לא רק לספורטאים: פסיכולוגיית ספורט עוזרת לשפר ביצועים

(1)
לדרג
תוכן מקודם

פסיכולוג ספורט וביצוע מלווה אנשים שנדרשים להתמודד עם ביצועים חזקים תחת תנאי לחץ ומסייע להם להגיע לתוצאות הטובות. הנהנים העיקריים הם ספורטאים, אבל לא רק הם

פסיכולוגית
053-2721232 (מספר מקשר)

פסיכולוגיית ספורט וביצוע היא תת תחום בתוך עולם הפסיכולוגיה הרחב והיא עוסקת במגוון תחומים שמשפיעים על אנשים שעוסקים בספורט הישגי, כמו ביטחון עצמי, עמידה בתנאי לחץ, מוטיבציה, הצבת מטרות, שיקום מפציעות, ריכוז ועוד.

אבל למה בעצם נדרש פסיכולוג עבור נושאים אלה? "היכולת להצליח לשלב בין ספורט לבין שאר תחומי החיים היא אתגר עצום עבור ספורטאים", אומרת קרן כהן, פסיכולוגית לספורט וביצוע ומאמנת אישית לחיים. "להצליח להפגין ביצוע טוב בזמן אמת זאת התמודדות שהיא ממש לא פשוטה רוב הזמן. ספורטאים עומדים בלחצים אדירים וצריכים לדעת לווסת את עצמם ולייצר לעצמם את התנאים הכי טובים שיאפשרו להם למצות את הפוטנציאל המקסימלי שלהם".

פסיכולוגיית ספורט וביצוע מעניקה בדיוק את הכלים המתאימים להתמודדות נכונה עם כל האתגרים שניצבים בפני ספורטאים. הזמן הנכון לקבל ליווי של פסיכולוג ספורט, מסבירה קרן, הוא למעשה תמיד.

"לכל שלב בו הספורטאים נמצאים יש את המטרות שלו", אומרת קרן, "ונכון לקבל ליווי מקצועי החל משלב ההכנה ועד לשלב התחרות או הביצוע, וכמובן שגם לאחר מכן, בשלב ההתאוששות. חשוב לזכור שעבודה על כלים מנטליים דורשת זמן ואימון, וככל שמקדימים יותר, כך מאפשרים יותר זמן לשינויים לקרות, להיטמע ולהפוך לחלק מהיומיום. זמן מאפשר למידה, תרגול, אימון ולבסוף כמובן את היישום בזמן אמת".

פסיכולוגיית ספורט

לא לספורטאים בלבד

תחום ההתמחות אמנם נקרא פסיכולוגיית ספורט וביצוע, אבל הוא לא מוגבל לספורטאים בלבד. למעשה, יש לא מעט אנשים שיכולים להרוויח מליווי כזה. הליווי מתאים לכל מי שנדרש להפגין ביצוע טוב תחת לחץ.

לצד הספורטאים במסגרות החובבניות והמקצועניות, בקבוצות ובמועדוני ספורט, ליווי כזה יכול להתאים לכל אדם שעוסק בביצוע ושואף למצות את היכולות שלו: זמרים, נגנים, אנשי צבא, תיאטרון, משחק, פוליטיקאים - כל אלה ועוד נדרשים להפגין ביצוע טוב תחת לחץ, לשמור על מוטיבציה גבוהה ולהשיג יעדים ומטרות בדרך להצלחה. גם הם מתמודדים עם אתגרים מנטליים, ולפסיכולוג ספורט וביצוע יש את היכולת לתת להם מענה.

הצלחה, הישגים

"העבודה מתאימה את עצמה לצרכים שעולים בתהליך - מה שמתאים לאחד לא יתאים לאחר", מסבירה קרן. "לאחר אפיון הצרכים בשיחה ובתצפיות, נבנית תכנית התערבות ומתחילים לעבוד. זה יכול להיות על מיומנויות בסיס כמו יכולת ריכוז או ויסות עצמי, והעבודה יכולה לכלול שימוש בטכניקות כמו הרפיה והדמיה. אני משתמשת בכל מיני כלים שהמטרה שלהם היא להגיע לתוצאות הרצויות באמצעות אימון של המוח והשרירים".

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום