למה שינה היא כל כך חשובה?

(7)
לדרג
תוכן מקודם

במרוץ היומיומי סביב השעון, בעבודה, בלימודים, עם הילדים והחברים, לשנת הלילה יש חשיבות עצומה. אך שינה לא מיטבית או חוסר בשעות שינה מביאים עימם השלכות קשות ביום שאחרי, מה שעלול להשפיע גם על היום הבא. שינה, כידוע, היא אחד הצרכים הבסיסיים ביותר של האדם, אבל מה עושים כשהיא נפגעת? כל התשובות כאן

רופא פסיכיאטר
054-3140801

"כל אחד מאיתנו יכול לשאול את עצמו לאיזו פעילות הוא מקדיש הכי הרבה זמן במהלך היממה. אני סבור שחלק גדול מאיתנו יענה – לעבודה. ובמקום השני – לשינה", כך אומר ד"ר אולג שומייקו רופא פסיכיאטר ופסיכותרפיסט. "אנחנו מבלים כשליש מחיינו בשינה, כאשר ההמלצה היא לישון כשמונה שעות במהלך הלילה, ומכאן ששינה היא אחת הפעילויות החשובות ביותר בחיינו, והיא תופסת מקום בדיוק כמו יום עבודה מלא".

לדברי ד"ר שומייקו, "מחקרים רבים הוכיחו שבן אדם מבוגר צריך לישון בין שש לשמונה שעות וכי שינה קצרה יותר עלולה להפריע לתפקוד ולפגוע באיכות החיים".

מהו תפקיד השינה בחיינו ולמה היא חשובה כל כך?

"שינה היא תהליך טבעי פיזיולוגי חשוב ביותר לאיכות החיים שלנו. כשיש פגיעה בשינה, הגוף מפרש את הפגיעה בתור משבר, ואז הוא מגיב בהתאם. כך נוצר מעגל אינסופי, כדור שלג שקשה לעצור – כאשר בן אדם מסוים לא ישן טוב או לא ישן מספיק, גופו מבטא זאת בפגיעה במצב הרוח, פגיעה בתפקוד היומיומי ולמעשה פגיעה באיכות החיים. אם מגיעים למצב שכזה, יש לכך השלכות משמעותיות מאוד".

מה הן ההשלכות של מחסור בשינה ושל שינה לא רצופה?

"כאשר הגוף חווה מחסור בשינה, או לחלופין שהשינה אינה רציפה – תתרחש פגיעה הן בתפקוד הגופני הפיזי שלנו והן בתפקוד הנפשי. נעשו מחקרים רבים שתומכים ומצביעים על כך שיש נטייה ללחץ דם גבוה יותר, לבעיות קרדיווסקולריות, להתפתחות סוכרת ולעלייה במשקל", מסביר ד"ר שומייקו.

לדבריו, מערכת השינה בגופנו משפיעה גם על המערכת החיסונית שלנו. לכן, שינה טובה ורצופה תתרום לבריאות הפיזית שלנו באופן חד משמעי וארוך טווח.

בעיות שינה

"גם מבחינת המצב הנפשי נבדק והוכח שיש קשר הדוק בין קשיי שינה לבין מצבים של דיכאון ושל חרדה", מוסיף ד"ר שומייקו. "בתחום הפסיכיאטרי, באבחנה של דיכאון ידוע שאחד הגורמים הבולטים לכך הוא קשיי שינה. הפרעות בשינה הן סימפטום ראשוני של מצב דכאוני ומדובר בסימפטום נפוץ ושכיח. כאשר בן אדם לא ישן היטב, הוא עייף במהלך היום, חושש ודואג לגבי מה יהיה איתו בלילה הקרוב, והמחשבות סביב הנושא הזה מציפות אותו ולא נותנות לו מנוח. כך נוצר מעגל שמחליש את מערכות הגוף, והוא שוב ושוב אינו ישן טוב וכך נפגעים גם מצב הרוח וגם איכות החיים", מסביר ד"ר שומייקו.

מה הן הפרעות השינה השכיחות ביותר?

"ההפרעה השכיחה ביותר היא נדודי שינה - אינסומניה. הפרעה זו נפוצה מאוד ומחקרים מעידים כי  20%-30% מהאוכלוסיה סובלים ממנה", מסביר ד"ר שומייקו. "ההפרעה באה לידי ביטוי בכך שהאדם מתקשה להירדם או שיש לו יקיצות במהלך הלילה, ולמחרת במהלך היום הוא סובל מפגיעה תפקודית ממשית".

האם יש פתרון למחסור בשינה?

"בהחלט כן. כשאנשים מגיעים למומחה לתחום השינה, התלונה העיקרית שלהם היא 'אני לא ישן טוב'. אולם, בספר האבחנות הפסיכיאטרי הבינלאומי קיימות 88 הפרעות שינה. לכן, חשוב מאוד לאבחן בצורה המדויקת ביותר מהי הפרעת השינה הספציפית של האדם המתלונן, ולבנות לפיה את תכנית הטיפול".

לסיכום אומר ד"ר שומייקו: "פנייה לרופא מומחה בתחום השינה היא רבת חשיבות, כיוון שרק רופא יכול לעשות את האבחנה המבדלת בין כל ההפרעות הללו ולהציע טיפול מתאים". 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום