דלקת פרקים - איך מאבחנים וכיצד מטפלים

(1)
לדרג

דלקת פרקים היא מחלה שתוקפת את הפרקים וגורמת לכאבים ולנוקשות. החדשות הטובות הן שכבר היום יש לא מעט תרופות מצוינות להתמודדות עם המחלה ויש תקווה לחולים

מאת: ליהי גיאת - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • יש מספר סוגים של דלקת פרקים, לכל אחת מהן סיבה אחרת וטיפול שונה.
  • נגד דלקת פרקים ניתן לתת תרופות שאינן סטרואידיות, תרופות סטרואידיות, אנטיביוטיקה וטיפול ביולוגי.
  • אי אפשר להחלים מדלקת פרקים, חוץ מאשר מדלקת פרקים אידיופטית המופיעה אצל ילדים.
    ______________________________________

 דלקת פרקים - תסמינים

תסמינים של דלקת פרקים מתבטאים בכאבי פרקים (למשל בברכיים, בכף היד וכדומה), עם תחושה שהאיבר נוקשה ולא גמיש, רגישות למדע, מוגבלות בתנועה, העור סביב האיבר אדום וחם למגע, האיבר מרגיש חלוש.

לפעמים יש כמה דלקות במספר איברים שונים, וקשה למקד את הכאב או את תחושת הנוקשות ולהגיד איפה בדיוק כואב. התקף של כאבים נמשך בדרך כלל מספר שבועות, אבל הדבר משתנה מאדם לאדם וגם מסוג דלקת אחד לאחר.

דלקת פרקים - אבחון

אם הופיעו תסמינים של דלקת פרקים, בכל גיל, כדאי לגשת בדחיפות לרופא המשפחה. הרופא יבצע בדיקה גופנית, יבדוק את המפרקים לאיתור נפיחות וכדי להעריך את הגמישות שלהם, וגם ישאל שאלות שיצליב עם המידע שיש לו מהבדיקה הגופנית. חשוב לספר לרופא המשפחה על כל הסימפטומים, לא רק על אלה שנראה כי הם קשורים למחלה. באופן הזה יוכל הרופא לגבש דעה ולשלוח אתכם להמשך בדיקות רלוונטיות כמו בדיקות דם, אולטרסאונד, MRI ועוד.

תוצאות בדיקת דם - דלקת פרקים

אין בדיקת דם ספציפית שיכולה להוכיח או לשלול אבחנה של דלקת פרקים, אבל יש מספר בדיקות דם, שיכולות להראות אינדיקציה למצב של התקדמות המחלה, למשל בדיקת ESR שמציגה קצב שקיעת אריתרוציטים ומעריכה את רמת הדלקת בגוף.

סוגי דלקת פרקים

דלקת מפרקים שגרונית (Rheumatoid Arthritis)- דלקת הפרקים הנפוצה ביותר, הפוגעת בעיקר במפרקים. המחלה גורמת בדרך כלל למפרקים חמים, נפוחים וכואבים, שמחמירים דווקא אחרי מנוחה. דלקת פרקים שגרונית פוגעת לרוב בידיים ובפרקי הידיים.

זאבת (לופוס) - הידועה מבחינה בשם זאבת אדמנתית מערכתית, מחלה אוטואימונית שבה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את הגוף, במקום לתקוף "איומים" חיצוניים כמו וירוסים למשל. לעתים קרובות המפרקים הם אלה שמותקפים ראשונים וכאבי מפרקים הם בין התסמינים הראשונים לזאבת.

דלקת פרקים פסוריאטית - דלקת פרקים ארוכת טווח המופיעה אצל אנשים לאחר שנפגעו מהמחלה האוטואימונית פסוריאזיס. קל לזהות את הדלקת לפי האצבעות, שנראו נפוחות ובעלות מראה נקניקי.

דלקת מפרקים

דלקת פרקים פסוריאטית מופיעה בעקבות פסוריאזיס. צילום: שאטרסטוק

דלקת פרקים אידיופטית - מופיעה אצל ילדים, בדרך כלל עד גיל 16. הלוקים בה מתלוננים על כאבי מפרקים מתמשכים, הם סובלים מנפיחות וקישיון באזורים הפגועים. כיום מטפלים במחלה באמצעות תרופות, כשחלק מהילדים מבריאים ממנה לחלוטין.

גאוט - דלקת פרקים דלקתית הקשורה בעודף חומצת שתן בדם ובחילוף החומרים בגוף. המחלה פוגעת בכמה מערכות בגוף ובעיקר במפרקים השונים, היא התקפית ומתבטאת בכאבים חזקים ונפיחות במפרקים.

דלקת מפרקים תגובתית - ידועה גם בשם תסמונת רייטר, סוג של דלקת פרקים דלקתית המתפתחת בתגובה לזיהום בחלק אחר של הגוף, לרוב דלקת בדרכי השתן ו/או במערכת העיכול. כל מגע עם חיידקים והתפתחות זיהום עלולים לעורר את המחלה בגוף.

דלקת פרקים בהריון - הריון עלול לגרום לכאבי פרקים, שאינם בהכרח מצביעים על דלקת. הכאבים קשורים בדרך כלל להתרופפות המפרקים לקראת הלידה, כמו גם לשינויים בהליכה, ביציבה ובעלייה במשקל. הופעה של דלקת פרקים ראשונה במהלך הריון היא נדירה מאוד.

עם זאת, דלקות פרקים יכולות להתעורר בזמן ההריון: העלייה במשקל מוסיפה לחץ לברכיים וגורמת למפרקים לזוז. אגירת המים בגוף עלולה להגביר את הנוקשות בכפות הרגליים, הירכיים, הברכיים והקרסוליים ואף עלולה להחמיר את תסמונת התעלה הקרפלית. שינויים פיזיים כאלה יכולים לעורר דלקת פרקים רדומה.

דלקת פרקים אצל ילדים

הסוג הנפוץ ביותר אצל ילדים, היא דלקת פרקים אידיופטית, הידועה גם בשם דלקת מפרקים שגרונית נעורים. דלקת פרקים בילדות עלולה לגרום לנזק פיזי קבוע למפרקים שעלול להקשות על הילד בשגרה, כמו הליכה או התלבשות ועלול בסופו של דבר גם לגרום לנכות. עם זאת, התרופות כיום יעילות מאוד ויכולות להביא לרגיעה ולהפוגה במחלה. בנוסף, חלק ניכר מהילדים מבריאים לחלוטין ולא נזקקים יותר לתרופות כלל.

דלקת פרקים - טיפול

תרופות משיגות הקלה לטווח קצר בכאב, בין היתר משככי כאבים כגון פרצטמול, אספירין, איבופרופן או תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות אחרות. במקרים קשים נותנים תרופות סטרואידיות, לעתים אף ישירות בהזרקה. לפעמים, במצב של זיהום, נותנים אנטיביוטיקה.

דלקת פרקים

לפעמים יש כמה דלקות באיברים שונים וקשה למקד את הכאב או את תחושת הנוקשות ולהגיד איפה בדיוק כואב. צילום: שאטרסטוק

בסוג מסוים של דלקות פרקים ניתן לטפל בתרופות ביולוגיות, שמפחיתות את התגובה הדלקתית וגם מונעות חדירה של דלקת לאיברים. הטיפול הזה מיועד לחולי זאבת (לופוס) ודלקת פרקים שגרונית. במקרים רבים, ניתן להפחית את תסמיני דלקת הפרקים באמצעות ירידה במשקל - משקל עודף גורם ללחץ נוסף על המפרקים, לאורך זמן. כמו כן, ניתן לעשות פעילות גופנית סדירה יכולה לעזור לשמור על גמישות המפרקים. כריות חימום או שקיות קרח עשויות לסייע בהקלה על כאבי דלקת פרקים.

דלקת פרקים - תזונה

דלקת פרקים מייצרת מצב של כאוס בגוף, שלעתים קרובות מתבטא בשלשול או בעצירות. לכן, חשוב לצרוך מגוון פירות וירקות, מזונות עם הרבה חלבונים, מוצרי חלב, אגוזים, קטניות ודגנים - כל אלה יעזרו לשמור על בריאות כללית טובה, משקל תקין וחילוף חומרים מאוזן. כדאי לאכול למשל תרד, קייל וברוקולי - מקורות מצוינים לוויטמינים E ו-C. ויטמין E פועל להגנה על הגוף מפני מולקולות פרו-דלקתיות. ויטמין C עוזר לגוף לייצר קולגן, שהוא מרכיב עיקרי בסחוס המסייע בגמישות המפרקים.

דלקת פרקים - טיפול טבעי

למרות שאין תרופה שמעלימה את דלקת הפרקים, קיימות גישות ותרופות טבעיות שיכולות לסייע בהקלה על התסמינים כמו שחייה, דיקור ועיסוי שיכולים לעזור להקל על הכאבים, הנוקשות והנפיחות. כמו כן ניתן להיעזר בפיזיותרפיה, עיסוי, אקופונקטורה וגירוי עצבי חשמלי שהן גישות טיפול, אשר בדרך כלל מסייעות להקלה על הכאבים, לאורך זמן.

קנאביס ודלקת פרקים

הטיפול בדלקת על ידי קנאביס רפואי, אינו יכול לרפא דלקת פרקים או להאט את התקדמות המחלה, אך מחקרים מוכיחים שהוא יכול לעזור להקל על כאבי דלקת פרקים וכן לטפל בבעיות שינה וחרדה, שהתגברותם מחריפה את ההתקפים.

דלקת פרקים - החלמה

בשנים האחרונות פותחו תרופות שעוזרות להתמודדות עם דלקת פרקים, על התסמינים והכאבים. גם הטיפולים השתפרו מאוד בשנים האחרונות ואפשר לומר בזהירות שככל הנראה בשנים הבאות ייתכן שיימצא פתרון שיאפשר לא רק הקלה על הסימפטומים, אלא החלמה מוחלטת. כאמור, יש סוג אחד של דלקת פרקים שניתן להחלים ממנה לגמרי - דלקת פרקים אידיופטית שמופיעה אצל ילדים.

מה אסור לאכול כשיש דלקת פרקים?

מזונות שעדיף להימנע מהם:

סוכר - סוכר אינו מביא תועלת בכל מצב בריאותי, אך במצב של דלקת פרקים הוא ממש לא מומלץ: צריכה מוגזמת של סוכר מעובד גורמת לגוף לשחרר חלבונים מעודדי דלקת הנקראים ציטוקינים, שגם כך רמתם גבוהה במצב של דלקת פרקים.

בשר מעובד ואדום – יש מחקרים שקושרים בשר אדום ובשר מעובד לדלקת, שעלולה להגביר את תסמיני הדלקות מפרקים.

מזונות המכילים גלוטן - לפעמים שינוי התזונה ומעבר לתזונה נטולת גלוטן יכולים להקל על תסמיני דלקת פרקים, במיוחד אצל אנשים עם רגישות לגלוטן.

מזונות עתירי מלח - צמצום בצריכת המלח יעזור להפחית תסמינים כמו בריחת סידן מהעצמות, אוסטאופורוזיס וסיכון לשברים. אנשים עם דלקת פרקים שגרונית עלולים להרגיש את ההשפעות של מלח אפילו יותר, מאחר שהתרופות שהם נוטלים גורמות לגוף לאגור יותר נתרן.

אילו בדיקות מזהות דלקת פרקים?

צילום רנטגן - צילומי רנטגן יכולים להראות שינויים במפרקים בסוגים מסוימים של דלקת פרקים, גם במפרקים בקטנים.

אולטרסאונד - אולטרסאונד מאפשר לבדוק את איכות הרקמה, הגידים, הרצועות והעצמות.

MRI - יכולה לאבחן את סוג הדלקת, לעקוב אחרי ההתפתחות שלה בגוף ולהבין איזה טיפול להתאים למטופל.

ארתרוסקופיה - פרוצדורה המחדירה מכשיר אבחון לאיבר החולה.

שאלות ותשובות 

מה זה דלקת פרקים? היא דלקת של המפרקים - הנקודה בה שתי עצמות נפגשות, למשל המרפק או הברך. יש סוגים רבים של דלקות פרקים, שהסיבות להן שונות ובהתאם גם הטיפול אחר.

איך מאבחנים דלקת פרקים? רופאים מאבחנים בדרך כלל דלקת פרקים באמצעות ההיסטוריה הרפואית של המטופל (תלונות על כאבי פרקים בעבר), בדיקה גופנית, צילומי רנטגן ובדיקות דם. אצל חלק מהמטופלים יכול להיות מצב של כמה דלקות פרקים בו זמנית.

(צילומים: שאטרסטוק)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום