שיטת רביב: גורמים אפשריים, מצבים דומים ומאמרים

שיטת רביב לטיפול בליקויי למידה - חלק ב'

"לא יכול זה לא רוצה" בניגוד לקלישאה: שיטת רביב מתחילה מ"אם הייתי יכול, הייתי רוצה" - מה זה אומר? לחלק א' של הכתבהמערכת הוויסות ותירגול מיומנויות בסיס של למידה, איך אנו עושים זאת?יש ילדים שהולכים אומנם את דפוס ה8 הממוקד בחופשיות, אבל הולכים אותו בקצב איטי. ילד כזה יתקשה מאוד להעלות את קצב ההליכה הממוקדת שלו. הנחיה פשוטה לא תספיק לו. הדפוס הדומננטי שלו יכריע ותוך כמה רגעים הוא יחזור לקצב ההליכה האיטי. בשפה שלנו הדבר מעיד על מאמץ פיסי ומנטלי בביצוע המטלה. מה כן יכול לעזור לו ללכת מהר יותר? גירויים המעוררים רגש, פעולה וחשיבה, בשילוב עם ווסתים כדוגמת נשימות ותרגיל עיגון נקודת אוריינטציה. ככל שאזדקק לפחות גירויים מסוג זה והילד כבר יצליח לשנות את דפוס ההליכה האיטי שלו ולשמור על קצב הליכה מהיר יותר, כך אדע שרמת הקושי שלו בביצוע המטלה ירדה.כשילד המתמודד עם הפרעת קשב הולך את דפוס ה 8...
ללמוד עוד על שיטת רביב
שיטת רביב לטיפול בליקויי למידה - חלק א'-תמונה

"לא יכול זה לא רוצה" בניגוד לקלישאה: שיטת רביב מתחילה מ"אם...

מאת רוני כהן,...
13/09/2005
שיטת רביב לטיפול בליקויי למידה - חלק ב'-תמונה

"לא יכול זה לא רוצה" בניגוד לקלישאה: שיטת רביב מתחילה מ"אם...

מאת רוני כהן,...
13/09/2005

שיטת רביב: תשובות ממומחים וייעוץ אונליין

תשובות לשאלות

הי, כבר מכיתה א בני אובחן כסובל מקשב. ניסינו ריטלין עם כול תופעות הלואי והריבאונדים הנוראיים, שינינו מינונים בהתאם למשקל, ניסינו אדרל שגרם לו לבכות כול היום ועכשיו המסכן מנסה קונצרטה ובקושי מצליח לבלוע ו..באלאגן שלם. אני יודעת שאם נפסיק הטיפול התרופתי הוא פשוט לא ילמד. אבל עצם זה שהוא בקושי אוכל ואף יש לו שינויים בהרגלי היציאה מלחיץ אותנושאנחנו פשוט פוגעים בבריאות שלו. הוא כ"כ קטן ודוחף לגוף זו השנה הרביעית כדורים בלי סוף שגורמים לו לחוסר תאבון ומצבי רוח וכול פעם משנים לו כדורים וההרגשה שהוא כמו שפן נסיונות בכיתה ד. מה הכדור עם באמת הכי פחות תופעות לואי או למשל קראתי באנטרנט על אימון המוח. מה האפשרויות בעצם שעומדות בפנינו היום? אם עצובה ומותשת. תודה רבה.

מאי שלום, התחושה העולה ממכתבך היא אכן תחושה של יאוש. כמו כן, אני חש שאינך שלמה עם הטפול התרופתי. שמוש במלים "דוחף" ו-"שפן נסיונות" מעידים על כך. כמו בכל טפול, גם בטפול תרופתי, יש צורך לשקול את היתרונות מול החסרונות. אם החסרונות עולים על היתרונות, הטפול אינו טוב, ומומלץ לשנותו או להפסיקו. התרופות היעילות ביותר לטפול בהפרעת קשב ורכוז הן התרופות הסטימולנטיות, כמו Ritalin/Concerta, Adderall ו-Vyvanse. לכל התרופות הללו יש תופעות לואי, שאצל ילדים מסויימים עלולות להיות משמעותיות. ילדים שונים מגבים אחרת לאותה התרופה, ואין מנוס מנסוי ובדיקה. רצוי שנסיונות הטפול והבדיקה יהיו מושכלים. תרופה אחרת, עם פחות תופעות לואי, אך גם יעילה פחות, היא ה-Strattera. לאור הדווח שלך על פגיעה במצב-הרוח, יש לבדוק אם בנך לא סובל מהפרעת מצב-רוח, ואם כן, אזי יש לטפל בכך. בנוסף לתרופות, יש לבדוק האם המסגרת החנוכית של בנך תואמת את צרכיו. יתכן ומסגרת השגית פחות תהיה טובה יותר עבורו. לגבי אמון מח - צר לי, אך אין כל הוכחות שטפולים אלו יעילים. אני מציע להתמקד בפתרונות שהוכחו כיעילים. חתימה טובה, ד"ר ברנע ארז

אני הייתי ממליץ לך לחפש על שיטת רביב, ולחפש מטפל בשיטת רביב באיזור מגורייך ...

בני בן ה-7 אובחן לאחרונה כלוקה בבעיית קשב וריכוז. תוצאות מבחן ה- TOVAהיו גבוליות, אולם אין ספק שהן בכיתה והן בבית הילד חש קשיים מסוימים בריכוז. בעצה אחת עם הרופאה שביצעה את האבחון הוחלט כי בשלב זה אין צורך בטיפול תרופתי מאחר שביטויי הליקוי קלים יחסית. עם זאת, אנו מעוניינים להתחיל בטיפול שימנע החמרה של הקשיים. כך למשל: הקניית אסטרטגיות לימוד, טיפול בנוירופידבק,שיטת רביב/ שיטת אלבאום. האם ידוע לך האם מי מהשיטות הללו(רביב/אלבאום) אפקטיבית? האם את יכול להעביר אנפורמציה לגבי נוירופידבק? בתודה מראש יפעת

נא כיתבו לי באיזה איזור אתם גרים, לדוא"ל: inbarml@inbaril.co.il ואני אשיב לכם המלצה לטיפול איכותי באיזור מגוריכם. בברכה, ד"ר מ. למפיט

האם את מכירה את שיטות אילו להתמודדות עם ליקויי למידה? מהיכרות עם השיטות, מה לדעתך כדאי ללמוד?

אחר הצהריים טובים , על פי מיטב ידיעתי והבנתי השיטות שהזכרת אינן מתאימות לטיפול בלקויי למידה, ומהכרותי עמן לא הייתי לומדת מהן או אותן. בברכה אלמוג

שלום לך, אני בת 35 אמא לשני ילדים ובעלת תואר ראשון לא מתחום החינוך( כלכלה).אנימתעניינת בתופעה של הפרעת קשב וריכוז ונתקלת בחברות ושכנות שילדיהם מאובחנים ככאלו. ברצוני לשאול היכן את ממליצה ללמוד את תחום הטיפול בהפרעות קשב וריכוז. אני כבר קרוב לחודשיים מחפשת מידע ומקבלת חוברות ואת האמת אני מבולבלת.האם אני חייבת תעודת הוראה/חינוך לשם לימודים בתחום? קיבלתי המלצות על מרכז כישורי למידה של רמי כץ על אורלי יזדי יוגב. רציתי לשאול את דעתך בעניין . ( האם שמעת על שיטת רביב? ) תודה מראש

חגית בוקר טוב, תחום הפרעות הקשב משתייך הן לתחום לקויות הלמידה והן לתחום הנוירולוגיה. על מנת ללמוד בצורה מקצועית יש לפנות לאחד החוגים לחינוך מיוחד , כאשר ההתמחות היא בתחום זה. במקרה זה ניסיון בתחום החינוך ותעודת הוראה הכרחיים. בנוסף קיימות השתלמויות מרוכזות או לימודי תעודה בתחומים אלה. תוכלי לנסות בבית רות במסגרת השתלמויות מורים, או באורנים במסגרת התוכניות המיוחדות. ולשאלתך - שיטת רביב היא פיקציה ומסחטת כספים לא מעבר! שומר נפשו ירחק. בברכה אלמוג

אלמוג צהריים טובים, תודה רבה על תשובתך. (קיבלתי עוד תגובות כפי שאת כתבת לי על שיטת רביב- אני פשוט לא מכירה את התחום) למעשה אם אין לי רקע בהוראה אינני יכולה ללמוד את התחום? ( אלא אם אני עושה הסבה לפני כן?) מה דעתך על כישורי למידה של רמי? על קואצ'ינג בתחום הפרעות קשב? אני רוצה( או מקווה) לטפל ( לא לאבחן) ואני מודעת לכך שיש המון שיטות לטיפול בהפרעות קשב. יש בכלל שיטה מוכחת או שזה אינדיבידואלי לחלוטין?

שלום אלמוג! מנקשת לדעת על השיטה "שרפרבריין" תודה מראש ציונה