סובלים מבעיות שינה? זו הכתבה עבורכם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

"אף אחד לא צריך לסבול מנדודי שינה או משינה לא רציפה", אומר ד"ר אולג שומייקו, רופא פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, המתמחה בטיפול בהפרעות שינה. איך מטפלים בבעיה השכיחה ומדוע חשוב לא לוותר על שינה בריאה? בכתבה הבאה

רופא פסיכיאטר
054-3140801

שינה היא אחד מהצרכים הבסיסיים ביותר של האדם ומחסור בשינה הוא דבר שניכר היטב על אנשים. בשינה אנחנו מבלים חלק ניכר מחיינו, כשליש מהם בחישוב גס, ולכן, כאשר השינה שלנו אינה טובה, יש לכך השפעה משמעותית וחזקה ביותר על איכות החיים שלנו, על מצב הרוח שלנו ועל התפקוד היומיומי שלנו.

עייפות היא תחושה שרובנו מכירים מקרוב. אנשים רבים מרגישים עייפות לאורך היום, במהלך יום העבודה שלהם או בסופו. בעולם של היום, בו רבים מאיתנו נוהגים ברכבים מדי יום – ישנה חשיבות עליונה לשינה טובה ולערנות בכביש. נהגים עייפים נמצאים בסבירות גבוהה למעורבות בתאונות דרכים, ולכן חשוב מאוד גם מהבחינה הזאת לטפל בבעיות שינה. אבל איך עושים את זה? ד"ר אולג שומייקו, רופא פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, עונה על כל השאלות.

מה עושים כאשר סובלים מחוסר שינה?

"אף בן אדם לא צריך לסבול מנדודי שינה או משינה לא רציפה", פותח ד"ר שומייקו, "ועם זאת, ככל שגוף האדם מתבגר, כך השינה הופכת למשימה קשה יותר עבורו. אנחנו יודעים שההפרעה הזו של אינסומניה, נדודי שינה, שכיחה יותר בגיל מבוגר, ומגיל 60 פלוס, השכיחות רק עולה".

יש הסבורים שמדובר בבעיה טבעית שאין לה פתרון וככל שמתבגרים לא ישנים טוב, "אבל זו טעות גדולה", אומר ד"ר שומייקו, "בהחלט יש מה לעשות בנדון. רופא מומחה בתחום השינה, או רופא פסיכיאטר שמטפל בתחומים האלה, יכול לבצע התערבות יעילה".

לפי מחקרים, 80% עד 90% מהאנשים שיקבלו את הטיפול המתאים והנכון עבורם, ייהנו מתוצאה חיובית, כך שאיכות השינה שלהם תלך ותשתפר ואיכות החיים שלהם תוטב בהתאם.

אילו טיפולים קיימים ומוצעים היום לאנשים עם בעיות בשינה?

"אנחנו משלבים שתי גישות – טיפול תרופתי לנדודי שינה והפרעות שינה, וטיפול התנהגותי קוגניטיבי מיוחד שנקרא I-CBT - טיפול התנהגותי קוגניטיבי לאינסומניה", מסביר שומייקו ומדגיש כי רק אנשי מקצוע בעלי מומחיות בתחום השינה יכולים לשלב בין שתי הגישות הללו.

ארגוני השינה בעולם ממליצים כיום על הטיפול העיקרי והיעיל ביותר עבור נדודי שינה - טיפול התנהגותי קוגניטיבי. "יש כמה וכמה גישות שרק אנחנו, אנשים שמתעסקים עם התחום יום יום, יכולים להציע", ממשיך ד"ר שומייקו, "זה מתחיל מהיגיינת שינה, ומגיע עד לכרונו-תרפיה, שהיא למעשה תרפיה של הקניית תמריצים".

מה לגבי פתרון לחששות ופחדים?

"לפעמים נוצר מצב שבו בן אדם מאוד מפחד לישון. לקראת הלילה, למרות שהוא עייף, הוא מתחיל לחשוב יותר ויותר מה יקרה לו הלילה, האם הוא יצליח להירדם, המחשבות האלו גורמות לו לעוררות יתר, מה ששוב מונע ממנו שינה טובה. הטיפול ההתנהגותי הקוגניטיבי יעיל ביותר לכל התופעות האלו. אנחנו יכולים להקל על מצבים אלה, וההשפעה החיובית של הטיפול שנעניק לו יכולה להחזיק מעמד למשך חודשים ואפילו למשך שנים", מסביר ד"ר שומייקו.

טיפול תרופתי להפרעות שינה

טיפול תרופתי להפרעות שינה. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ישנו חשש נוסף שעולה מצד המטופלים והוא נוגע בטיפולים תרופתיים. "לא מעט אנשים מפחדים מהטיפול התרופתי. הם טוענים, חלקם בצדק, שהתרופות עלולות לגרום להם התמכרות, כך שהם יצטרכו ליטול אותן שנים ארוכות ויפתחו תלות בהן. אבל", מציין ד"ר שומייקו, "זה לא תמיד מדויק, רופא מומחה יכול להתאים את התרופה בהתאם לדרישות המטופל. אסור לשכוח, אנחנו מטפלים בבן אדם, ולא בבעיית שינה".

בעיות בשינה עלולות לפגום באופן משמעותי באיכות החיים שלנו, במצב הרוח שלנו ומכאן שגם בהחלטות שאנחנו מבצעים, ביחסים שלנו עם האנשים הקרובים אלינו או בסביבת העבודה שלנו. ד"ר שומייקו מבקש להדגיש: "חשוב שכל מי שסובל מנדודי שינה ומהפרעות שינה יגיע לאבחון ולטיפול. לכלום מגיע לישון טוב וליהנות מאיכות שינה בריאה". 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום