30/09/2007
אישה פגועה - מעי רגזן-תמונה

מהי תסמונת המעי הרגזן? למה היא מופיעה ולמה היא קשורה? מי...

מאת: מחקר חדש בדק...
03/02/2000
מחפשים את הרופאים הטובים בישראל להדחקה?
יש לנו את המאגר המושלם עבורכם
קרא עוד

הדחקה: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

שלום, אני בת 39. הייתי 8 חודשים בטיפול פסיכולוגי עם פסיכולוגית נחמדה וטובה. ההורים שלי היו מאוד אלימים, גם היתה גם אלימות מילולית כל הזמן ואלימות פיזית, למרות שהייתי תלמידה מצטיינית וילדה טובה. העניין הוא שהגישה של הפסיכולוגית שהייתי אצלה לא היתה כמו השיטה של פרוייד שבה המון זמן אנחנו מנסים לחזור לילדות ולהעלות תכנים שנשכחו או הודחקו... אלא לדבר על הילדות ויחסית מהר לסיים עם זה ולעבור להווה ולעתיד ולא לחזור לילדות. אחרי 3 חודשים סיימתי לספר כל מה שהיה לי על הילדות. יצא לי לקרוא פוסט שמישהי כתבה שהפסיכולוגית שלה גרמה לה להזכר בארועים טרואומתים שהדחיקה ולא זכרה, והיא ציינה שזה דבר חיובי. בגדול היתה כל יום אווירה של אלימות בבית, אבל כמובן שיש המון ארועים שאני לא זוכרת או כי עבר הרבה זמן או כי הדחקת. האם לפי דעתך זה דווקא מומלץ לנסות ולהחזיר למודע ארועים שהדחקתי או שאני לא זוכרת מבחינת האלימות והסיטואציות עם ההורים? האם אולי כדאי לנסות פסיכולוג שעובד בשיטה כזאת? יצא לי לקרוא שהדחקה מושלמת היא דווקא טובה כמו שיש ניצולי שואה שעשו הדחקה מושלמת והמחקרים שהם במצב הרבה יותר טוב ממי שלא הצליח לעשןת את זה(לארועים מסויימים שעברו). האם במקרה שלי לא ייתכן שיש הדחקה מושלמת ואז כן חשוב לנסות ולהזכר בעוד ועוד סיטואציות קשות של אלימות? בגדול אני זוכרת שזה היה יומיומי, האלימות המילולית והפיזית בין פעמיים בשבוע לפעם בשבועיים. תודה מראש

מציעה לך כן להעלות הכל כמו שכתבת כאן כדי לתת שימת לב למטפל שעדיין לא ממש התחלת את הטיפול... בהצלחה חטולית

שלום לך, יש כל מיני שיטות טיפוליות, ותלוי מה מתאים לך ספציפית. לי נשמע שאת זוכרת, אגב... אודי

היי דר שרון מה שלומך? אני קוראת בפורום המון. אוהבת את התשובות שלך ולומדת מהם המון. את חוזרת וכותבת שצריך להתעלם מהמחשבות הטורדניות, את אומרת לא לתת להם במה. לא לענות עליהם לא לנסות לפתור אותם. והם פשוט יחלפו. אבל האם זה לא הדחקה??? מפחדת שאם אדחיק זה יבוא לי בהפוכה. מה ההבדל בין הדחקה לבין לא להתייחס למחשבות? תודה וסופש נעים :)

היי לימור, אני שמחה שאת אוהבת את הפורום ונעזרת בו. זו שאלה טובה, שהרבה אנשים שואלים. למעשה, להתעלם מהמחשבות ולהדחיק אותן זה דבר והיפוכו. התעלמות מהמחשבות אין פירושה שמנסים לא לחשוב אותה, אלא להיפך - מנסים לקבל אותה ולתת לה להיות שם. מתעלמים ממנה בהתנהגות, כלומר לא עושים שום דבר כדי לסלק אותה, ולא מדברים איתה (כי זה בעצם "ויכוח" עם המחשבה וזה מגרה אותה עוד יותר). כשמישהו "מדחיק" מחשבה, הוא בעצם מנסה לא לחשוב אותה, וזו פעולה אקטיבית שרק גורמת לה להתחזק. כשמנסים לא לחשוב על משהו - חושבים עליו יותר. כשמנסים לתת למחשבה להיות שם - היא בסופו של דבר הופכת למשעממת, והמוח מפסיק להתמקד בה (לפרקים, ואחר כך לתקופות זמן ארוכות). גמר חתימה טובה, ד"ר שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794957

היי כבר שנה בערך סובלת מחרדות ופחד שמישהו יפגע בי. לאחרונה התחלתי טיפול בפסיכותרפיה. שעושה לי טוב מרגישה שאני מרוכזת במה שקורה בהווה. מה שקורה כאן ועכשיו. אבל שהפחדים והחרדות תמיד איתי "מרחפות" מעליי מנסה לא לחשוב עליהם בכלל. שהם באות אני מנסה להתעסק בדברים אחרים. האם זה טוב? האם זו דרך טובה? או שזו בעצם הדחקה וזה יכול להתנקם בי? כי אם אני נותנת לעצמי לחשוב עליהם ולא להתגנד זה עושה לי סטרס בגוף ואני מרגישה ממש אבודה. תודה מראש

היי ליה, קודם כל, זה מצוין שאת מרוכזת יותר במה שקורה כאן ועכשיו. המשמעות של חרדות היא שהאדם הסובל מהן בעצם לא נמצא בהווה, אלא המחשבה שלו נמצאת כל הזמן בעתיד (ולעתים בעבר). העיסוק בכאן ועכשיו בהחלט עוזר להפחית חרדות. זה גם מצוין להשתדל לא לעסוק במחשבות הטורדניות, בתנאי שאת עושה את זה נכון. כלומר, הרעיון הוא לא לנסות להוציא את המחשבה מן הראש, אלא לא לנסות "לענות" לה ולא לשנות את הפעולות שאת עושה ביום יום בעקבותיה, אלא לתת לה לרחף שם ברקע ולהמשיך כרגיל. כמובן שבשלב ראשון זה מעורר יותר חרדה, כי האינסטינקט הטבעי שלנו הוא לנסות להירגע ולסלק את האיום-כביכול, אבל עם הזמן התחושה הולכת ופוחתת. זאת מאחר, שאם אינך עוסקת באופן פעיל ב"סכנה", המוח תופס את המחשבות כלא-מסוכנות ומאבד בהן עניין. בברכה, ד"ר שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794957

היי דר שרון אני סובלת מocd כבר תקופה יש לי מחשבות טורדניות ומציקות. קניתי את הספר "די לאובססיה" ושם כמו שאת יודעת הם כותבים טיפים כיצד אפשר להתגבר על מחשבות אלו. היה שם משהו שהתחברתי אליו שזה בעצם דחיית המחשבה והטקס לזמן אחר. לדוג' באה מחשבה להגיד לעצמי בראש- " אחשוב על זה בצהריים" עד שזה נעלם והופך להיות חסר חשיבות. **השאלה אם הדבר טוב באמת? זה מרגיש לי שזה כמו הדחקה , ויש לי פחד שזה יחזור אליי כמו בומרנג. המחשבה האובסיסיבית שלי מטורפת , היא בעצם מבוססת על זה שמישהו תקף אותי מינית, הרדים אותי והזרע שלו תקוע אצלי בגוף. אני יודעת שזה נשמע מפגר טיפשי וחולני.אני יודעת שזה לא נכון. ואפילו שאני כותבת את זה עכשיו זה רק מחזק לי כמה זה טיפשי ( אגב זה גם תרגיל שכתבו בספר , לכתוב את האובססיה לקרוא אותה ולהבין שהיא רק בראש) אני כרגע בטיפולי פוריות ומפחדת שאם אצליח להיקלט מבעלי אחשוב שהזרע לא שלו ואז אהיה בדיכאון. מקווה שאני ברורה... **האם את יכולה להמליץ לי על עוד תרגילים שאוכל להפסיק לחשוב "שתקוע" לי משהו בגוף? אני מנהלת אורח חיים בריא ונורמאלי לחלוטין. רק שהמחשבה הזו משבשת לי את היום. וכמובן שאני יודעת שזה רק בראש שלי אבל את יודעת איך זה עם ה ocd תמיד יש את ה10 אחוז הזה שאולי זה נכון...... תודה רבה מראש את מדהימה ואני ככ שמחה שיש את הפורום הזה

היי עינב, הטכניקה של "לדחות את האובססיה" (שהיא בעצם דחיית ההתעסקות במחשבה, כלומר הכפייתיות או הטקס) היא טכניקה יעילה עבור רוב האנשים, שעוזרת בהפחתת הטקסים במידה מסוימת. עם זאת, זוהי רק טכניקה אחת, וכמובן שאי אפשר להתבסס רק עליה. כמובן שיש טכניקות נוספות. מה שבאמת חשוב לזכור הוא הכיוון הכללי - בשום אופן לא לברוח מהמחשבה ולא לנסות לשכנע את עצמך אחרת. כלומר, "להרשות" לעצמך לחשוב שתקוע לך משהו בגוף ולא להילחם בזה. בסופו של דבר, כשלא נלחמים באובססיה, היא מרפה ממך (באופן הדרגתי כמובן). אחת הטכניקות היעילות היא חשיפה למחשבות, כלומר כתיבת המחשבה וקריאתה שוב ושוב, במטרה להפחיד את עצמך עד כמה שאפשר, עד שהפחד דועך מעצמו. המטרה היא להפחיד את עצמך על מנת "לשחוק" את הפחד, ולא להבין כבר בפעם הראשונה שהמחשבה אינה הגיונית. חג שמח, ד"ר שרון לויט פסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית טיפול באובססיות, חרדות, דיכאון וכעסים כספרי 29, חיפה www.cbthaifa.com לקביעת תורים: 052-6794957