שיטת ימימה – מה כדאי לדעת עליה?

(0)
לדרג

שיטת ימימה – מתי היא נוסדה, מה הם עיקריה ולמי היא עשויה לעזור? הכל על התורה של ימימה אביטל

מאת: רני זהר - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • ימימה אביטל היתה מורה רוחנית ומיסטיקנית של הקבלה, שפיתחה תורה המכונה ״לימוד חשיבה הכרתית״.
  • הלימוד בשיטת ימימה מבקשת לתת כלים מעשיים לחשיבה הכרתית שתקרב את האדם למהותו, ולכן לשמחה. השיטה מטפלת במגוון מצבים, מחרדה, וכעס ועד זוגיות ולידה.
  • ימימה לא הסמיכה בחייה תלמידים שיעבירו את השיטה. לאחר פטירתה החלו תלמידיה להעביר את תורתה בעצמם, מה שעורר ביקורת מצד בנה, שבעצמו מלמד את תורתה באמצעות ספרים ואתר אינטרנט.
    _______________________________________________

מהי שיטת ימימה?

ימימה אביטל (1999-1929) היתה מורה רוחנית ומיסטיקנית של הקבלה, שפיתחה תורה המכונה ״לימוד חשיבה הכרתית״. היא למדה פסיכולוגיה לתואר שני באוניברסיטת תל אביב ובשנות ה-80 החלה להעניק טיפולי הילינג בביתה. בהמשך הקימה את ״מכון מעיין״ להפצתה תורתה.

תורתה שואבת מתחומי הפסיכולוגיה והקבלה ועיקרה הוא הניגוד בין מצב של ״עומס״ רגשי וסגירות פסיכולוגית, לבין מצב של היעדר עומס המאפשר התקרבות על הטוב שבאדם, לשמחה ולמהות האמיתית. רעיונותיה של ימימה הם רעיונות אוניברסליים ואינם מחייבים קשר לדת, על אף שתורתה כוללת מושגים אמוניים.

שיטת ימימה – מי מלמד?

לגבי שיטת ימימה כיום, חשוב להבין שימימה לא הסמיכה בחייה תלמידים שיעבירו את השיטה. מאחר שנפטרה בפתאומיות, לא היתה הוראה מסודרת ממנה שתסדיר את ממשיכי דרכה. לכן, לאחר פטירתה החלו תלמידיה להעביר שיעורים של ״שיטת ימימה״, מה שעורר ביקורת מצד בנה, ישי אביטל. הוא בעצמו מייסד את תורתה והוציאה לאור את ספריה, ומציע באמצעות אתר אינטרנט המוקדש לאמו שירותים, שיעורים ועזרים שונים בתשלום.

שיטת ימימה - עקרונות

מתוך סרטון הסבר שערך בנה, ישי אביטל, עם ציטוטים מספריה של ימימה:

התרחקות לפי שיטת ימימה - ״מידת רוחק – התקרבות – חזרה לעצמך״ – כלומר, התרחקות לצורך התקרבות. המטרה היא שהאדם יחזור למהות האמיתית והטובה שלו, על ידי התבוננות מרחוק למען ניקוי העומס, איזון, שקט, סדר ותמצות.

״רוחק, התפתחות שדה הכרה, זיהוי ועיצור״ – כלומר, התפתחות שדה הכרה וחשיבה הכרתית – חשיבה מאוזנת, לא רגשית וסוערת. שדה ההכרה מאפשר לאדם לזהות דפוסים בעייתיים בעצמו, ואף לזהות בחייו את מבחן היצר ומצבים קשים ומסובכים. לאחר הזיהוי האדם יידע לעצור ולא להיכשל.

״חיבור מידות הלב והשכל למידה אחת״ – איזון בין שכל לרגש, בין המוח ללב ובין חוכמה לבינה. אחידות ואחדות, חיבור של מידת הלב עם מידת השכל למידה אחת שתכלול את שתיהן למען ״תיאום ורצף בין מחשבה, מעשה ודיבור״.

״גבול = מידה = איזון״ – היכולת של אדם לדעת לשים גבול ולקבל גבול. ללא גבולות וללא מידתיות נגאם חוסר איזון, בלגאן, אי שקט.

״כלים + יישום = השגה״ – תורת ימימה מעניקה כלים מעשיים לתיקון עצמי, להגעה לאיזון ולפיתוח חשיבה הכרתית, אך הכלים האלה וההבנה שלהם מצריכים יישום יומיומי.

״שכל ורגש במידה מאוזנת, ואז לב ברחמיו לב בבינתו״ - יש להימנע מחשיבה שכלית קרה ותמיד לאזן אותה עם החסד, הרחמים והחום שבלב.

״גלגול – סבל – תיקון״ – אין סתם ואין מקריות, יש חוקיות בכל דבר. הסבל בחיים הוא חלק מתהליך התיקון, ומה שלא נצליח לתקן בגלגול הזה, יש לתקן בגלגול הבא.

״רצון לעשייה – החלטה – עשייה״ – הרצון הוא הבסיס לכל דבר, גם ללימוד. ללא רצון, לא תיתכן שום התקדמות.

״אין לימוד בלי שינון״ – יש חשיבות לקריאה ולכתיבה. הכתיבה היא חלק מהשינון וההפנמה של החומר. יש להקשיב, לכתוב ולהגות בקול רם את הלימוד.

״הכרה משקיפה – משקיפה על הפנימיות ורואה מידות בחסר ומידות נלמדות״ – ההכרה משקיפה על הפנימיות של האדם, על המחשבות, הרגשות, ההתנהגות, הדיבור והמעשים שלו. ההכרה יודעת מתי הוא נכשל, סטה, לא דייק וכו׳. מידות בחסר הן מה שצריך לתקן ולהכניס במקומן מידות נלמדות.

״השמחה היא היסוד״ – השמחה היא הבסיס לאמונה, לעשייה, להתקדמות, למימוש הפוטנציאל ולהסתכלות על ההווה ועל העתיד. ימימה מדגישה לא לחיות בעבר אלא בהווה ובציפייה לעתיד. אל השמחה מגיעים על ידי הדיוק, שיביא לאיזון. האיזון יביא לשקט והשקט יביא לשמחה פנימית.

״צורה – כוח – תנועה״ – בניגוד לעצירה – קיפאון – חידלון.

"מידת קשב מתוקנת מפתחת הבנה בלי מילים ויכולה לפתח קליטה״ – לפתח באדם את היכולת להקשיב לא רק למילים, אלא למה שביניהן. לפתח הבנה עמוקה, שאינה שכלית, כלפי האדם שאנו מקשיבים לו.

״לא צריך ואסור להתערבב עם הסובב״ – לכל אדם את התחום שלו, שאסור לנו לחדור אליו. שמירה על תחומים עם הסובבים אותנו.

״כל השגה צריכה לצמוח לאט כדי להיות זקופה״ – אין קיצורי דרך, קפיצות מדרגה וכו׳. כך, תיקון יהיה נכון וישר ולא עקום ומעוות.

שיטת ימימה - זוגיות

שיטת ימימה לזוגיות מדגישה את העיקרון של הפרדת שדות: ״ניקח גם זוג. אם נראה אותם מדי דבוקים זה לזה נראה אותם כאוהבים ולמעשה בסופו של דבר יהיה ריב כי אין מרחב מחיה לאף אחד. אין מנוחה, אין חיצון לפעולות האישיות, לרצון האישי, למחשבה אישית בתיאום עם השני".

שיטת ימימה - חשיבה הכרתית

עבור ימימה, ממשיכי דרכה ותלמידיה, חשיבה הכרתית אינה שיטה לשיפור והצלחה בחיים אלא דרך שנותנת כלים לגילוי האדם את עצמו. זהו מסע פנימי שבמרכזו לימוד למציאת המהות הפנימית והטובה של האדם על ידי הכרה באשליות, בדפוסים בעייתיים, בפחדים ובמגננות המנהלים אותו.

שיטת ימימה

על האדם לעשות סדר במגירות הפנימיות שלו על מנת למצוא איזון. אילוסטרציה: שאטרסטוק

שיטת המגירות של ימימה 

שיטת המגירות של ימימה היא למעשה כלי ממשי המאפשר להפריד בין עיקר לטפל. העיקרון המנחה הוא מחשבה מטפורית על הנפש ועל החיים כבית של ממש, שבו יש מגירות ומדפים. ככל שאלה עמוסים ומלאים בפריטים מיותרים, אז גם הראש או הנפש מבולגנים ומלאים במחשבות, סיפורים ורגשות מיותרים. על האדם לעשות סדר במגירות הפנימיות שלו על מנת למצוא איזון.

התמודדות עם פחד - שיטת ימימה

״כי תיזהר ונשמרתם לנפשותיכם, שהרי אם לא דאגה גם לה גם לנפשה, ולא רק לנפשה אלא לנשמתה. כי תיזהר, לא תדאג כי תרד לעצבות, לכובד ובדידות. ההבנה הזו המביאה משקל שבו ומכאן עד לכאן״.

שיטת ימימה להורדת חרדה

״החרדה והפחד שייכים לאגוז. לא מסלקים את זה לבד, להגמיש מחשבה מתקנת, לא דריכות, לזהות הרכנת ראש והסכמת לב והעיקר לב לב ואור הלב״.

יומן לפי שיטת ימימה

ממשיכי דרכיה של ימימה פיתחו שיטות שונות להעברת תורתה, בין אם באמצעות ספרים, קורסים, סדנאות או מדריכים. אחת מהן היא גם יומנים בהשראתה שמעניקים למשתמשים מסרים יומיומיים מתורתה, או יומנים ויזואליים אינטואיטיביים המאפשרים חופש יצירתי והתבוננות פנימית.

שיטת ימימה ועצבים

שיטת ימימה מאפשרת צפייה והתבוננות מחודשת על כעס ועצבים. עוד מילדות, מתפתחים מחזקים מדומים בדוגמת כעס, עצבים וחרדה ברגעים של חולשה שהילד לא יודע להתמודד איתם. לרוב, לפני שכועסים יש רגע של חולשה, של חוסר אונים, של דחייה, איבוד שליטה. הכעס מאפשר להסתיר ולא להיות בקשר עם רגע החולשה הזה. שיטת ימימה קוראת לאדם להתבונן ולהבחין מתי הוא כועס, מה הוביל לכעס, מה הצית את העצבים אצלו, לזהות את רגעי החולשה שלו, לשהות ברגעים האלה ומהם להתחזק.

שיטת ימימה לקראת לידה

שיטת ימימה מקדמת השתתפות אמיתית של היולדת בתהליך הלידה מתוך הבנה פנימית, לא דרך הנפש החוששת אלא דרך הנפש החזקה. שיטת ימימה בהכנה ללידה מלמדת כל יולדת לעתיד כיצד ניתן להכיר את הטוב שבתהליך, את גופה, ובעיקר להצליח להיות נוכחת בלידה מתוך הבנה ומודעות.

שיטת ימימה - מפורסמים

הרבה מפורסמים ישראלים נעזרו בשיטת ימימה ברבות השנים, ביניהם דורי בן זאב, שלמה ארצי, אברי גלעד, אתי אנקרי ועוד.

שאלות ותשובות

שיטת ימימה מה זה? ימימה אביטל היתה מורה רוחנית ומיסטיקנית של הקבלה, שפיתחה תורה המכונה ״לימוד חשיבה הכרתית״. תורתה שואבת מתחומי הפסיכולוגיה והקבלה ועיקרה הוא הניגוד בין מצב של ״עומס״ רגשי וסגירות פסיכולוגית, לבין מצב של היעדר עומס המאפשר התקרבות לטוב שבאדם, לשמחה ולמהות האמיתית.

מה הם יתרונות שיטת ימימה? תלמידים רבים מעידים על התרומה שלה לחייהם, וניתן לומר כי אצל כל אדם הרצון לעזור לעצמו ולהתבונן בעצמו באופן מודע מייצר שינוי משמעותי בחייו.

באילו מקרים שיטת ימימה יכולה לעזור? שיטת ימימה מתאימה לכל אדם שרוצה לעזור לעצמו, ומותאמת גם למקרים ספציפיים: טיפול בכעס, חרדה, פחדים, דיכאון, הכנה ללידה ועוד.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום